Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Adform: Marknadsförarna måste skaffa en plan för livet efter tredjepartscookies

Det kommer att bli svårare att genomföra och följa upp digitala kampanjer utan tredjepartscookies. Trots det saknar många marknadsförare en plan. Det måste förändras, skriver Jenni Strand och Jakob Bak, på adtech-företaget Adform.

Publicerad: 25 Mars 2021, 06:51

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Jenni Strand och Jakob Bak, Country Manager Sverige respektive grundare på adtech-företaget Adfrom, anser att marknadsförare måste ta tag i taktpinnen och springa tillsammans med publicisterna för att klara utmaningarna när tredjepartscookies försvinner.


Ämnen i artikeln:

Adform

När tredjepartscookies försvinner helt till 2022 blir det svårare att effektivt genomföra och följa upp digitala marknadsföringskampanjer. Ett faktum som enligt en undersökning genomförd av Adform skapat stort huvudbry för många marknadsförare. Så många som sju av tio saknar nämligen en plan för hur man ska lösa problemen.

I undersökningen som vi låtit genomföra har 1047 professionella marknadsförare runt om i Europa och USA fått svara på frågor gällande det faktum att tredjepartscookies försvinner från Chrome under 2022. Resultatet visar att hela 75 procent tror att detta kommer att påverka deras affär. Samtidigt uppger 78 procent att de saknar en konkret plan för att hantera problemet. Siffrorna för oss här i Norden skiljer sig inte nämnvärt från snittet där 76 procent uppger att de saknar en plan.

Med mindre än ett år kvar tills att Chrome tar bort stödet för tredjepartscookies (Safari och Firefox har redan gjort detta) saknar alltså många annonsörer en konkret plan för hur man ska tackla utmaningarna som väntar. Det är oroväckande och undersökningsresultatet bör vara en väckarklocka för alla marknadsförare som arbetar digitalt. Att det är ett problem framkommer inte bara i vår undersökning utan även i många av de diskussioner vi har med våra kunder. Man har helt enkelt inte tillräckligt med kunskap i detta ämne. Vilket är förståeligt då det är komplext och det är uppenbart att det krävs mer information och utbildning när det kommer till hur vi ska lösa dessa problem tillsammans.

Men visst det finns det ljus i slutet av tunneln då publicistsidan hanterat problematiken snabbt och redan nu påvisar tekniska lösningar och resultat som visar att framtiden inte är fullt så mörk som vissa får det att låta som. Faktum är att redan förra året påvisades fungerande programmatisk handel i miljöer med uteslutande första partsdata såsom i Apples browser Safari.

För att klara de stundande utmaningarna anser vi att modellen som tillgängliggör information om användaren i form av förstaparts-ID är vägen framåt. Ett alternativ som just nu drivs fram av flera teknikleverantörer och oberoende branschorganisationer. I en sådan modell tillhandahålls informationen direkt av publicister. Enligt vår undersökning är detta något som endast 29 procent (28 procent i Norden) uppger att de har i dagsläget. Det här behöver förändras och öka desto närmre vi kommer 2022.

Det som krävs nu är att marknadsförare tar tag taktpinnen och springer tillsammans med publicisterna för att nå målet.

 

Jenni Strand
Country Manager Sverige, Adform

Jakob Bak
grundare, Adform

 

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes på 12 marknader över hela Europa (Storbritannien, Tyskland, Österrike, Schweiz, Sverige, Finland, Norge, Danmark, Italien, Spanien, Polen) och USA under hösten 2020. Totalt deltog 1047 marknadsföringspersoner.

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Adform

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.