Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Dina val som annonsör påverkar demokratin”

2021. Ett nytt år med nya budgetar. För dig som är marknadschef eller annonsköpare innebär det också makt och förnyat ansvar över det svenska medielandskapet, skriver Rasmus Thomsen, vd på Another Media Group.

Publicerad: 25 Februari 2021, 06:32

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Rasmus Thomsen, vd på Another Media Group, uppmanar annonsörer att välja svenska publicister.


Som du vet fyller våra redaktionella medier en avgörande funktion i samhället, inte minst i kristider. En mångfald av medier i hela landet möjliggör allt från faktabaserade granskningar till viktiga personliga betraktelser. Vitt skilda exempel på det är Byggnadsarbetarens granskning av svart arbetskraftsinvandring, SVT:s polariserade undersökning av fusket bland assistansbolagen, Land Lantbruks och Land Skogsbruks gemensamma dokumentation av Sveriges vildsvinsproblematik och hur tidningen Hemslöjd sätter konst och hantverket i ett större sammanhang. 

Kvalitetsjournalistiken är en styrka för vårt samhälle som borgar för nyansering och demokrati. 

Som du också vet har vi under ett drygt år inte bara upplevt en global pandemi som har påverkat oss i grunden, vi har också sett hur oro har brett ut sig i samhället samtidigt som den fria pressen har hotats och hånats. I många fall har etiskt riktig journalistik ersatts av kraftigt vinklade nyheter i sociala medier. Kort sagt ett tufft år för pressen, kvalitetsjournalistiken och ja, yttrandefriheten. 

Trots ökad efterfrågan på traditionella nyhetsmedier sjönk också annonsintäkterna kraftigt för kommersiella medier under 2020. Med lägre annonsintäkter har många svenska medier pressats hårt. Utan statligt stöd till följd av coronapandemin och möjligheten att korttidspermittera sina redaktioner hade många stått sig slätt. Hundratals tidningar i de länder som ingick i forskningsstudien Media for Democracy 2020 rapporteras ha lagts ned eller helt övergått till online-publicering.

Även om vi börjar ana en ljusning på flera sätt är det mycket som tyder på att den här situationen kommer att bestå under en oöverskådlig tid. Därför är det läge att ta ställning. Vill du som annonsör att våra nyheter ska spridas av vem som helst utan krav på källhänvisning, med allt vad det innebär av desinformation, konspirationsteorier och falska nyheter? Eller vill du värna den svenska demokratin?

Självklart har många av er annonsörer haft det lika tufft som medierna. Men om du har ett val, då har du också chansen att prioritera kvalitetsjournalistiken och därmed investera i vårt demokratiska samhälle. 

Det är en prioritering som förutom samhällsnytta kommer att generera trovärdighet och goda resultat för dig som annonsör. Det vågar jag lova.

Rasmus Thomsen
Vd Another Media Group, en mediekoncern som jobbar med ett 40-tal svenska publicister

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.