Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Group M: Tre områden du måste ha koll på för att få fart på sökmarknadsföringen

Publicerad: 29 april 2021, 11:05

Både annonsörer och byråer måste skruva på sina arbetssätt i jakten på maximal effekt och långsiktighet, skriver Group M:s Joel Sandberg och Viktor Nilsson.

Vill du få din sökmarknadsföring att flyga innan året är slut måste du ha koll på tre kritiska områden där det sker stora förändringar, skriver Group M:s Joel Sandberg och Viktor Nilsson – och redogör för vilka.


Ämnen i artikeln:

Group M

Vi har hunnit en god bit in i 2021 och sökmarknadsföring fortsätter att ständigt utvecklas och utmana både annonsörer och byråer. Ett är säkert: vill du få din sökmarknadsföring att flyga innan året är slut måste du ha koll på tre kritiska områden där vi ser stora förändringar och där både annonsörer och byråer måste skruva på arbetssätt i jakten på maximal effekt och långsiktighet. Häng med;

 

1. Nya konsumentbeteenden – agera därefter

Konsumenters sökbeteende har mognat i takt med att Googles plattform och algoritmer utvecklats. I dag ställs samma höga krav på sökupplevelse på Youtube, Pinterest, Amazon och Instagram, vilket i sin tur har tvingat dessa plattformar att förbättra sina motorer. I kölvattnet följer nya möjligheter för annonsörer och även förändringar i arbetssätt och hur varumärken ser på SEO bortom bara hemsida. Och så sätter det ett ökat tryck på annonsörer och byråer att utveckla nya färdigheter och ett tightare samarbete mellan olika digitala discipliner.

 

2. E-com-fokus – satsa på produktfeed och innehåll

Med den blomstrande e-handeln 2020 och det faktum att nettotillväxten för sökannonser på Amazon i USA översteg tillväxten på Google och Microsoft är det viktigare än någonsin att ha en väl fungerande produktfeed. Inte bara från ett annonseringsperspektiv, utan också – minst lika viktigt – ur ett organiskt perspektiv. En strukturerad produktfeed gör att annonsörer kan skala feeden till fler plattformar och den förbättrar också synligheten på ”Google Shopping” och de nya kostnadsfria shopping-placeringarna.

Vi måste även uppmärksamma Googles Core Web Vital-initiativ som lägger större vikt vid en kombo av prestanda och UX-aspekter och som blir en del av algoritmen nu i maj. Vår rekommendation är att inte bli för skärrad av hypen kring denna, då många av signalerna redan har varit en del av algoritmen. Att lägga mer fokus på UX är självklart positivt, men det finns andra, fundamentala delar av algoritmen som fortfarande har företräde. Att leverera just det innehåll som din målgrupp faktiskt letar efter är alltid prio (RÄTT content. Gör keywordanalysläxan)!

 

3. Addera kompetens för nya plattformar och content velocity

Kompetensen inom sök bortom enbart Google och Microsoft måste utvecklas då sökmarknadsföring i dagsläget är så mycket mer än bara ettor och nollor på Google och i Google Ads. Den ständigt förändrande betalda sökannonseringen gör att annonsörer behöver satsa på talanger/byråer med färdigheter inom framför allt produktfeeds och Amazon samt se bortom traditionella sökannonser för att hänga med. Dessutom är även den främsta drivkraften i organisk performance trots allt content velocity – kapaciteten att leverera marknadsdrivet innehåll i stor skala – vilket är grunden för ett datadrivet och feedbaserat tankesätt.

Vi ser en klar fördel för annonsörer att investera i crossfunktionell talang inhouse eller liera sig med fullservice-byråer med ett väletablerat samarbete mellan olika discipliner för att framtidssäkra sin sökstrategi och ge den digitala marknadsföringen en exponentiell skjuts under resten av 2021.

 

Joel Sandberg
Head of Search på Group M                             

Viktor Nilsson
Head of Owned Media på Group M 

Ämnen i artikeln:

Group M

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.