Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Johan Ydring: ”Det är inte medieplanen som är lösningen”

Debatten om mediers eller snarare mediekanalers påverkan på miljön är både bra och viktig. Den touchar också en större fråga; Vilka branscher eller företag borde inte få annonsera alls? Kan man ens säga så?

Publicerad: 24 november 2021, 10:27

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Johan Ydring, Global Head of Digital Sales & Marketing på Svea Solar, ställer sig frågan vad medieägarna och mediebyråerna gör för att minska sina egna avtryck.


Ämnen i artikeln:

Hållbarhet

Jag säger ja. Vi har gjort det förut. Vi har i dag i princip ingen reklam för vare sig cigaretter eller starksprit. Det är nu när man ser tillbaka på det är det helt bisarrt att tänka sig ”The Marlboro Man” i tunnelbanan eller på tv. Det var det inte förr. 

När det reglerades var det nog många som skrek sig hesa om både censur och statskontroll. Nu? Inte lika mycket.

På samma sätt tror jag att det kommer att bli när det gäller produkter och tjänster som bevisligen är skadliga för klimatet. Frågan är så klart vem som vågar ta det beslutet? 

Kommer TV4, Discovery, Clear Channel, Bonnier eller Schibsted att säga ”Nej tack, vi tar inte emot pengar från företag som lever på fossila bränslen eller aktivt bidrar till att vårt klimat skadas”?

LÄS OCKSÅ: Mediehusen skärper reglerna och politikerna ökar begränsningarna – så har inställningen till reklamen förändrats

För självklart är det så att minskad konsumtion av miljöfarliga produkter är en betydligt större miljövinst än att ändra i medieplanerna. Och det råder väl inte någon tvekan om vad det är vi gör eller? Vi driver på konsumtion. Inget fel i det, men då finns också ett ansvar att inte driva vår gemensamma värld till kollaps.

Så till min egentliga fråga.

Vad gör medieägarna och mediebyråerna för att minska sina egna avtryck?

Handen på hjärtat, har ni gjort ens de enklaste sakerna? Då menar jag inte sopsortera, eller skriva en policy utan sånt som verkligen gör skillnad.

Två saker ni kan göra direkt som skulle ha verklig och stor inverkan:

Köp bara el från förnybara källor – det är en betydande skillnad mellan att aktivt välja förnyelsebar el och att inte göra det

Tjänstebilar och transporter får enbart drivas av el – infrastrukturen för elbilar och transporter är i dag god och blir bara bättre. Även om vi har en bit kvar när vi kommer utanför storstäderna. Men med tanke på att lejonparten av alla medieföretag sitter centralt i storstäder skulle jag säga att det inte finns någon anledning att inte ställa om nu.

Många av er har också väldigt stora tak på väldigt höga byggnader. Passar perfekt för att sätta solceller på. Just saying…

 

Johan Ydring
Global Head of Digital Sales & Marketing på Svea Solar

Hela diskussionen

Kristina Juhlin uppmanar branschen: ”Ta ansvar för annonseringens klimatpåverkan”

IAB: ”Vi kan hjälpa till att göra skillnad”

Group M och Komm: ”Vi antar utmaningen” 

Sveriges Mediebyråer: ”För att få till en reell förändring behöver vi agera” 

Komm och Sveriges Annonsörer: ”För att kunna ta ansvar och bidra till hållbar marknadskommunikation krävs samverkan”  
Johan Ydring: ”Det är inte medieplanen som är lösningen”

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Hållbarhet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.