Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Appsflyer: Samarbete krävs för att marknadsförare ska hitta rätt i det nya landskapet

Publicerad: 9 mars 2021, 09:32

Nya mätverktyg är väldigt viktiga för mobilmarknadsförare – men det krävs även en bredare strategi, skriver Alex Cooper, Senior Business Development Manager Norden på Appsflyer.

Mobilmarknadsföring är komplext och datautmaningarna försvårar ytterligare. Men genom samarbete kan alla mobila aktörer dra fördelar, skriver Appsflyers Alex Cooper.


Ämnen i artikeln:

AppleFramtidens annonsmarknad

Arbetar du med mobilmarknadsföring? Då funderar du säkert över framtiden. Å ena sidan ser det ljusare ut än någonsin. Marknadsföringsinvesteringarna på mobilsidan fortsätter öka och app-användningen är skyhög.

Samtidigt finns fog för oro. Striktare integritetsregler har redan införts i Europa. Vi ser dessutom förändringar hos några av de stora annonsnätverken, till exempel förväntas Apples nya ramverk AppTrackingTransparency, introduceras under våren. Ramverket innebär att iphone-användare aktivt måste tacka ja till att deras data delas, vilket förväntas leda till att IDFA-insamling (Identifier for Advertisers) i princip kommer att försvinna. Apple har utvecklat en egen lösning, SKAdNetwork, för deterministisk attribuering med integritet som en central del. Trots det kommer det att bli utmanande för marknadsförarare att mäta och analysera sina kampanjer och bedöma ROI. Men det finns steg marknadsförare kan ta redan nu.

 

Nya mätlösningar: prediktiv analys och inkrementalitet

Marknadsförare bör framför allt prioritera mätningslösningar som klarar utmaningarna och maxar möjligheterna med de nya integritetsförändringarna.

En av de allra största utmaningarna med Apples SKAdNetwork är timerfunktionen. Den innebär att mätningen är begränsad till specifik aktivitet under de första 24–72 timmarna. Hur kan annonsörer fatta avgörande kampanjbeslut baserat på så begränsad data? Svaret finns i prediktiva teknologier som innebär att marknadsförare med hjälp av tidiga signaler för engagemang, kan göra förutsägelser kring kampanjens långsiktiga effektivitet. 

Ett annat område är lösningar baserat på inkrementalitet, det vill säga faktiskt lyft. Med traditionella metoder ”matchas” en annonsvisning mot en konvertering. Lösningar baserade på inkrementalitet däremot, använder test- och kontroll-grupper för att isolera många olika berörda variabler.  Marknadsförare kan därmed optimera gradvisa lyft från remarketing-kampanjer. Det gör att de bättre kan förstå den verkliga effekten av sina investeringar och se vilka konverteringar som är resultatet av marknadsföringsinsatser och vilka som har skett organiskt.

”Nya mätverktyg är väldigt viktiga för mobilmarknadsförare, men det krävs även en bredare strategi”

Nya mätverktyg är väldigt viktiga för mobilmarknadsförare, men det krävs även en bredare strategi, där utbildning av konsumenter spelar en avgörande roll.  Vi måste jobba på att förbättra den digitala kompetensen så att konsumenter kan fatta väl underbyggda beslut om sin data. Marknadsförare förstår skillnaden mellan personlig och anonymiserad data – men det gör inte de flesta konsumenter och det påverkar deras vilja att dela data med varumärken. Det gäller också att på ett tydligt sätt kommunicera värdeutbytet så att konsumenter förstår fördelarna med att dela sin IDFA, som till exempel att de får relevanta annonser. I framtiden kanske vi också måste betala för appar som i dag är gratis, om vi väljer att inte dela vår IDFA. Det råder ingen tvekan om att det blir svårt för marknadsförare att hitta rätt i det nya landskapet. Att mäta mobil aktivitet är ett komplext pussel och utmaningarna kring data gör det helt klart svårare. Men genom att jobba tillsammans kan alla mobila aktörer dra fördelar.

Alex Cooper
Senior Business Development Manager Norden på Appsflyer

DEBATT: FRAMTIDENS ANNONSMARKNAD

Adon: Hög tid för annonsörer att återupptäcka ljudmediet

Appsflyer: Samarbete krävs för att marknadsförare ska hitta rätt i det nya landskapet
Håkan Helander: Därför väljer annonsörerna Google och Facebook
Smartclip: ”Det krävs mer radikala grepp än strategi och utbildning för att rå på Google och Facebook” 

 

 

 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.