Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Curamando: ”Det är dags att se Google som ännu en användare”

Sluta se sökmotoroptimering som en eftertanke som ska bekostas av marknad, skriver Carolyn Lööw, SEO-expert på Curamando, som anser att det finns stor potential i att ta med SEO redan i produktutvecklingen.

Publicerad: 28 oktober 2021, 05:34

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Sökmotoroptimering ska inte ses som en eftertanke, skriver Carolyn Lööw, SEO-expert på Curamando.

Foto: TT Nyhetsbyrån/Privat


Ämnen i artikeln:

GoogleSEOCuramando

SEO hamnar, i mitt tycke, alltför ofta under marknadsavdelningen där det bekostas med samma budget som täcker in allt från tryckt till prestationsbaserad marknadsföring. Digital marknadsföring är fortfarande en något omogen marknad, i många fall finns det bristande förståelse för var olika discipliner hör hemma, var det finns ett naturligt överlapp och var man kan hitta flest synergier. 

Jag misstänker att SEO ofta hamnar under marknad tillsammans med SEM just på grund av detta: Man ser de olika resultaten i sökmotorn som närbesläktade, oavsett om de är organiska eller betalda. Det finns naturligtvis organisationer där det kan vara vettigt att låta SEO ligga kvar hos marknad. Till exempel för mindre komplexa sajter i traditionella industrier där en stor del av arbetet handlar om att göra sökordsanalyser, ta fram contentidéer och optimera metadata. Det kan också gälla större koncerner där utvecklingen styrs globalt och de olika länderna har begränsad möjlighet att själva påverka den tekniska uppsättningen, vilket gör att fokus främst ligger på att ta fram och optimera innehåll. 

De sajter jag pratar om här är företag som till stor del styrs av produktutvecklingen, där ”produkten” är en digital tjänst och där man i stor omfattning pratar om vad användarna vill ha. Till exempel en ljudbokstjänst, webbshop eller en sajt för produktjämförelser. 

 

SEO och SEM

Det finns såklart en del överlapp mellan SEO och SEM, men i mitt tycke är det försvinnande lite i förhållande till många andra områden. För alla typer av sök jobbar vi med att titta på vad människor söker efter och att se till att vi har innehåll som matchar sökbeteendet. 

Men SEM handlar mer om budgetering och kontostruktur, medan SEO handlar om att hänga med i Googles utveckling och se till att sajten är byggd på ett sätt som gör att innehållet kan crawlas och indexeras. 

Överlag kan många företag effektivisera samarbetet mellan kanalerna för att undersöka hur de kan komplettera varandra, för att maximera synligheten i sökresultatet. Men denna del är inte så omfattande att den kräver att man sitter i samma team, eller ens i samma avdelning. Den kräver bara effektiv kommunikation och rutiner. 

 

SEO och UX

SEO och UX har däremot mycket gemensamt och den som har hängt med i Googles senaste uppdateringar vet att de i allt större utsträckning handlar om att säkerställa användarvänlighet och kvalitet. 

Några av de bästa organisationer jag har upplevt har förstått vikten av att ta hänsyn till både SEO och UX – och vikten av att ha ett bra samarbete mellan dem. Att jobba nära främjar kunskapsutbyte och gör det möjligt att i viss mån representera varandra, vilket minskar behovet av att ha med båda i alla diskussioner. 

 

SEO och content

Innehåll kommer alltid att vara en viktig del för att i att synas i sökresultatet och en duktig skribent har förståelse för användaren och vet hur man ska skriva för att svara på besökarnas frågor. En ännu bättre skribent har också förståelse för vilka element som är viktiga för sökmotorer och vet att varje sida bör ha ett tydligt syfte. 

Innehåll handlar dock inte enbart om text längre. Google väljer att för en allt större del av sökningar visa videor och bilder högt upp i sökresultatet. Med strukturerad data kan också information presenteras på ett enklare sätt, till exempel genom att markera upp recept, produktinformation och kontaktuppgifter, vilket i de flesta fall kräver utveckling. 

 

SEO och IT

Samarbetet mellan IT och SEO är avgörande för att nå hög synlighet för den här typen av organisationer. En sajt kan vara hur bra som helst för användare, men om Google inte kan läsa innehållet så kommer den inte att visas i sökresultatet. 

Det är också viktigt att utvecklingsteamen förstår riskerna med att göra förändringar på sajten, även i de fall då syftet inte är att påverka synligheten. Förändringar i internlänkar, struktur eller hur innehållet hämtas och presenteras innebär nästan alltid en stor risk för sajtens synlighet och trafik. För sajter som är beroende av organisk trafik innebär det alltså en direkt risk för affären. 

 

Organisationen 

Att jobba agilt i någon form känns som att det blivit en standard på senare år, även om det praktiskt kan skilja mycket mellan företag. Korsfunktionaliteten verkar dock vara här för att stanna och i många team jobbar utvecklare och UX tillsammans för att ta fram en bra användarupplevelse. 

Tyvärr lyser SEO fortfarande ofta med sin frånvaro. De flesta företag har förstått vikten av att ha UX, ofta ett helt team – men trots att organisk trafik ofta är en stor, om inte den största, trafikkällan till samma företag så finns inte samma representation i produktteamen. Med lite tur finns en person som på heltid ansvarar för allt från teknisk SEO till outreach och att skriva texter. I vissa fall har man en konsult på deltid, i andra finns endast en retainer på några timmar per månad från en mindre byrå. 

Tyvärr ses SEO ofta som något som kommer in ”på toppen”, när en webbsajt eller förändring redan är gjord. Kanske beror det på själva uttrycket, man tolkar ”sökmotoroptimering” som att det redan måste finnas något att optimera innan man kan börja. 

Men SEO kan bidra med mycket redan från planeringsstadiet - och det finns en risk att missa områden med stor potential genom att ta hänsyn till det för sent. 

1. Hitta nya affärsområden 

En av de första saker man lär sig som ny SEO är att göra sökordsanalyser. I sin enklaste form handlar det om att ta reda på hur potentiella kunder söker och se till att vi använder samma språk. Genom att lyfta det ett steg till kan vi se vad användarna letar efter eller saknar på sajten – och på så sätt hitta förändringar eller ny funktionalitet som kan bidra till en bättre användarupplevelse, mer trafik och i längden ökad omsättning. 

2. Förbättrad användarupplevelse 

När det gäller att förbättra användarupplevelsen pratar UX:are ofta om kvalitativ och kvantitativ data, men SEO sitter också på en hel del data som kan ge insikter för att ta bättre beslut. De bästa projekt inom informationsarkitektur som jag varit inblandad i har haft ett nära samarbete mellan SEO och UX för att dela data och tillsammans hitta nya lösningar. 

3. Kvalitetssäkra tekniska förändringar 

Det är inte sällan tekniska förändringar drivs från produkt- och IT-sidan och beslut tas för att förbättra arkitekturen och hur systemen jobbar. Men att byta ut en gammal HTML-sajt som funnits med ett antal år till en ny och fräsch single page application innebär en större risk än vad det kan verka som vid en snabb anblick. 

En snabbfotad och tekniskt avancerad organisation riskerar att stöta på en hel del utmaningar när det kommer till SEO. Även om det finns SEO-kunskap i organisationen, eller till och med viss kunskap inom produktteamen, så riskerar man att missa mycket som kan komma att påverka SEO när den typen av teknisk kompetens sitter avskilt från det dagliga arbetet. Men riskerar helt enkelt att missa mycket av vad som händer och förändringar som görs. 

Detta är ännu mer sant när många tekniska förändringar händer samtidigt och releaser görs varje dag. Ofta leder det till en arbetssituation där vardagarna går åt till att släcka bränder istället för att jobba proaktivt med förbättringar för att öka synlighet och trafik. 

Det finns många fördelar med att placera SEO-kunskap direkt i produktteamen, framför allt om målet är att växa, snarare än att förvalta – där man vill hitta nya möjligheter snarare än att försvara den position man redan har. De flesta organisationer har förstått vikten av att ta hänsyn till användarupplevelsen i allt man gör. 

Det är dags att börja se Google som ännu en användare – och se till att de gillar och rekommenderar just er sajt. Troligtvis finns det ingen annan användare vars rekommendation kan ge samma effekt i trafik och omsättning.

Carolyn Lööw
SEO-expert på Curamando

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

GoogleSEOCuramando

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.