Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Linnéa Kihlström: Orolig för hur du ska nå framtidens mediekonsumenter? Se hit!

Dagens barn och unga är både snabbrörliga och kräsna. Som mediehus och annonsör måste du hänga med för att ha en chans att nå dem. Vill du ha ett försprång? Missa inte vår temavecka om framtidens mediekonsumenter som drar i gång på måndag.

Publicerad: 16 november 2021, 06:25

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Pengarna från publiken är i dag viktigare än på långe. Om inte mediehusen lyckas förstå den nya generationen och fånga deras intresse kan de med andra ord behöva hitta andra intäktsvägar på sikt, skriver Dagens Medias chefredaktör Linnéa Kihlström.

Foto: Gabriel Liljevall


Ämnen i artikeln:

Digitala temaveckorTema: Framtidens mediekonsumenter

Som flitig tv-tittare minns jag oron jag kände som liten när familjen var bortbjuden på middag. Särskilt på helgkvällar. Vilka kanaler har de? ”Blåsningen” går ju i TV3. Tänk om vi inte hinner äta upp innan ”På rymmen” börjar? Tittar de barnen också på ”Stadskampen”?

I ungefär samma stund började det intensiva letandet efter tomma VHS-band så att kvällens höjdpunkter – för säkerhets skull – spelades in. Men då var det noga att den avstängda tjock-tv:n var inställd på rätt kanal när man lämnade hemmet. Och ännu viktigare var det att vara helt säker på att det band som satt i var okej att spela över – annars kunde familjefriden snart vara ett minne blott.

Hos en nära vän hade familjen under 1990-talet tagit hänsyn till hur den amerikanska tv-serien ”Sunset Beach” som gick på TV4 låg i tablån och kommit överens om en middagstid efter programmets slut. Jag minns att jag var avundsjuk. Mina försök att få igenom något liknande var meningslösa. I stället fick jag alltsomoftast kolla på reprisen som låg på någon underlig tid när jag väl egentligen borde ha varit ute och lekt med vänner.

Det är nog svårt för de barn som växer upp i dag, med ett närmast oändligt medieutbud och möjlighet att själv styra över när och hur, att förstå hur det en gång har varit. I somras fick jag höra av en kollega att hans barn föreslagit att de skulle pausa en livesänd Sverigematch under fotbolls-EM för att hämta snacks.

Ja, ni hör ju. Det växer upp en generation som konsumerar media på ett helt nytt sätt i dag. Och det är förstås inte bara hur vi tittar på tv som har förändrats utan även hur vi läser tidningen, lyssnar på ljudmedier och tar del av böcker.

Det här tycker vi på Dagens Media är intressant. Inte minst eftersom pengarna från användarna i dag är viktigare än på länge, vilket innebär att mediehusens förmåga att förstå och attrahera även nästa generation kan vara avgörande för att de inte ska behöva hitta andra intäktsvägar på sikt.

På måndag drar vi därför i gång temaveckan ”Framtidens mediekonsumenter” under vilken vi ska kika på hur barn- och ungas medievanor ser ut, vad de leder till och hur branschen arbetar för att nå den här målgruppen. För det är ju inte så att unga inte konsumerar media i dag. De gör det bara inte som du och jag alltid har gjort.

Vi har förstås också tagit reda på hur och var du som annonsör bäst når dem samt vilka fallgropar du bör undvika.

Välkommen till årets sista temavecka på Dagens Medias sajt.

 

Är du inte prenumerant på Dagens Media, kan du teckna en prenumeration här.

Vill du debattera, lämna tips eller samarbeta? Här hittar du kontaktuppgifter till Dagens Medias redaktion och annonsavdelning.

Dagens Medias tidigare temaveckor

Vecka 5: Digitala prenumerationer och abonnemang

Vecka 10: Framtidens annonsmarknad

Vecka 15: Tv-marknadens omvandling

Vecka 20: Martech och adtech

Vecka 24: Politik, demokrati och affärer

 

Vecka 36: Ljudvågen

Vecka 42: Sociala medier-kartan 

 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.