Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Adobes Nordenchef: ”Detta krävs av marknadschefer för att lyckas i den digitala eran”

Publicerad: 1 september 2021, 14:04

Adobes Nordenchef Franck Attia delar med sig av sitt recept för framgångsrika marknadschefer.

Foto: Rune Lundø Photography

Den drastiska övergången till att handla online och nya kundköpmönster har ändrat marknadschefens roll, skriver Adobes Nordenchef Franck Attia, och listar fyra framgångsfaktorer i den nya digitala eran.


Ämnen i artikeln:

Adobe

Pandemin har inneburit fler digitala konsumenter med nya förväntningar på shoppingupplevelsen och ändrade köpbeteenden. Många nya kunder har kommit till webbplatser och appar, medan befintliga kunder uppfört sig mindre förutsägbart. För varumärken i alla branscher innebar pandemin mindre förutsägbarhet, men också möjligheter när det gäller nya och ofta nyligen digitala kunder, där företag som fokuserar på kundupplevelser gynnas. 

För att lyckas i den digitala eran måste marknadschefer vara öppna för förändring och kunna fatta snabba beslut. Det visar en rapport från London School of Economics och Adobe, som undersökt europeiska företag baserat på deras förmåga att göra affärer i den digitala ekonomin. Endast en fjärdedel av företagen, så kallade thrivers, har vad som krävs för att lyckas efter coronapandemin. Dessa företags investeringar i digitala tekniker och arbetssätt har betalat sig. 

Men merparten av de europeiska företagen har antingen i princip haft en status quo-situation för sina digitala investeringar eller minskat dem dramatiskt, vilket för båda grupperna inneburit större fall i intäkterna än för ”thrivers”.

Förutom ökade digitala investeringar under pandemin har ”thrivers” även ändrat sina organisationsstrukturer och justerat sina processer för att få ut produkter och tjänster snabbare till marknaden. Produktiviteten bland sina anställda har också ökat med runt 20 procent, vilket de främst förklarar med ökat fokus på välbefinnande bland anställda och möjligheten till distansarbete.  

Lärdomarna från ledare hos dessa ”thrivers” är också mitt recept för framgångsrika marknadschefer:

Att vara ”hands-on” och öppen för förändring. Den nya eran kräver ett ledarskap som är synligt, tillräkneligt, anpassningsbart och med ansvariga som investerar i innovation.

Att bygga organisationskultur runt tillit. Den nya eran har transformerat relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare till en kultur som bygger på tillit, självbestämmande och autonomi.

Att kunna fatta snabba beslut. Den nya eran är snabbt föränderlig och oförutsägbar – alla delar av en organisation måste samspela i realtid för att möta kundernas behov och vara redo till anpassning oavsett vilken förändring som är på väg.  

Att ständigt vara redo för nya kunskaper och vidareutbildning. Med ständigt föränderlig omvärld och nya kundbehov behöver anställdas kunskaper kunna anpassas därefter.

Data och de insikter som de ger är viktiga bland annat för att kunna fatta snabba beslut, ge personliga upplevelser och möjliggöra AI-baserade förutsägelser. Därför behövs olika verktyg och tekniker som också gör att marknadschefen kan informera övriga organisationen om kundens förväntningar, bygga helhetsupplevelser kring marknadsföring men också för funktioner som försäljning och tjänster. Detta kan i sin tur ge kunderna en sömlös upplevelse med hela varumärket.

I snabbt föränderliga situationer som under coronapandemin är det extra viktigt att marknadschefen samarbetar med resten av ledningsgruppen för att snabbt kunna ställa om organisationen. Samarbetet mellan marknadschefen och IT-chefen är särskilt viktigt för ett företags omställning eftersom det hjälper marknadschefen att få tekniska hjälpmedel som behövs för viktiga kundinsikter. För att lyckas krävs investeringar i rätt tekniska hjälpmedel och förmågan att se affärsmöjligheter i nya kundbeteenden.

 

Franck Attia, Nordenchef Adobe

Ämnen i artikeln:

Adobe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News