Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Demoskop: ”Ekot fast i gamla metoder om opinionen”

Metoderna att mäta opinionen har tagit stora steg framåt de senaste åren – men Sveriges Radio och Ekot är fast i gårdagen. Ekots riktlinjer för hur de rapporterar om mätningar är utdaterade och i otakt med verkligheten. Det är anmärkningsvärt – och gör lyssnarna till de stora förlorarna, skriver Demoskops vd Karin Nelsson och hennes företrädare Anders Lindholm.

Publicerad: 21 maj 2021, 12:04

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Metoderna att mäta opinionen har tagit stora steg framåt de senaste åren – men Sveriges Radio och Ekot är fast i gårdagen, skriver Demoskops vd Karin Nelsson och hennes företrädare Anders Lindholm.

Montage: Demoskop + Dagens Media


Ämnen i artikeln:

EkotSveriges Radio

Det är ett jämnt läge i opinionen och ett riksdagsval i sikte. Allt tyder på att medierna kommer att ge stort utrymme åt opinionsmätningar det kommande året – helt naturligt eftersom mycket står på spel. Men framför allt för att läsarna, tittarna och lyssnarna vill veta. 

Tyvärr får inte Ekots lyssnare – eller ”användare” som det ibland också heter i Sveriges Radio – ta del av en relevant bevakning av hur opinionen ser ut.

Orsaken är att Ekot har fastnat i gårdagens metod för hur opinionen kan och bör mätas. Detta trots att forskningen tagit stora steg framåt under de senaste åren – och där internationella riktlinjer i branschen har ändrats.

Vad är det då som har hänt?

Kortfattat har mätningar historiskt sett genomförts med stöd av teorier och metoder som presenterades av statistikern Jerzy Neyman på 1930-talet. Han öppnade då för möjligheten att basera statistiska undersökningar på ett urval i stället för att fråga hela befolkningen. Urvalet skulle ske slumpmässigt, där alla i befolkningen skulle ha samma chans att bli utvalda.

Under senare år har förutsättningarna att genomföra urvalsundersökningar gradvis försämrats. Bortfallet ökar – det är inte ovanligt att bortfallet kan ligga kring 90 procent om det alls kan beräknas. SCB larmar om problemet. 

Naturligtvis görs allt som är rimligt för att hantera bortfallet och andra felkällor av oss som genomför undersökningar. Utvecklingen går dock snabbt framåt och forskningen redovisar löpande nya arbetssätt när de gamla inte kan appliceras på dagens förutsättningar utan att tänja på gränserna för hur teorin tillämpas.

Dessa nya, viktiga rön har gjort att den internationella branschorganisationen AAPOR uppdaterat sin branschetiska kod. I den görs ingen skillnad om urvalet är slumpmässigt eller icke-slumpmässigt – däremot har den som hävdar slumpmässiga urval långtgående bevisbörda för att kunna tillämpa de principer som utvecklades på 1930-talet.

Denna avgörande metodutveckling har Sveriges Radio Ekot missat. I stället har de en policy från 2013 som styr vilka mätningar de rapporterar om, som baserar sig på de närmare 80 år gamla principerna. En av punkterna innebär just att urvalet ska vara slumpmässigt över hela befolkningen.

Demoskop är ett av Sveriges fyra ledande undersökningsföretag som löpande genomför väljarbarometrar. Vi har fokuserat i många år på att utveckla metoderna så att de fungerar i den nya verkligheten med stora bortfall.

Demoskop genomför alla typer av undersökningar med olika metoder beroende på vad uppdraget är. Den huvudsakliga skillnaden mellan Demoskop och övriga företag, som mäter väljaropinionen, är att vår källa bygger på ett icke-sannolikhetsurval. 

Vi har redovisat helt öppet hur vi arbetar bland annat i en artikel på DN Debatt. Vi följer utvecklingen löpande nära i samråd med de experter och forskare vi samarbetar med.

Vi kan alltså ses som part i målet när vi kritiserar Ekot. Men diskussionen är principiell och rör alla. Sveriges Radio är ett public service-företag där Ekot gör anspråk på att rapportera sakligt och relevant.

Vi menar att Ekot misslyckas med detta uppdrag genom att stödja sig på utdaterade riktlinjer och gammal kunskap. Ekot ger en osaklig och missvisande beskrivning både av den internationella metodutvecklingen och Demoskops metoder. Om nu redaktionen har beslutat att införa riktlinjer finns också ett ansvar att stödja dem med empiri i varje läge – och därmed förnya dem i takt med att nya rön framkommer.

För att ta en liknelse om utvecklingen: Det är som med utvecklingen av hur Sveriges Radio själva når ut. Förr gjordes det mest effektivt med tablålagda utsändningar. De senaste åren finns även nya metoder med poddar, digitala sändningar, klipp i sociala medier, och innehåll på Spotify. Formen är mindre relevant – det är träffsäkerheten som räknas – och Sveriges Radio talar inte bara om ”lyssnare” utan även om ”användare”. För ingen chef på Sveriges Radio skulle påstå att en ”användare” som nås på dessa nya sätt inte kan räknas. 

Det är dags för öppenhet från Sveriges Radio: På vilka grunder avfärdar Ekot de internationella riktlinjer som antagits av branschen? Här behövs tydliga svar, och inte svepande formuleringar från förr.

 

Karin Nelsson
vd Demoskop

Anders Lindholm
Senior Advisor, vd Demoskop 2007–2019

LÄS OCKSÅ REPLIKEN:

Sveriges Radio: ”Demoskops argumentering leder tanken fel” 

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

EkotSveriges Radio

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.