Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Hur stor del av mediestöden går till nyheter på minoritetsspråk?

REPLIK. Thomas Mattsson menar att den statliga delfinansieringen av privatägda medier är begränsad. Det är en bedömning jag har svårt att se att det finns något fog för. Stöden till pressen är mycket höga, skriver Linda Palmgren, vd Bauer Media, i sin replik på Thomas Mattssons debattinlägg.

Publicerad: 2 juli 2021, 12:05

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Stöden till pressen är mycket höga, skriver Linda Palmgren, vd Bauer Media, i sin replik på Thomas Mattssons debattinlägg.

Foto: Bauer Media


Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonAftonbladetSvDHelsingborgs DagbladGPBauer Media Group

Jämför vi olika medieslag blir det tydligt att dessa stöd bidrar till ojämlika villkor. Vi hade gärna bidragit ännu mer till mångfalden genom att exempelvis producera barnprogram, drivit vår egen nyhetsredaktion eller sänt samiska nyheter men eftersom vi inte verkar på samma villkor så har vi inte den möjligheten.

Thomas Mattsson pekar på tidningarnas historiska betydelse för nyhetsförmedling och opinionsbildning. Ingen, allra minst jag, ifrågasätter detta. Men det var inte tack vare statsstöd som tidningarna bidrog till demokratins genombrott. Det var genom sitt oberoende man byggde sin trovärdighet. Så bör det vara också i framtiden. Det måste vara upp till läsare, annonsörer och ägare att tillse att tidningarna lever vidare i den digitala tidsåldern. 

Thomas Mattsson menar att det är felaktigt att titta på hur stora de samlade stöden till de stora mediehusen är eftersom stöden delas ut till olika titlar. Jag menar att man måste se till totalen. För faktum är att samtidigt som de stora tidningshusen tar emot hundratals miljoner i skattestöd så redovisar samma koncerner mångmiljonvinster. Det är inte en rimlig hantering av skattepengar och det är uppenbart att stöden gynnar dessa medieaktörer i konkurrensen med oss andra som inte är i närheten av att få samma stöd.   

Att alla kan ta del av nyheter är en fråga som är viktig för tillgängligheten och demokratin. Men att, som Thomas Mattsson gör, ge sken av att stöden framför allt skulle gå till nyhetsförmedling på minoritetsspråk är att blanda bort korten. De största mottagarna av stöd är några av landets största tidningar. Här återfinns tidningar som Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Göteborgsposten och Helsingborgs Dagblad. 

Jag delar helt Thomas Mattssons engagemang för att reglera de globala techjättarna bättre. En framtid där globala plattformar utkonkurrerar svenska medier är ett scenario som måste motarbetas. Vi är glada över TU:s synlighet och tydlighet i den frågan.

Men påståendet om att annonsörer bör göra sina reklaminvesteringar hos samhällsviktiga nyhetsmedier får nog stå för TU. Annonsörer bör förstås göra sina annonsköp där de får störst nytta och effekt av sina investeringar. Detta ska ingen annan ha synpunkter på. Vad som är viktigt är att regelverket inte gynnar vissa medier på bekostnad av andra – så som till exempel ett spelreklamförbud i radio och TV men inte på nätet skulle göra.

”Påståendet om att annonsörer bör göra sina reklaminvesteringar hos samhällsviktiga nyhetsmedier får nog stå för TU”

Jag har som Thomas Mattson påpekat arbetat på ett flertal olika företag i medievärlden. Det som verkligen slagit mig är hur snedvriden konkurrenssituationen är på den svenska mediemarknaden.

Låt oss vara överens om att vi borde verka för en utveckling som ger alla medier samma förutsättningar att utveckla mediemångfalden i Sverige. Just nu finns flera politiska initiativ som slår mot alla medier, där Bauer Media och TU krokar arm. Mest brännande är som nämnts spelmarknadsutredningen, som har lagt fram ett illa underbyggt förslag om reklamförbud på dagtid i vissa medier – bland annat TV och radio. I denna fråga och många andra som medier står inför ser vi fram emot fortsatt gott samarbete med TU.

Linda Palmgren, vd Bauer Media

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.