Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag12.06.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Criteo: Samarbete krävs för att utvecklas bortom tredjeparts-cookies

Branschen arbetar just nu febrilt med att lösa frågorna om skydd av integritet och identitet på nätet. Men även om barriärer som tredjeparts-cookies är på väg bort så är vi fortfarande mycket långt från en fullgod ersättande lösning.

Publicerad: 15 januari 2021, 09:07

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Det skriver Maximilian Söderberg, ansvarig för enterprise, Criteo Norden.


Ämnen i artikeln:

Criteo

Regleringar så som GDPR (General Data Protection Regulation), CPRA (California Privacy Rights Act), EPF (Electronic Privacy Directive) eller dess eventuella ersättning EPR (ePrivacy Regulation), har ett tydligt och enkelt budskap: att skydda konsumenternas integritet på nätet. Det är nu ett uttryckligt krav för alla tjänster som berör användarnas data på nätet. Detta är en positiv utveckling. 

Möjligheten att spåra och behålla användardata utan användarnas samtycke har varit det viktigaste skälet till dessa nya regler. Syftet är att – med rätta – ge tillbaka makten om samtycke för dataanvändningen till konsumenterna. Men hur detta verkligen ska realiseras på ett bra sätt för alla är fortfarande oklart.

Tredjeparts-cookies har varit de uppenbart första att drabbas, på grund av dess inkräktande DNA som faller illa i det nya regleringslandskapet. Faktum är att Google blir den senaste webbläsaren att gå i samma riktning som Safari och Firefox och blockera tredjeparts-cookies, även om Google gör det stegvis. Något som känns som ett relativt simpelt steg, och innebär stora konsekvenser tills en ny bra teknisk ersättning är på plats.

 

Vikten av ekosystemet

Det finns skillnader beroende var man befinner sig i detta ekosystem. Apple driver en enhetscentrerad lösning för användardatalagring och samtyckehantering, som just nu främst gynnar sina egna reklamtjänster. Google har sin webbläsare som den ultimata gatekeepern för användardata. 

I ett ekosystem där allt och alla är beroende av varandra – datorn eller mobilen och webbläsaren som användare är kopplade till, företagen som köper annonser, publicisten som visar annonsen och adtech-företagen som optimerar det hela i ett ekosystem med där tekniken är översofistikerad – är det också naivt att tro att en aktörs lösning kan fungera som fullgod ersättning. Särintressen måste balanseras för att kunna skapa en holistisk lösning som fungerar och är bra för såväl användare som branschens aktörer. 

”Vår bransch behöver samarbete, flexibilitet och innovation för att kunna ta fram en ny fungerande lösning”

 

Så kommer vi framåt 

Det är fullt möjligt att nå en fullgod lösning genom samarbete mellan alla dessa aktörer, och som skapar lika villkor för alla.

Vi har redan sett några lovande initiativ och branschsamarbeten så som Partnership for Responsible Media eller IAB Tech Labs Rearc, vilka utforskar sätt att anpassa det tekniska arbetsflödet och utvecklar en arkitektur på nätet för att bättre skydda användarna och deras data. Detta är ett initiativ som är långt större och viktigare än någon av de enskilda aktörerna. Som exempel på ett gott samarbete inom ekosystemet kommer nu två av de största reklamplattformarna, Tradedesk och vi själva på Criteo, att samarbeta för ett öppet internet där användarnas integritet skyddas och alla aktörer har lika villkor. 

När vi går framåt måste alla alternativ till tredjeparts-cookies byggas på användarnas förtroende. Likaså kommer inte någon lösning som bygger på ett ekonomiskt monopol att lyckas i dessa nya tider av reglering. Till detta kommer ökande oro för marknadsförare som står inför högre kostnader och brist på insyn på grund av stängda miljöer.  

Vi behöver ett ekosystem som först och främst skyddar integriteten liksom erbjuder användarna en upplevelse som är lyhörd och engagerande. För att uppnå detta krävs en öppen miljö, rik på data med möjlighet att använda marknadsföringslogik och mätverktyg, som både uppfyller och förbättrar de lagstadgade kraven på integritet och användardata. 

Vår bransch behöver samarbete, flexibilitet och innovation för att kunna ta fram en ny fungerande lösning för alla parter. Endast då kan vi förbli fullt ut relevanta, regelefterföljande och rättvisa. Vi välkomnar alla idéer liksom inviter om dialog och samarbete. 

 

Maximilian Söderberg
Ansvarig för enterprise, Criteo Norden

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Criteo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.