Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Johan Eriksson: ”Bra kommunikation skapar förändring”

Kommunikatörer och marknadsförare måste bli bättre på att skapa värde för konsumenterna, så att det verkligen leder till en beteendeförändring, skriver Johan Eriksson, tidigare kommunikationschef på Swedbank. ”Jag övertygad om att företag kan, bör och måste, ta ett ännu större samhällsansvar och försöka göra nytta.”

Publicerad: 7 oktober 2021, 05:38

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Johan Eriksson är före detta kommunikationschef på Swedbank. Han skriver att företag måste ta ett ännu större samhällsansvar.

Foto: Michael Steinberg


Ämnen i artikeln:

Swedbank

Skapar vi tillräckligt med värde för att förändra människors beteenden? För drygt fem år sedan skrev jag en krönika här om vikten av värdeskapande kommunikation och att fler företag måste ta ett mycket större samhällsansvar.

LÄS ÄVEN: ”Kommunikation som ger ringar på vattnet”

Jag skrev att ”alla former av kommunikation idag fungerar bäst när man skapar värden som i sin tur genererar uppmärksamhet, inte tvärtom” och att ”…demokratiska rättigheter får sig en törn, klimatförändringar tilltar och fattigdom består i regioner där ekonomiskt välstånd ökar.” 

Idag tänker jag på hur aktuellt allt detta fortfarande är och jag frågar mig om det tagits tillräckligt mycket ansvar under de här åren? Tyvärr inte, även om det finns företag och organisationer runtom i världen som verkligen försöker skapa förändring och som producerar bra kommunikation utifrån det. Men kan då vi kommunikatörer och marknadsförare av idag skapa ännu mer värde? Definitivt.  

Vi är för tillfället, när jag skriver detta, inte helt ute ur den globala pandemin än, men vi kan tydligt se ljuset i tunneln. Företag och organisationer har tvingats anpassa sina verksamheter, bland annat till distansarbete, vilket har varit helt nödvändigt och hett efterlängtat. Och många väljer nu att återigen satsa, vilket kommer leda till en generell positiv rekyl nu när våra samhällen öppnas upp. Förhoppningsvis inser även tillräckligt många människor att vi alla måste hjälpas åt för att få bukt med de samhällsutmaningar jag beskriver ovan. Oavsett vad man gör på dagarna.  

Vad behöver då vi kommunikatörer och marknadsförare tänka ännu mer på framgent?  

Well, varumärken är och förblir helt avgörande. Även om många företag drivs hårt av kvartalsekonomin, och har ett onödigt kort tidsperspektiv på många av sina beslut, så måste man – vi – bli bättre på att tänka långsiktigt. Att driva ett företag indikerar att man måste tänka hållbart, vilket i sin tur innebär att agera och planera långsiktigt. Och omvänt, ett alltför kortsiktigt perspektiv innebär döden för allt det som är hållbart. Samma regel måste gälla även för all kommunikation.  Bra kommunikation kommer såklart inte rädda världen, då det kommer krävas mycket mer investeringar, regleringar, modiga beslut och även helt nya affärsmodeller. Det är perspektiven som är det viktiga.  

Jag tror även stenhårt på att kommunikation och marknadsföring måste hänga ihop i ännu högre grad. Precis som det alltid varit så handlar det fortsatt om att nå en mottagare med ett budskap, fast på mottagarens villkor. 

Dagens medielandskap medför att vi inte kan fortsätta att jobba, tänka eller planera i silos. Vi måste arbeta tillsammans, med ett koncept eller en idé. Börja med ”why” och  ”what”, sen kan vi börja prata ”hur” (kanaler), ”när”, ”till vem” och så vidare. 

Jag är så innerligt trött på presentationsmöten som inleds med att visa upp förslaget på reklamfilm, istället för att prata om själva idén och konceptet, om ”vad” och ”varför”. (Missförstå mig rätt, reklamfilm i breda kanaler är bra och effektiva, men det är inte där vi ska börja diskussionen.) Allt handlar om vad det är vi vill säga och varför.  

Den starka inhouse-trenden består och är något väldigt positivt anser jag. Att företag och organisationer tar ett större ansvar för den kommunikativa helheten, från strategi, planering till utförande, istället för att enkom förlita sig på byråer är en bra utveckling. Det höjer kvaliteten och det gör att alla, byråer som företag, anstränger sig lite mer. Jag tror mycket på kraften i att nyttja byråer rätt, med fokus på rätt saker, men jag tror verkligen på ett mycket mer iterativt samspel mellan byråer och företag. 

Många företag har under de senaste åren viktat om sina marknadsföringsbudgetar till att satsa mer på varumärkesstärkande kommunikation, det är bra och helt nödvändigt. 80/20-regeln där är förhoppningsvis här för att stanna. Återigen, all kommunikation sker på mottagarens villkor. Frågan är varför ska någon – vare sig det är en kund eller medarbetare – välja ett visst varumärke?

Precis som jag skrev för fem år sedan så är jag övertygad om att företag kan, bör och måste, ta ett ännu större samhällsansvar och försöka göra nytta. Våra företag och organisationer spelar en helt avgörande roll i samhällsutvecklingen, för utmaningarna är inte färre idag. Vi är i ett kritiskt läge nu och inför 2022 vill jag uppmana ännu fler företag och organisationer att ta sitt ansvar och verkligen försöka göra skillnad. Här och nu och på lång sikt.  

Det sägs att det svåraste som finns är att förändra ett beteende hos oss människor. Game on. Bra kommunikation skapar förändring. Vi hörs igen om fem år.  

Johan Eriksson
Före detta kommunikationschef på Swedbank och Trygg-Hansa och jurymedlem i årets Inhouse Awards

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Swedbank

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.