Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Länge leve reklamen – i veckan fördjupar vi oss i framtidens annonsmarknad

Publicerad: 8 mars 2021, 07:21

Ännu är inte annonsmarknaden körd för svenska mediehus. Som vi på Dagens Media kommer att berätta under den kommande veckan, arbetar svenska medieföretag intensivt med att utveckla sin annonsaffär för att stå emot konkurrensen från globala internetjättar, skriver Fredrik Svedjetun.

Foto: GABRIEL LILJEVALL

Idag startar Dagens Medias temavecka om framtidens annonsmarknad. Frågorna som avhandlas är avgörande om vi även i fortsättningen vill ha svenska medier som helt eller delvis finansieras av reklam, skriver Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun.


Ämnen i artikeln:

Framtidens annonsmarknad

Visst vore det skönt om reklamen bara försvann och alla ostört kunde ta del av journalistik och underhållning utan att avbrytas av diverse kommersiella budskap?

Jag tror att de flesta av oss tänker så ibland, oavsett om vi jobbar i mediebranschen eller inte. Jag vet också att dessa tankar finns djupt rotade hos svenska politiker som gång på gång har uppvisat ett starkt motstånd till reklam. Dagens Media har tidigare år genomfört enkäter bland Sveriges riksdagsledamöter och den dominerande åsikten är att annonseringen måste begränsas eftersom den ”lurar konsumenter”, leder till ”impulsköp i butiker” eller ”är störande när man tittar på tv” (läs exempelvis två historiska artiklar här och här). Kanske är det en av förklaringarna till att det krävdes nästan 20 år av protester innan reklamskatten började avvecklas.

Under årens lopp är det få som har pekat på det fantastiska som reklamen har gett oss: Ett rikt och mångfacetterat medieutbud, fullt av kvalitetsjournalistik och storslagen underhållning, tillgängligt för alla – fattiga som rika – helt gratis. Reklamen har i decennier utgjort ett avgörande demokratiskt kitt i det svenska samhället.

Det här är en epok som nu är på väg att ta slut. Och jag tror att vi behöver prata om vad det innebär.

Just nu pågår ett tydligt skifte på mediemarknaden från annonsfinansierade till konsumentfinansierade affärsmodeller. Under pandemin har utvecklingen accelererat ytterligare, med en kraftig tillväxt för streamade betaltjänster för film och tv och en fortsatt stark utveckling för mediehusens digitala prenumerationsförsäljning (läs mer i artiklarna vi publicerade under vår temavecka tidigare i år). Detta medan allt fler annonsfinansierade medier tvingas lägga ner eller kraftigt begränsa sin verksamhet.

DEBATT: FRAMTIDENS ANNONSMARKNAD

Adon: Hög tid för annonsörer att återupptäcka ljudmediet

Appsflyer: Samarbete krävs för att marknadsförare ska hitta rätt i det nya landskapet
Håkan Helander: Därför väljer annonsörerna Google och Facebook 

I förlängningen innebär det här att vi får ett kommersiellt medielandskap bestående av två delar: Kvalitetsjournalistik och påkostad, välproducerad underhållning till de hushåll som har råd att betala, och mindre kostsamt, politiskt eller kommersiellt drivet innehåll, som serveras gratis till alla andra. Medan riksdagsledamöter, och andra med utbildning och en god inkomst, äntligen får konsumera det bästa som medievärlden har att erbjuda utan att störas av reklam, växer ytterligare en monumental klyfta fram mellan grupper med olika socioekonomisk bakgrund.

Men ännu är inte annonsmarknaden körd för svenska mediehus. Som vi på Dagens Media kommer att berätta under den kommande veckan, arbetar svenska medieföretag intensivt med att utveckla sin annonsaffär för att stå emot konkurrensen från Facebook, Google och andra globala internetjättar. Jag hoppas och tror att branschen – genom att kraftsamla, samarbeta och innovera – kan fortsätta att jobba med reklamförsäljning som ett viktigt komplement till abonnemangs- och prenumerationsaffären. Det vore bäst för Sverige.

Nedan följer en lista på några av de ämnen som vi kommer att fördjupa oss i under vår temavecka om framtidens annonsmarknad.

Vi är också intresserade av tips, synpunkter och debattinlägg kopplade till svenska mediers framtid som annonsbärare. Dela gärna din åsikt, du hittar våra kontaktuppgifter här och vårt tipsformulär här.

Ämnen i temaveckan om framtidens annonsmarknad

Jakten på det nya guldet: Schibsted, Bonnier och TV4 om hur de ska övervinna annonsmarknadens utmaningar

De är Sveriges bästa mediesäljare – här är deras viktigaste råd för att nå framgång

Jättarna glufs-glufs festar på i pandemin – här är experternas bild av vart marknaden är på väg

Mediebyråerna om framtidens annonsmarknad

Mediehusets programmatiska intäkter rusar – här är de avgörande pusselbitarna bakom succén

Nya krav på att techjättarna måste regleras

Svenska mediehusen vässar vapnen: Här är lösningarna som ska vinna striden mot de globala techjättarna

 

Har du ingen prenumeration på Dagens Media? Då kan du teckna en här.

 

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Framtidens annonsmarknad

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.