Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Därför är marknadsförare centrala för hållbar AI-utveckling

Marknads- och kommunikationsavdelningars roll för att lyckas med AI-driven innovation är mer central än vad ledningen och avdelningarna kanske själva inser. Det handlar inte bara om att skapa medvetenhet runt vikten av ansvarsfull utveckling av AI internt och externt, utan även att se till att tekniken blir en central del av företagets innovationsstrategi. Det skriver Josefin Rosén, AI-expert på SAS Institute.

Publicerad: 30 november 2021, 09:08

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Josefin Rosén, AI-expert på SAS Institute, skriver om marknadsförarens och kommunikatörens roll i AI-utvecklingen på företag.

Foto: Steve Muir + Pixabay


Ämnen i artikeln:

AI

Just nu ligger stort fokus för många organisationer på att förstå och implementera AI, för att utveckla sina arbetssätt och de tjänster och produkter som de ska leverera i framtiden. AI håller på att förändra hur företag och organisationer arbetar i grunden, till exempel kommer beslutsunderlag och processer i själva produktionen att allt mer styras av AI-baserade system. Därför är det viktigt att AI redan från början byggs på ett etiskt, ansvarsfullt och hållbart sätt.

Införandet av AI på våra arbetsplatser går fort och kommer att bli omvälvande. Det innebär dels att all utbildning som rör arbetsliv, organisering och ledarskap behöver uppdateras för att ta hänsyn till att omfatta AI:s betydelse. Det krävs en utvecklad dialog i våra organisationer om vad som förändras när AI blir en naturlig del av allas verksamhet och en central drivkraft för all innovation. Den dialogen förutsätter ett omfattande internt arbete där kommunikatörernas och marknadsförarnas roll är betydelsefull.

Idag arbetas det med praktiska riktlinjer för ansvarsfull och hållbar AI på flera nivåer – på företag, i organisationer, regionalt, nationellt och internationellt. Tidigare i år presenterade EU-kommissionen sitt lagförslag som ska ”göra Europa till ett globalt centrum för tillförlitlig artificiell intelligens” och som ska säkerställa etik och hållbarhet i teknik och applikationer. Centrala delar i dessa ramverk är transparens och förklarbarhet, och att dessa dimensioner säkerställs i organisation, processer och teknik. Det innebär även att tillit och transparens blir en del av affärsmodellerna.  

System och processer behöver stödja dessa dimensioner av öppenhet och begriplighet. Marknadsförare och kommunikatörer är avgörande för att ramverken når ut i organisationen, men de kan också bidra väsentligt till ramverkets innehåll och tillämpning. Som samhällsvetare är dessa yrkesgrupper vana att tänka och resonera i termer av etik och beteenden, något som kan komplettera den instrumentella kultur som präglar mycket av utveckling och implementering av AI, som ju mestadels drivs av yrkespersoner med teknikbakgrund.

Marknadsförare och kommunikatörer kommer att ha en viktig roll för att säkerställa kommunikation mellan slutanvändare, organisationen för AI och det tekniska ramverket bland annat genom att hjälpa till att förklara begrepp och utfall kopplade till AI och maskininlärning som i många fall är komplicerade och abstrakta. De har en roll i början av etableringen av AI-tekniken och när utvecklingen framskrider, och för att säkerställa kommunikationen i gränsytorna för de mer automatiserade processerna som används för att förklara AI.

Med hjälp av AI har vi börjat skriva om vår framtid. Nu måste vi också skriva in etiken i den design vi gör för och med AI. För att AI ska bli tillitsfull och hållbar krävs en mångfald och diversitet som speglas i systemen. I nära samarbete med ledning, utvecklare, tekniker, beteendevetare, ekonomer, jurister med flera kan medarbetarna från marknads- och kommunikationsavdelningar bidra till att ett etiskt synsätt blir integrerat i allt arbete som rör den nya tekniken, inte minst då de befinner sig i mitten av organisationens ekosystem och kan företräda en bredd av intressenter som påverkas.

Genom att kommunicera och skapa medvetenhet har marknads- och kommunikationsavdelningarna en nyckelroll i utvecklingen av ansvarsfull och hållbar AI som bidrar till affärer och driver innovation inom organisationen. Det är en roll som ledning och andra aktörer inom organisationen behöver se värdet och betydelsen av.

 

Josefin Rosén
AI-expert, Regional leader AI and Analytics, SAS Institute

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

AI

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.