Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Linnéa Kihlström: Linnéa Kihlström: ”Varför svarar ni inte, ministrar?”

Varför svarar inte ansvariga politiker på branschkritiska frågor om kommersiell yttrandefrihet och chockhöjda papperspriser? Det säger något om hur de värderar i medielandskapet, skriver Dagens Medias chefredaktör Linnéa Kihlström.

Publicerad: 9 december 2021, 09:01

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Det finns flera exempel på hur ansvariga ministrar har gjort sig otillgängliga under hösten, när Dagens Media bett om intervjuer kring branchviktiga frågor, skriver Linnéa Kihlström.

Foto: TT/ Sören Andersson, Gabriel Liljevall, TT/ Adam Ihse


Ämnen i artikeln:

Jeanette GustafsdotterAmanda LindCasten AlmqvistAnders Jensen

På Dagens Media är vi väl medvetna om att vi är en liten och nischad spelare jämfört med många andra i medielandskapet. Det här året har det blivit smärtsamt tydligt.

I våras när det stormade som mest kring ”Paradise Hotel” bad vi vid upprepade tillfällen om en intervju med den högst ansvarige på Nent Anders Jensen. Någon gång fick vi ett nej. De flesta gånger fick vi inget svar alls. En lätt frustration över redaktionen spred sig därför när vi såg honom sitta i Nyhetsmorgon och Dagens Industri, i stället för att prata med oss, en specialiserad branschtidning.  

En liknande frustration skulle vi få uppleva när samma tystnad uppstod när vi – i samband med den intensiva rapporteringen om de usla villkoren i tv-branschen – sökte Casten Almqvist för att prata om hur TV4:s leds samt vilket ansvar han i egenskap av vd har för arbetsmiljön. Inte heller ville vd:arna på Sveriges största tv-produktionsbolag ta sig tid att kommentera. Av nio tillfrågade ställde en upp på telefonintervju, övriga svarade på mejl eller inte alls. Det har blivit ett antal så kallade ”locket på”-artiklar. Under den här perioden sökte vi även den dåvarande kulturministern Amanda Lind för en kommentar. Eftersom hon var så snabb att agera och kommentera efter DN:s granskning av Operan ville hon väl också uttala sig om de allvarliga vittnesmålen inifrån tv-fabriken? Jag hade fel. Det skulle också krävas flera försök och flera månader innan hon ville kommentera den kommersiella radions svåra situation.

LÄS OCKSÅ: Fredrik Svedjetun: Dags att sluta ducka – tv-bolagen måste ta tag i arbetsmiljöproblemen 

Och det är på politikerna – och inte de undvikande mediecheferna – som vi ska fokusera nu. För det finns flera exempel på hur de har gjort sig otillgängliga även under hösten. Första gången i samband med att vi rapporterade om hur politiken återigen vill begränsa den kommersiella yttrandefriheten. Det verkar nämligen spela mycket liten roll vad medierna själva gör för att stoppa politikernas ivrighet i frågan. Mediehusen kan ta striden i varenda debatt, formulera policyer och till och med själva säga stopp till olika sorters reklam – de förtroendevalda vill ändå gå in och styra detta område i lagtext. Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi är den som har varit mest pådrivande för en hårdare lagstiftning. Vid åtminstone tre tillfällen de senaste månaderna har vi därför bett honom om en intervju. Har vi fått tala med honom? Nej. 

LÄS OCKSÅ: Mediehusen skärper reglerna och politikerna ökar begränsningarna – så har inställningen till reklamen förändrats 

I förra veckan presenterades Sveriges nya kulturminister. Det blev en för branschen känd person: TU:s förra vd Jeanette Gustafsdotter. En stor sak för Dagens Medias läsare förstås. Först tre dagar senare, efter en påminnelse, får vi svar av pressavdelningen. Det kommer att dröja ett tag innan kulturministern gör lite längre intervjuer. Jag försöker: ”Men om vi kan hålla oss till en kvart eller så? Skulle vi kunna få prata med henne då? Vi är ju en specialiserad tidning som skriver om just mediebranschen och för våra läsare är Jeanette Gustafsdotter ett stort och känt namn”. Inget svar.

Några dagar senare rapporterar vi om hur papperspriserna chockhöjs med 50 procent. Det här slår förstås hårt mot svenska tidningsutgivare och Samköpsgruppens ordförande Anders Westermark varnar för att det rentav kan leda till slutet för flera lokaltidningar. Det här måste väl ändå kulturministern vilja kommentera? Eller? Svaret från pressavdelningen dröjer, och hittills ingen kommentar från ministern.

Jag förstår att såväl mediechefer som ministrar har hektiska scheman (även om det ibland är helt uppenbart att det är en ursäkt för att undvika frågor). Men visst hade jag förväntat mig att de kunde prioritera att ställa upp på en intervju när branschpressen ringer – och inte bara när intervjuförfrågan och trycket kommer från Sveriges största mediehus. Jag kan inte heller låta bli att tänka att det faktiskt säger något om hur de värderar i medielandskapet. Men jag önskar innerligt att jag har fel.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.