Debatt
Patric Hamsch: ”Snabb nyhetsjournalistik är ett fundament”
Anders Malmsten skriver i en analys på Dagens Media att ”de flesta nyhetsmedier har lärt sig att raka händelsenyheter inte längre är grejen”. Ingenting kunde vara mer fel, replikerar Patric Hamsch, biträdande mediechef på NWT Media.
Publicerad: 1 februari 2022, 08:35
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Foto: Samuel Andrésen, NWT Media
Ämnen i artikeln:
NWTUnder 2021 inledde NWT Media en historisk satsning på lokal nyhetsjournalistik. Satsningen bygger på en omfattande analys av både våra egna – men också andra mediehus – siffror och data kring vad en nyhetsanvändare vill ha och konsumerar i en digital nyhetstjänst. Vi har också noga tittat på hur nyhetsredaktioner i Sverige och utomlands arbetar och vad de fokuserar på.
Det tydligaste resultatet? Vikten av att lägga både tid och pengar på att vinna kampen om händelsenyheterna.
Den här journalistiken är den som drar mest trafik av alla kategorier för oss. Den ger oss bäst räckvidd och – helt nödvändigt så klart – bäst resultat i läsaraffären. Vi får alltså fler läsare, når ännu fler och tjänar mer pengar. Dessutom når vi fler i ung målgrupp med just denna journalistik än med något annat innehåll.
Ingenting vi berättar om ger samma tydliga resultat. Helt tvärtom Anders Malmstens analys alltså.
LÄS ÄVEN: Anders Malmsten: Nyheter är inte längre viktigast för nyhetsmedier
Därför har vi nu byggt upp sex snabbhetsdeskar i Värmland, Dalsland och Skaraborg. Uppdraget är att vara först och bäst på allt som händer. Både i jämförelse med alla våra lokala konkurrenter och de nationella. För en läsare i Arvika vill ju ha samma sak från en nyhetsförmedlare – oavsett om hen går in på sr.se/varmland, nwt.se eller expressen.se för att ta reda på vad som inträffat.
”Det gäller att vinna nyhetskampen och det gäller att ha förstapositionen”
Det gäller att vinna nyhetskampen och det gäller att ha förstapositionen. Ju längre ifrån den du som nyhetsredaktion hamnar desto mindre blir din relevans och betydelse. Sparåtgärderna på GT och Kvällsposten nyligen handlar ju bland annat om precis det.
Ett tydligt resultat av vårt fokuserade och allt vassare arbete med snabbhet kring händelsenyheter är att NWT sedan augusti 2021 har större räckvidd i Karlstad jämfört med Aftonbladet och Expressen (enligt mätinstitutet Orvesto). Det är smått sensationellt och något som vi inte hade lyckats med om det inte var för just den omfattande satsningen på att vara först och bäst kring allt som händer i området.
Jag håller med Anders Malmsten i att det finns framgång i att skapa ett journalistiskt innehåll som ger sammanhang och är unikt. Som handlar om att förklara, guida och hjälpa användarna kring de nyheter som publiceras. Där finns det på de flesta redaktioner ett utvecklingsarbete att göra.
Men att det leder till slutsatsen att ”nyheter inte längre är viktigast för nyhetsmedier” verkar bygga mer på magkänsla än en analys utifrån riktiga siffror och data.
Patric Hamsch
Biträdande mediechef NWT Media
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Ämnen i artikeln:
NWT