Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Fyra mobilappstrender – det här kan vi förvänta oss under 2022

Användningen av mobilappar har ökat starkt under flera år och utvecklingen ser ut att fortsätta. Samtidigt finns flera intressanta trender kopplat till bland annat användarintegritet och ökade krav på bättre kundupplevelser i appar. Alex Cooper, Senior Business Development Manager Norden på Appsflyer, listar vad vi kan förvänta oss under 2022.

Publicerad: 11 januari 2022, 06:32

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Appflyers Alex Cooper listar vad vi kan förvänta oss av 2022, när det gäller mobilappar.

Foto: Appsflyer/Macrovector


Ämnen i artikeln:

Appsflyer

Aggregerad data blir standard

Om 2021 var året då marknadsförare tvingades bli mindre beroende av användardata - mycket på grund av iOS 14.5 - så kommer 2022 att bli året då aggregerad data blir standard.

Eftersom integritet numera är ett givet fokus, blir det därför viktigt för marknadsförare att snabbt lära sig använda aggregerad data för att mäta och optimera sina kampanjer. Det är nämligen enda sättet att garantera både kundernas integritet och få bra ROI på marknadsföringsbudgeten.

Det ekosystem som existerar på webben idag växte fram genom att varumärken och partners delade användares rådata och därmed kunde få fram värdefulla insikter. Men det är inte enda sättet. Så kallade ”data clean rooms” är ett nytt sätt för varumärken och nätverk att samarbeta utan att dela integritetsviktig användardata och ändå få ut relevanta insikter.

Vi kommer dessutom att se andra teknologier som bevarar användarnas integritet, till exempel lösningar för förutsägelser baserat på maskininlärning och lösningar som gör det enklare att mäta gradvisa lyft för kampanjer.

 

Investeringarna inom mobilt ökar

Pandemin gjorde att många företag ökade sitt fokus på mobilappar, framförallt inom handeln och finansbranschen. Även om vi försiktigt börjat återgå till en mer normal vardag håller trenden i sig.

Investeringarna i mobila kanaler och mobil marknadsföring kommer att fortsätta öka under  2022 i takt med att traditionella företags trafik flyttar från butik och webb till mobilappar.

En nyligen genomförd undersökning i Spanien visar att den trenden redan är igång. Där ansåg två tredjedelar av de 100 tillfrågade marknadsförarna att mobil marknadsföring kommer att stå för mer än 50% av deras övergripande marknadsföringsbudget, inom de närmaste två åren.

 

Bättre kundupplevelse och ökad lojalitet

En nyligen genomförd nordisk studie visar att färre än en av tre kunder haft en bra upplevelse i mobilappar. Det finns alltså stor potential att förbättra upplevelsen för en mycket stor grupp mobilanvändare.

Under 2022 kommer företag därför att satsa stort på att förbättra användargränssnitten för ökat engagemang och bättre kundrelationer. Det kan handla om att skriva mer engagerande copy, ta bort störningar i kundresan som till exempel pop-ups och se till att alla design-inslag på skärmen fyller en funktion.

Appar som är enkla att använda kommer snabbt att öka antalet användare och det leder till ökad lojalitet för varumärket. Appar som Swish, Kivra och Zalando har många användare eftersom de är enkla och engagerande att använda. Att ha en app som är exceptionellt bra är definitivt ett måste om man vill hänga med 2022.

 

Superappar blir vanligare 

Superappar - en app som erbjuder många tjänster - är redan vanliga i Asien. I Kina används till exempel WeChat för en rad aktiviteter, som att skicka meddelanden, betala räkningar, beställa hämtmat och handla varor, allt i en och samma app.

Vi ser redan exempel på att varumärken i väst också börjat lägga till tjänster. Uber har till exempel utökat sitt erbjudande från taxitjänster till att leverera hämtmat och vi kommer säkert att se fler exempel under 2022. Här kommer de största plattformarna som Facebook, Snapchat, Twitter och Instagram sannolikt gå i täten och erbjuda betallösningar, shopping och annat i sina respektive appar.

Alex Cooper
Senior Business Development Manager Norden på Appsflyer

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Appsflyer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.