Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Appsflyer: Så måste marknadsförare anpassa sina strategier efter IOS 14.5

Konsumenterna blir allt mer integritetsmedvetna vilket tvingar marknadsförare att anpassa sig för att fortsätta vara framgångsrika. Det skriver Appsflyers Alex Cooper och listar fyra områden som kommer att vara avgörande för att lyckas.

Publicerad: 28 juni 2021, 05:55

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Appsflyers Alex Cooper menar att Apples nya integritetsuppdatering i IOS 14.5 kräver att marknadsförare gör flera anpassningar.


Ämnen i artikeln:

Appsflyer

Apples nya integritetsuppdatering i IOS 14.5 innebär som bekant att användare aktivt måste tacka ja till att dela sin data med appar, till skillnad mot som tidigare proaktivt opta ut. Förändringen är bra ur integritetsperspektiv, men det leder till utmaningar för varumärken när det gäller att mäta och analysera ROI på mobila marknadsföringskampanjer. 

En ny undersökning genomförd av Yougov på uppdrag av Appsflyer, där 1 000 svenskar i vuxen ålder tillfrågades om sin inställning till att dela data med appar, visar att många svenskar är tveksamma. En tredjedel kunde inte tänka sig dela någon data alls. Marknadsförare måste därför anpassa sina strategier efter dessa integritetsmedvetna konsumenter för att lyckas.

LÄS OCKSÅ: Apples IOS 14.5 släppt – därför orsakar det kris och panik i branschen

 

Bygg tillit

Undersökningen visar att svenskar litar mest på bank- och finansappar vad gäller delning av personlig information, följt av e-post och meddelandetjänster. Troligtvis beror det på att de redan har kunskap om och litar på dessa kategorier och i många fall delar användare dessutom redan känslig information med dem.

Smarta hemprodukter, fitness- och hälsoappar hamnar däremot, tillsammans med gaming, i botten.

Marknadsförare, oavsett bransch, bör därför prioritera att bygga tillit för att skapa trygghet hos sina användare. Särskilt viktigt i och med Apples nya fokus på integritet, eftersom det direkt påverkar användares villighet att opta in till att dela data.

 

Utbilda konsumenterna

Många svenska konsumenter känner inte alls till Apples uppdatering, hela 37 procent, och ålder har stor betydelse. Bland de som är över 60 år går andelen som inte är medvetna om förändringarna upp till 50 procent.

Mobila marknadsförare kan inte förvänta sig att användare ska tacka ja till något de inte vet vad det är. Hela det mobila ekosystemet måste därför gemensamt utbilda konsumenter kring vilken data de förväntas dela, och fördelarna med det, så att de kan fatta väl genomtänkta beslut.

 

Anpassa marknadsstrategierna 

Även om det finns steg marknadsförare kan ta för att uppmuntra opt-in, är det viktigt att acceptera att svenskar är integritetsmedvetna och att det inte är något som kommer att förändras.

Det gäller därför att ändra sina strategier och inte längre vara så beroende av unika identiferingsmetoder. Marknadsförare som till exempel fokuserar på sina egna kanaler, eller webb-till-app interaktioner, behöver inte samla in IDFA för att se var användare kommer från, så kallad attribuering. Förstaparts-data som samlas in med användarens tillåtelse kan dessutom användas för att optimera användarupplevelsen.

 

Mät kampanjernas framgång

Det var många som förutsåg att Apples senaste uppdatering skulle påverka hur mobilappar drar in intäkter. Intressant nog, när vi frågade svenska användare om de skulle vilja betala en avgift för att få tillgång till en app, eller låta appen spåra deras aktivitet i andra appar och på webbplatser valde mer än en tredjedel betalningsalternativet. Även här ser vi en tydlig åldersskillnad, där andelen ökade till 46 procent bland de som var över 60 år, och gick ned till 22 procent hos 18–29-åringar.

Det är viktigt för marknadsförare att fundera över hur förändringar i sätten att tjäna pengar på appar påverkar den övergripande marknadsföringsstrategin. Om en app väljer att till exempel gå över till en prenumerationsmodell, kan annonskampanjer för att uppmana användare att prova på gratis, bli mer prioriterat. Att förstå hur man på bästa sätt mäter framgången hos sådana kampanjer, i en värld där integritet är så centralt, som att till exempel se vem som startat en gratis provperiod och därefter blivit prenumerant, kommer att vara avgörande för att lyckas. 

 

Alex Cooper

Senior Business Development Manager Norden på Appsflyer

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Appsflyer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.