Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Demokratisk skyldighet för nya kulturministern och oss alla att säkerställa lokal journalistik”

SLUTREPLIK. I många frågor förenas dagspress och kommersiell radio, liksom vi gör med public service-bolagen när vi värnar publicistikens oavhängighet. Men i mediepolitiken kan inte allt och alla dras över en kam, skriver Thomas Mattsson i en slutreplik till Bauer Medias vd Linda Palmgren.

Publicerad: 6 juli 2021, 06:05

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Svaren på mediebranschens just nu stora utmaningar är – tvärtemot vad Linda Palmgren menar – inte att dra in stöd till nyhetsmedier, anser TU:s tf vd Thomas Mattsson.

Foto: Lindsten & Nilsson


Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonLinda PalmgrenBauer Media GroupTU

I morgon onsdag röstar riksdagen om ny statsminister. Det mesta talar för att Stefan Löfven blir regeringschef igen och att han på fredag presenterar sina statsråd. Vem som då blir kultur- och demokratiminister, om den portföljen finns kvar, har stor betydelse för svensk mediepolitik. Till det sakområdet hör bland annat den snarast eviga frågan om press- och mediestöd till nyhetsmedier.

Radiochefen Linda Palmgren har i flera inlägg här i Dagens Media argumenterat för genomgripande reformer och drog i gång debatten med utspelet ”Dags att avveckla statliga stöd till medier”. Som vd för Bauer Media anser hon att offentliga stöd till dagspress, som ger ut primärt lokaltidningar, är ”orimligt” och ”ett allvarligt systemfel; Linda Palmgren vill samtidigt avskaffa koncessionsavgifterna för att sända kommersiell radio.

”Stöd bör inte vara eviga i den meningen att de uppfattas som ständiga”

Tidningsutgivarnas position är väl känd. TU, branschorganisation för dagspress sedan 1898, önskar också reformera stödsystemet. TU tror på en kombination av direkta och indirekta stöd för nyhetsmedier, som exempelvis ett kvalificerat momsundantag (”nollmoms”) och ett generellt redaktionsstöd baserat på faktiska kostnader för journalistik. 

Stöd bör inte vara eviga i den meningen att de uppfattas som ständiga, men nu är vi i en omställningsfas där förvisso publiken ökar och svenska tidningar är bland de världsledande i digitaliseringen, men där det samtidigt finns stora utmaningar. Inte minst i att säkerställa kvalitetsjournalistik i glesbygd.

Vi uppfattar att det finns ett starkt stöd i riksdagen för att reformera press- och mediestöden i den riktning som TU sammanfattat i principdeklarationen från april 2021. Nyanser existerar, förstås, och olika partier bär olika hjärtefrågor. Men givet konkurrens om både annonsintäkter och lästid från globala techjättar, pandemins negativa påverkan på reklammarknaden och en ökad polarisering i Sverige, så är svaren knappast att dra in stöd till nyhetsmedier. 

Tvärtom har de förtroendevalda snarast aviserat motsatsen; den nuvarande regeringen har de senaste åren ökat stöden och Moderaterna föreslog i sitt nya mediepolitiska program att det bör tillföras än mer medel. 

Tidningar är samhällsviktiga verksamheter och TU uppfattar den senaste tidens dialog med kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP) och hennes departement, liksom med övriga partier, som konstruktiv. Under dagar som dessa, när många dessutom följerregeringskrisen i olika journalistiska massmedier, påminns vi också om värdet av opinionsbildning och oberoende nyhetsförmedling. Mediestöden syftar till att möjliggöra denna i hela landet, vilket också blir ett viktigt ansvar för den nya regeringen – oavsett färg.

I många frågor förenas dagspress och kommersiell radio, liksom vi gör med public service-bolagen när vi värnar publicistikens oavhängighet. Men i mediepolitiken kan inte allt och alla dras över en kam: särskilt lokaltidningar har en särställning för att säkerställajust lokal journalistik och det blir därför till en snarast demokratisk skyldighet för oss alla, stat såväl som reklamköpare som mediekonsumenter, att bidra till denna.

Thomas Mattsson, tf vd för Tidningsutgivarna

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.