Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Adon: Hög tid för annonsörer att återupptäcka ljudmediet

Publicerad: 9 Mars 2021, 13:29

Möjligheterna för digital ljudannonsering har aldrig varit större, skriver Adons Sandra Bergendorf (t.h. i bild) och Anna Karin Wålarö (t.v i bild).

Konsumtionen av ljud ökar – trots det uteblir annonsörerna. Men om bara reklamen görs på rätt sätt finns stora möjligheter inom digital ljudannonsering, skriver Sandra Bergendorf och Anna Karin Wålarö på Adon.


Ämnen i artikeln:

AdonFramtidens annonsmarknad

Mediekonsumtionen av digitalt ljud ökar kontinuerligt genom främst poddar och strömmad musik. Samtidigt dyker nya ljudtjänster upp på marknaden, där exempelvis ingen kan ha missat nya hajpade Clubhouse. Trots tillväxten och alla fördelar som digitalt ljud erbjuder följer ändå inte medieinvesteringarna riktigt med i tillväxten. Det är därför hög tid för annonsörerna att återigen blicka mot ljudet med alla dess möjligheter – om bara reklamen görs på rätt sätt.

Det är viktigt att förstå skillnaden på analog radio och digitalt ljud eftersom poddar, digitalradio och strömmad musik till 90 procent lyssnas på genom hörlurar. Den intensiva närvaron i hörlurarna är en enorm styrka bara den hanteras rätt. En klassisk jingel som används för att bryta igenom radiobruset får lätt fel effekt i reklampausen på en lågmäld podcast. Reklam i hörlurar behöver även lägre frekvens eller större variation för att inte störa för mycket. Tyvärr är en stor del av ljudreklamen i dag alldeles för generisk, men i takt med att statusen för mediet ökar ser vi att kvaliteten följer efter. Kreativiteten är nödvändig för att reklamen inte ska bli påfrestande samtidigt som den behöver särskilja sig och sticka ut.

Digital ljudannonsering har en ytterligare fördel genom att den går att målgruppsstyra utifrån ålder, kön och geografi samt även specifika intressen genom främst poddar.

När det kommer till programmatiska köp inom ljud ligger Sverige generellt sett efter både Europa och USA men utvecklingen går framåt. För mediehusen innebär det en ny intäktskälla samtidigt som annonsörerna får ett kostnadseffektivt räckviddskomplement till traditionella ljudkampanjer mot en främst ung målgrupp. Vidare har programmatiska köp inom ljud en högre brand safety än vanliga programmatiska köp. Det går även lätt att göra analyser av resultatet samt koppla effekten till insatsen.

”Den intensiva närvaron i hörlurarna är en enorm styrka bara den hanteras rätt”

Bland svenska aktörer har Spotify samt Bauer Media kommit längst inom programmatiska köp av ljudreklam genom att kombinera radioappar och podcasts, men den totala tillgången är ännu begränsad. Inom en snar framtid kommer förhoppningsvis även system som kan mäta den totala kombinerade räckvidden för både digital och analog ljudreklam på samma sätt som exempelvis MMS, Audience Report och AdvantEdge används för att mäta och beräkna TV och video.

För en maximal effekt av ljudreklam bör den kombineras med linjär-tv och onlinevideo då låtar, ljudloggor och ljudidentiteter förlänger och förstärker effekten av rörlig bild om de används på rätt sätt. Gemensamma ljudelement förbättrar igenkänningen för varumärket vilket bygger reklamerinran. En tydlig ljudbild når även fram till konsumenter som använder en second screen eller försvinner i väg en kort sväng under reklambreaket i tv. Om ljudbilden är tillräckligt stark kan de ändå se reklamen mentalt genom sitt inre öga.

Det är helt enkelt hög tid för annonsörer att återupptäcka ljudmediet, experimentera och hitta sin väg framåt. Möjligheterna har aldrig varit större.

Sandra Bergendorf
Digital Advisor & Programmatic Lead på Adon

Anna Karin Wålarö
Advisor Audio/Video på Adon

DEBATT: FRAMTIDENS ANNONSMARKNAD

Adon: Hög tid för annonsörer att återupptäcka ljudmediet

Appsflyer: Samarbete krävs för att marknadsförare ska hitta rätt i det nya landskapet
Håkan Helander: Därför väljer annonsörerna Google och Facebook
Smartclip: ”Det krävs mer radikala grepp än strategi och utbildning för att rå på Google och Facebook” 

 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.