Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Adon: Fragmentiserad mediekonsumtion ställer krav på mediemixen under hemestern

Även om mediekonsumtionen blir hög i sommar kommer den att vara fragmentiserad vilket kräver en mix av flera mediekanaler för att säkerställa räckvidden, skriver Jonathan Norén, projektledare för Insikt & Analys på Adon.

Publicerad: 2 juli 2021, 05:19

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

I år väntar återigen en hemester för många svenska. Resultatet? En supersommar för reklamkampanjer med möjlighet till höga räckvidder, menar Jonathan Norén, projektledare Insikt & Analys på Adon.

Foto: Magnus Norlen


Ämnen i artikeln:

Adon

Efter det enorma raset för utlandsresor förra året står vi återigen inför en sommar med begränsat resande. Samtidigt infaller både fotbolls-EM och OS i Tokyo under juni och juli vilket ger en ovanligt intensiv tv-period. Resultatet är en supersommar för reklamkampanjer med möjlighet till höga räckvidder. 

Enligt Resebarometern, Sveriges största reseundersökning, minskade svenskarnas utlandssemestrar med 84 procent under förra året. Från 12 miljoner resor under 2019 till knappt två miljoner resor år 2020. Även om restriktionerna sakta lättar ser vi ännu en sommar med ovanligt stor andel svenskar kvar i landet. Normalt sett skulle den kalla våren ha medfört ett ökat bokningsläge för utlandsresor men även i år valde resenärerna att avvakta. När det varma vädret slog till i juni blev det i stället ett stort uppsving för bokningarna inom Sverige. 

För tv-annonseringen finns det mycket att vinna och förlora beroende på vädret. Priserna är alltid lägre än under resten av året vilket gör att en kampanj kan få en bra räckvidd till ett riktigt lågt pris vid dåligt väder. Sol och värme sänker dock tv-tittandet kraftigt. Ett generellt problem är att få kanaler förlägger sina stora program under sommaren vilket ökar konkurrensen från streamingtjänsterna vid regn och kyla. I år finns dock både EM i fotboll och OS i Tokyo som dragplåster samtidigt som efterfrågan på stora sportupplevelser är enorm. Det kan verkligen bli en supersommar för tv.

I sommar kommer också de stora dragplåstren för turister så som Gröna Lund, Skansen, Vasa Museet och Liseberg att kunna hålla öppet. Det innebär att storstäderna får ett större trafikflöde gentemot förra året vilket ökar räckvidden för utomhusannonsering. Det är en mediekanal som annars haft det tufft grund av hemarbete och minskade antal evenemang och aktiviteter utanför hemmen.

Ljudmedier fortsätter samtidigt att vara säkra kort för att bygga räckvidd under semestern genom exempelvis kommersiell radio, poddar och Spotify. Även om mediekonsumtionen blir hög i sommar kommer den ändå att vara fragmentiserad vilket kräver en mix av flera mediekanaler för att säkerställa räckvidden.

Samtidigt pågår talmansrundor som, om de inte lyckas, leder till extraval i början av hösten. Vid det förra riksdagsvalet 2018 investerade partierna, enligt Sifos reklammätningar, 350 miljoner kronor under perioden maj till och med september. Även om motsvarande siffra inte kommer att uppnås vid ett extraval förväntar vi oss i så fall stora reklaminvesteringar på kort tid. Det kommer framför allt att vara räckviddsbyggande medier som efterfrågas. Samtidigt skapar ett extraval även en ström av nyheter vilket ökar den potentiella räckvidden i nyhetsmedier. Oavsett om det blir extraval eller inte är det en spännande tid som ligger framför oss.

Sammanfattningsvis skapar sommaren 2021 en bra möjlighet att annonsera med tanke på hemester, efterlängtade stora evenemang samt att Sverige öppnar upp allt mer. Samtidigt vet vi att hösten är bokad till hög grad där ett extraval skulle göra det ännu svårare att komma in. Det är därför mer än hög tid att boka sina kampanjer nu för att kunna utnyttja den starka sommaren och stå bättre rustad inför höstens utmaningar.


Jonathan Norén
Projektledare Insikt & Analys på Adon

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Adon

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.