Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Digitalt eller analogt, online eller offline – vem bryr sig?”

I princip alla medier är digitala, så sluta säga att du jobbar med digital marknadsföring. Katt eller tiger är mer relevant, skriver TBS projektledare Andreas Liss-Daniels, och bjuder på fyra tips kring hur man kan tänka kring medieval.

Publicerad: 20 september 2021, 05:57

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Bild 1/2  Vi måste sluta använda begrepp som ”onlinestrategi”, och ”digitala lösningar” menar Andreas Liss-Daniels.

Foto: jakkapan21


Ämnen i artikeln:

TBS Mediabyrå

Vi måste sluta använda begrepp som ”onlinestrategi”, ”digitala lösningar” och för den delen ”digital marknadsföring”. 

För det första är det som att säga att man är en marknadsförare som jobbar med marknadsföring. I princip alla medier är idag digitala, om än i olika utsträckning. 

För det andra är det helt enkelt inte relevant och får oss bara att tänka i silos som inte finns. Medier har en hel del olika egenskaper som gör att de är lämpliga för olika uppgifter, men huruvida mediet är digitalt eller inte är inte en dylik egenskap. 

Vad spelar då roll när vi väljer medier? Här kommer fyra egenskaper som marknadsförare bör ta i beaktning när man väljer mediekanaler:

För det första har vi siffrorna vi får från alla våra undersökningar och system. Lite torrt och tråkigt kanske, jag vet, men det ger oss de hårda talen som säger oss i vilken utsträckning olika målgrupper konsumerar mediet, hur många vi kan nå och om det är ett kostnadseffektivt medium för just vår målgrupp. Med dessa siffror kan vi till exempel även ofta styra vår reklam mot de vi hoppas skall vara extra intresserade av det vi vill sälja. Detta spelar roll!

För det andra vet vi att känslor skapar minnen. En sedan mycket länge nedärvd funktion i vår hjärna där hippocampus i gott samarbete med amygdala gör att vi helt enkelt minns det vi en gång till exempel blev rädda för, glada av eller arga på bättre. Har med överlevnad att göra. Det var till exempel bra att minnas att den lilla katten med de små vita tassarna var mysigt sällskap och den stora gosiga katten med fina ränder åt upp din kompis. Och medier är olika bra på att skapa känslor. Detta spelar roll!

För det tredje vet vi att medierna har en tendens att nå potentiella kunder vid olika tillfällen. Framför allt i förhållande till ett potentiellt köp. Medier som ligger nära köptillfället har av naturliga skäl ofta stor potential att påverka köpbeslutet. Man minns helt enkel det man såg eller hörde för en minut sedan bättre än det man såg eller hörde förra veckan. Detta spelar roll!

För det fjärde så konsumerar vi medier på olika sätt. För medier som vi konsumerar tillbakalutat, där vi är passiva mottagare av underhållning, nyheter med mera, så skiljer sig vårt engagemang mellan det redaktionella (det vi vill se) och det kommersiella (reklamen) inte så mycket. Vi accepterar, om än något motvilligt, reklamen som en del av informationsflödet. Då blir vi plötsligt mottagliga för reklam vi egentligen helst skulle vilja slippa. (Vilket ju för alla utanför vår lilla ankdamm är nästan all reklam.) 

Vi minns blöjreklam trots att vi inte har barn och vet vem som spelar Stig även om vi alltid handlar på Coop. Men i medier där vi mer framåtlutat och aktivt söker och väljer det vi just för ögonblicket vill se skiljer det sig betydligt mer i engagemang. Vi har då lättare att sålla bort det vi inte är intresserade av. (Till exempel nästan all reklam.) Då blir det genast svårare att bryta igenom och bli ihågkommen. Men vi kan å andra sidan då vara väldigt relevanta om vårt budskap passar med det som eftersöks. Detta spelar roll!

Som ni kanske märkte använde jag inte ordet digitalt en enda gång när jag försökte beskriva exempel på egenskaper som jag anser spelar stor roll när man väljer medier. Varför det kan man ju då fråga sig? 

FÖR DET SPELAR INGEN ROLL!!! 

Är du ett företag som letar efter en byrå ska du välja en som fattar att digitalt bara är en teknik, inte ett eget medieslag med egna regler. Och till alla er som säger er jobba med digital marknadsföring – det gör er varken framåtlutade eller unika. Alla gör det! Ingen bryr sig!

Andreas Liss-Daniels
Projektledare och rådgivare på TBS

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

TBS Mediabyrå

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.