Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Adform: Så undviker vi att äventyra användarnas säkerhet och internets öppenhet

Det är positivt att förlegad teknik ersätts av ny. Men oavsett vad det landar i kommer vi att behöva en transparent lösning som accepteras av flera aktörer, stater och användare, skriver Adforms Martin Andersson.

Publicerad: 16 december 2020, 08:14

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Användare, annonsörer, publicister, justitieministrar och webbläsare behöver samsas. På spel står inte bara den digitala marknadsföringen utan hela internet och sättet vi använder det i dag. Det skriver Martin Andersson, Presales Consultant, Nordics, på Adform.


Ämnen i artikeln:

Adform

Förra veckan skrev David Lincoln Blom om vikten av annonsörers närvaro i debatten kring digital marknadsföring i en värld utan cookies. Ett välbehövligt utrop i en diskussion där många fler behöver bidra. Framtidens lösningar behöver stöttas av flera branschorgan och tekniken baseras på standardiserade modeller. Ett ljus i tunneln skymtades dock nyligen när organisationen Prebid presenterade en ID-lösning där samverkan kan ske bland ett flertal aktörer så som publicister, annonsörer och tekniska aktörer.

Användares efterfrågan på kontroll och säkerhet är grunden till dagens läge. Det har lett till ändringar i populära webbläsare som Safari, Firefox och Chrome där man påbörjat utfasningen av tredjepartscookies. Samtidigt sker stora lagförändringar som GDPR, CCPA och dataskyddsavtalet Privacy Shield (som ogiltighetsförklarades i EU-domstolen i somras).

Det drivs också enorma rättsprocesser mot branschens giganter där Google kläms hårt i flera länder, inte minst i USA där en stämningsansökan om monopol lämnats in i en rättsprocess som beskrivs som den största på två decennier. Och så klart förra veckans nyhet att Facebook stäms av 48 delstater i USA, även de för monopol. Facebook, som har setts som en stark spelare i en värld med förstapartsdata, har dessutom andra hot mot sin verksamhet i och med att Apple begränsar möjligheten för appar att använda sig av Apples egna id-lösning, IDFA.

”På spel står inte bara den digitala marknadsföringen utan hela internet och sättet vi använder det i dag”

Det är tydligt att framtiden är ovis. Användare, annonsörer, publicister, justitieministrar och webbläsare behöver samsas. På spel står inte bara den digitala marknadsföringen utan hela internet och sättet vi använder det i dag. Vi är många som senaste året irriterat tryckt på ”Acceptera cookies” för att ta del av information vi tar för givet men som i slutändan behöver ett eller annat sätt att finansieras. Att ge samtycke, vad som känns som hundra gånger i veckan, är nog inte den lösning EU tänkte sig när man införde GDPR.

Internet bygger på standardisering och transparent teknik som tas fram av oberoende organisationer. IP, HTTP och HTML är protokoll som bygger på undersökningar, tester och flera års mognad. Varför inte forma annonseringen på ett liknande sätt? Ett exempel på detta är den oberoende organisationen Prebid som 2015 lanserade öppen källkod för att standardisera prissättningsmodellen för webbannonsering som kallas header bidding. Prebid står i dag bakom den största standarden på webben för header bidding, inte minst här i Norden där majoriteten av publicisterna använder sig av det.

Den nya tekniken som Prebid har lanserat kallas SharedID och den möjliggör enkel implementering av ett delat förstaparts-ID. SharedID som lanseras i samarbete med Adform, Business Insider, Newscorp, Netric och Mediamath med flera, har målet att ge publicister kontroll över deras egna data samtidigt som det garanterar användarens integritet och bygger en bättre grund för framtidens internet.

Branschen behöver troligen flera år på sig att hitta lösningar som ersätter tredjepartscookies. Det är positivt att förlegad teknik ersätts av ny men oavsett vad det landar i kommer vi behöva en transparent lösning som accepteras av flera aktörer, stater och användare. Låt oss börja där och diskutera långsiktiga lösningar som bevarar användarnas säkerhet och ett öppet internet.

 

Martin Andersson
Presales Consultant, Nordics, Adform

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Adform

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.