Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”För att få till en reell förändring behöver vi agera”

Det pågår ett arbete med hållbarhet inom Sveriges Mediebyråer som är baserat på ett initiativ taget av medlemsbyrån Scream, skriver intresseorganisationen i en replik till Kristina Juhlin.

Publicerad: 19 november 2021, 07:14

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ragnar Tingström och Lena Regeheim.


Ämnen i artikeln:

HållbarhetSveriges MediebyråerScream

Nyligen avslutades StockholmMediaWeek 2021 vars övergripande tema har varit hållbarhet. Under två heldagar har över 80 medverkande, från olika discipliner, diskuterat olika frågeställningar kopplat till ämnet. Hållbarhetsfrågan är högaktuell och engagerande, något som vi på Sveriges Mediebyråer välkomnar. Vi upplever att det har skett en förflyttning inom branschen och att vi även har nått en mognadsgrad i ansvarsfrågan och fokuserar allt mer på ”hur” och inte ”om”. 

En utmaning som alla har, vilket flertalet av de medverkande lyfte på Chinateaterns scen, är att det mest handlar om visioner. Visioner och ambitioner som ofta saknar handlingskraftig plan. För att få till en reell förändring behöver vi agera. 

Det pågår ett arbete inom Sveriges Mediebyråer som är baserat på ett initiativ taget av medlemsbyrån Scream. Det handlar om konkreta åtgärder vi som bransch kan ta för att både beräkna klimateffekterna av annonsering och även investera i klimatfinansiering. Konceptet är redan förankrat hos flertalet medier och annonsörer. Vi hoppas inom kort kunna presentera initiativet fullt ut. Vi är övertygade om att detta kommer vara ett steg i rätt riktning.

Det är tydligt att vi inom branschen är överens om att något behöver ske och att vi bär ett ansvar i detta. Vi har påbörjat arbetet från vårt håll och vi välkomnar alla som vill vara med!

Sveriges Mediebyråer

LÄS MER: Kristina Juhlin uppmanar branschen: ”Ta ansvar för annonseringens klimatpåverkan”

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.