Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

MMS: ”Håller med – tv-mätningarna måste förändras”

REPLIK. Vi kommer att göra allt som står i vår makt att uppfylla dessa krav, skriver MMS vd Magnus Anshelm som svar på Jan Helins debattartikel om att tv-mätningarna måste uppdateras.

Publicerad: 4 januari 2022, 07:52

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”MMS kommer att växla fokus så fort de totala räckvidderna och totalrating är kvalitetssäkrade och färdiga för publicering”, skriver MMS vd Magnus Anshelm.

Foto: Janne Næss


Ämnen i artikeln:

MMSMagnus Anshelm

Ja, du har helt rätt Jan Helin. Tack för att du lyfter fram denna viktiga branschfråga.

MMS har tillsammans med branschen inte lyckats skapa allt det som krävs ännu. Vi har brutit ny mark och åstadkommit väldigt mycket tillsammans de senast 10 åren, men tv-mätningarna måste fortsätta att förändras för att svara upp mot branschens många behov. Det är ett rörligt mål som just nu är framför oss.

MMS har, sedan vi var först i världen med att lansera en valuta för online-tv 2011, fortsatt att utveckla denna till att bli en valuta för all online video. Vi är absolut inte i mål ännu, men det finns ingen marknad i världen som har kommit så långt som den svenska. Vi kommer av allt att döma dessutom att vara först i världen med att inkluderar Youtube i valutan. 

Att gå i bräschen internationellt är inspirerande och ofta stimulerande, men också frustrerande eftersom lösningarna vi kräver aldrig finns färdiga för oss. Vi måste istället driva de globala researchbolagen för att de, tillsammans med oss, ska utveckla modeller som svarar upp mot behoven på den svenska marknaden. I detta sammanhang är MMS en liten aktör på en liten marknad.   

Sedan 2017 har MMS arbetat parallellt med det som du lyfter fram, Jan. Nämligen att skapa totalräckvidder, som innefattar tittandet på både linjärt innehåll och på VOD. Det är ju precis som du skriver inte bra nog att man ska behöva analyser linjär-tittandet och online-tittandet separat i två olika silon utan att kunna bedöma den totala nettoräckvidden. Att måtten sedan från och med förra året är jämförbara är heller inte gott nog. Även där är jag enig dig. Ni kunder och branschen som helhet behöver verkligen totalräckvidd och totalratings, vilket måste omfatta så mycket som möjligt av tittandet på olika utbud. Att vissa aktörer kommer att ställa sig utanför är något som vi troligen får acceptera. Även det har du rätt i, men vi gör allt för att även få med globala medieföretag. Åtminstone på övergripande nivå för att kunna belysa deras andel av den totala tittartiden.

Att MMS under 2022 ska publicera det totala tittande oavsett distributionsform, för alla medieföretag som väljer att vara med i valutan, är utan tvekan ett rimligt krav på oss. Vi kommer att göra allt som står i vår makt att uppfylla dessa krav. Förutsättningarna har heller aldrig varit bättre än i år.

MMS delar, liksom många andra, också din målbild, Jan. Låt mig dock utveckla det en aning:

MMS kommer att växla fokus så fort de totala räckvidderna och totalrating är kvalitetssäkrade och färdiga för publicering. I all övergripande rapportering av tv-tittandet (inklusive online video) kommer MMS att fokusera på totalräckvidd, totalratings och den totala tittartiden. Allt annat vore otidsenligt.    

Eftersom MMS är uppdrag är att mäta tittandet på allt rörligt innehåll oavsett skärm och distributionsform kommer vi emellertid även i fortsättning att möjliggöra analyser av tittandet både linjärt och online nedbrutet på olika skärmar. All data ska var tillgänglig och skapa möjligheter till väldigt flexibla analyser i syfte att svara upp mot så många behov som möjligt.

Låt oss, precis som du avslutar, lösa dessa utmaningar tillsammans. Varken MMS eller någon aktör kan lösa detta på egen hand, men tillsammans kommer måste vi nå målet 2022.  

Magnus Anshelm
vd på MMS

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

MMSMagnus Anshelm

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.