Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Meltwater: ”Därför ska marknadsförare prioritera social shopping 2022”

Pandemin fortsätter boosta utvecklingen av social shopping, och under 2022 blir det tveklöst en av de viktigaste marknadsföringstrenderna att ha koll på. Meltwaters Frida Fors Wallsbeck förklarar varför.

Publicerad: 10 januari 2022, 06:23

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

2022 kan bli året då sociala medier skiftar från kommunikationskanal till försäljningskanal, menar Meltwaters marknadschef Frida Fors Wallsbeck.


Ämnen i artikeln:

Meltwatersociala mediere-handel

Begreppet social shopping, eller social e-handel, sägs ha lanserats av Yahoo! redan 2005. Men det är först de senaste åren vi sett utvecklingen ta fart på riktigt, med appar som en efter en lanserar betalfunktioner som möjliggör köp direkt i våra sociala flöden. 

År 2019 tog Instagram steget mot en enklare (och socialare) shoppingresa.
Tre år senare är check out-funktionen fortfarande bara tillgänglig för kvalificerade företag och kreatörskonton i USA. Men sett till pandemins boost av sociala medier-utvecklingen, från kommunikationskanal till försäljningskanal, finns anledning att tro att 2022 blir året det ändras.

Mot sociala(re) e-handel

Förutom Facebooks senaste namnbyte — som blottar en meta-vision av samlade handelsmöjligheter — ger Douyin, den kinesiska versionen av TikTok, oss en indikation på vart den sociala e-handeln är på väg. Genom bara tre klick kan användare inhandla produkter, boka hotell eller ta virtuella turer av platser som visas i videos. 

Till och med Twitter, som kanske inte har en lika klockren koppling till varken inspiration eller shopping, lanserade köpfunktioner under 2021. Och fler sägs vara på ingång. Så vad innebär det för e-handelsmarknadsföring? Att det är hög tid att upprätta, eller börja experimentera med sociala(re) strategier. 

Liveshopping

Det handlar om mer än bara köpknappar. Vi pratar också livestreamformat som fokuserar på engagemangsskapande och tar oss ännu längre ifrån det traditionella shoppingkonceptet där vi fyller en varukorg för att klicka oss vidare till kassan. I svallvågorna av pandemin drivs konsumenter inte längre bara av bra priser och rabatter, utan av engagemang i realtid.  Så sent som i november introducerade Pinterest – den tidigare bildbaserade plattformen – Pinterest tv, där influencers och varumärken presenterar och diskuterar produkter med användare. Upplägget är inte helt olikt det för många bekanta Instagram Live, som möjliggör interaktiva shoppingupplevelser med produkter som taggas av företag och kreatörer för att sparas av användare.

Att videoformatet är centralt i utvecklingen råder det ingen tvekan om, och det kan givetvis härledas till Tiktoks framfart. En ny undersökning av Meltwater visar att det är den sociala mediekanal som växer snabbast, med drygt 3 av 10 organisationer som planerar att använda Tiktok under 2022.

Influencer marketing 2.0

Samma undersökning visar att mer än hälften av B2C-organisationer, 64 procent, arbetar eller planerar att arbeta med influencer marketing 2022. Således gör marknadsförare rätt i att se över sina samarbeten och börja utforska nya format. 

Samarbeten med så kallade micro-influencers är en väg att gå. I synnerhet då konton med mindre följarskara generellt har en mer engagerad publik och större trovärdighet. Dessutom har Instagram nyligen gjort det möjligt för icke-verifierade konton att lägga till sticker-hyperlänkar i händelser, vilket skapar nya förutsättningar för promotande av kampanjer och webbsidor. 

Att inte prioritera influencer-samarbeten är att kasta bort möjligheter till konvertering och varumärkesbyggande. Men framförallt behöver marknadsförare besitta en djupare förståelse för den moderna konsumentresan, med fokus på de organiska interaktioner som ständigt pågår och driver konsumentbeslut. 

Enkelt uttryckt: underskatta inte skiftet från ”gilla” till ”köp” och de affärsmöjligheter det kommer med. Mötet med kunden i de sociala nätverken har aldrig varit viktigare. 

Frida Fors Wallsbeck
Skandinavisk marknadschef på analysbolaget Meltwater

LÄS ÄVEN: Google: Sex avgörande trender för marknadsförare 2022 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.