Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Group M och Komm: ”Vi antar utmaningen”

Group M och Komm ska tillsammans ta ett större ansvar i hållbarhetsfrågan och utvecklar ett verktyg för att mäta hur olika medieval påverkar klimatet, skriver Linda Nilsson på Komm och Martin Hugosson på Group M.

Publicerad: 18 november 2021, 10:42

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Martin Hugosson, vd på mediebyrån Group M, och Linda Nilsson, vd på Komm.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetMartin HugossonGroup MKomm

Vi läser om hur olika röster det senaste dygnet har uppmanat branschen att ta ett större ansvar för hållbarhet i stort och specifikt vår klimatpåverkan. Vi delar uppfattningen att klimathotet är en av våra största utmaningar och antar gärna den utmaningen. 

Det är bra att reklamens miljöpåverkan är uppe på bordet. På Group M har vi kommit en bit i jakten på hållbar reklam. Tillsammans med Komm har vi påbörjat en analys om hur reklam och annonsering påverkar klimatet så att annonsörer dels inser nivån av påverkan kopplat till medieval men även kan jämföra olika alternativ. Metoden kommer bygga på det som tidigare gjorts inom Group M i andra länder däribland Tyskland.  

Det fungerar i princip som IPA:s koldioxidkalkylator, som Kristina Juhlin lyfter som exempel – men gjord för den svenska marknaden, utifrån lärdomar från Group M Tyskland.

Resultatet kommer bli att:

Medieägare utvärderas även på den klimatpåverkan deras produkt genererar, vilket skapar större incitament att minska dessa.  

Annonsörer inser vilken påverkan deras reklamköp skapar.  

Annonsörer inser hur mycket deras reklamköp motsvarar i det fall man vill kompensera för dem. 

Vi på Group M vill bidra till en bransch som fungerar bättre för människor. Hållbarhet och klimatpåverkan är en stor del av det. Vi har därför arbetat med att minska vår egen påverkan i form av våra egna inköp och aktiviteter men vill påverka hela branschen till det bättre, därför är det viktigt för oss att bidra med kunskap och verktyg.

Vi på Komm har i vår tur satt upp hållbarhet som den viktigaste frågan som vi kommer att driva de kommande åren. Med detta verktyg som ska beräkna klimatpåverkan av medieköp, synliggör vi vårt eget klimatavtryck på de kampanjer och kommunikationsprojekt vi skapar. 

Martin Hugosson, vd Group M Sverige
Linda Nilsson, vd Sveriges Kommunikationsbyråer

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.