Debatt
Politiska fejder mellan medarbetarna ska göras upp i kafferummet inte i spalterna. Det skriver frilansjournalisten Bengt Olof Dike, tidigare politisk redaktör i Helsingborgs Dagblad och Norrköpings Tidningar.
Debatt
Marknadsföringsbranschen har misslyckats med att inkludera personer med funktionshinder tillräckligt. Men kraven på inkludering och representation kommer bara att öka och företag måste prioritera det, skriver Lena Önner på Meltwater.
Debatt
Det är naturligtvis glädjande att Dennis O Krook och Ann-Loiuse Kleen från Gratistidningarnas förening värdesätter Postnords betydelse för distribution av tidningar och tidskrifter i Sverige, men artikeln innehåller ändå felaktigheter och påståenden som behöver kommenteras, skriver Postnords Henrik Ishihara.
Debatt
Att ett statligt ägt bolag som Postnord försämrar möjligheten till distribution av journalistik är anmärkningsvärt, menar Ann-Louise Kleen och Dennis O Krook på Gratistidningarnas förening. I ett öppet brev till civilminister Erik Slottner uppmanar de regeringen att vidta åtgärder för att rädda situationen.
Debatt
Vi befinner oss i en ny era där streamingtjänster ger sig in i reklamvärlden. Nu gäller det för annonsörer att tänka till kring sin budget och noga följa utvecklingen, skriver Robert Björk, chef för Channel Factory i Norden.
Debatt
Det finns ingen anledning att oroa sig över ”cookiedöden”. Det menar Jewgeni Sadowski, Business Developer på Schibsted Marketing Services, som tror att de alternativ som väntar kommer att prestera bättre än kakorna.
Debatt
Det är ett demokratiskt problem att många nyhetstidningar idag hotas av nedläggning. Orsakerna är två; Mediestödsutredarens liggande förslag slår hårt mot lokala och regionala nyhetstidningar med lågfrekvent utgivning. Nu har regeringens senfärdighet blivit ett akut hot, skriver Sveriges Fådagarstidningar.
Debatt
Under tre år har ett frikostigt innovationsstöd delats ut till nyhetsförmedlare över hela landet. I det nya förslaget till mediestöd finns inget särskilt innovations- eller utvecklingsstöd, vilket oroar många. Men vad som borde oroa mer är att de pengar som utbetalats inte leder till konkurrenskraftig och varaktig förändring, skriver Star K:s Ola Henriksson.
Debatt
Få har gjort en grundlig analys av Tiktok, men de senaste månaderna har det dykt upp en intressant diskussion för oss i reklambranschen, skriver Oskar Zander, strateg på TBS.
Debatt
Att namnge grovt kriminella är inte att slå ett slag för ökad pressfrihet utan ett effektivt sätt att utsätta oskyldiga för risker, skriver journalisten Nils Svensson, vars bild är att etablerade medier allt oftare bryter mot spelreglerna.
Debatt
Googles utfasning av tredjepartscookies innebär en stor omställning för digital marknadsföring. Det måste till nya grepp för att engagera kunder, bygga relationer och driva tillväxt i trafik och affärer. Det skriver Andreas Kolleger på grafdatabasen Neo4j.
Debatt
Om Läkemedelverket får igenom en skärpning av reglerna för utlämnande av medicin köpt på nätapotek kan det få allvarliga konsekvenser för tidningsutdelningen på landsbygden. Det menar företrädare för tre av Sveriges största mediekoncerner och TU:s vd.
Debatt
Varför är så många villiga att använda slaktmasken på ett av våra mer effektiva medier, print? Kanske är prisbilden fel, eller så saknas affinitet i intressanta målgrupper. Men det har knappast att göra med reklameffekten, skriver RAM:s vd Staffan Hultén.
Debatt
Jag är lugn konstaterar Jan Scherman i en replik till SVT:s Jan Helin, samtidigt som han står fast vid sin kritik om att det är fel av SVT att inte avslöja priset de betalar för OS. ”Att det i takt med tiden kommer att bli uppenbart vad OS-kalaset kostar är en ytterst klen tröst”, skriver Jan Scherman.
Debatt
REPLIK. Anders Malmstens försök att göra den angelägna debatten om public service framtid till en fråga om elit mot folket är mycket farlig och gagnar bara de krafter som kraftigt vill minska eller förändra public service-medierna utifrån politiska syften. Det skriver Helle Klein i ett svar.
Debatt
Dagens teknologi har gjort medborgarens mediekonsumtion i allt högre utsträckning ickelinjär och multimedial. Det kräver två saker av framtidens public service, skriver SVT:s mediedirektör Jan Helin, och tar avstamp i en snabbanalys av SVT:s publikgenomslag 2022.
Debatt
Smala plånböcker och nya annonsmöjligheter, artificiell intelligens och osäkra tider för techjättarna – det är några av de trender som Peo Persson, grundare av Danads, menar att vi kan vänta oss på 2023 års annonsmarknad.
Debatt
Tv kommer precis som alla andra medieslag att få det tufft annonsmässigt när bolagen skär i budgeten, men tittarna kommer att finnas kvar – och framför allt samlas kring sport och nyheter. Det tror Allentes vd Jonas Gustafsson, som bekymrar sig över att lågkonjunkturen kan driva tittarna mot pirataktörernas plattformar.