Få hela storyn
Starta din prenumeration
Allt om Youtube. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Youtube.
Analys
Produktplaceringen har blivit het igen, konstaterar Nicklas Hermansson, men AI och digital teknik gör den betydligt smidigare än tidigare. Dessutom: Elon Musk strikes again, Morning Brew affärsutvecklar, och Top Gun-uppföljaren används för rekrytering.
Radio/podd
Vad har varumärken att vinna på att investera i ljud? Vilka utmaningar finns med ljudmediet? Under premiären av ”Audio Talks” ägnar vi en hel timme åt att att prata om effekten av ljud. Här kan du se onlineshowen:
Digitalt
Alltfler sociala medier-jättar förbjuds i Ryssland. Samtidigt tillåter regimen fortfarande Youtube att verka i landet. Något som inte är okomplicerat enligt sociala medier-experten Anton Andersson: ”En ytterst svår balansgång”.
Rörligt
Arbetet pågår för fullt med att få in Youtube i MMS officiella mätvaluta. Projektet är världsunikt och innebär stora framsteg för transparensen på annonsmarknaden i Sverige. ”Jätteviktigt att vi får en integration med en tredjepartsmätning”, säger Googles Carl Wåreus.
Digitalt
Det finns flera faktorer som är ett måste för att uppnå bra synlighet på Youtube. SEO-experten Alexandra Jung bjuder på konkreta råd som får videor att nå nya höjder bland träffarna – oavsett om det är för Youtube eller sökmotorerna.
Rörligt
För drygt ett år sedan gick Youtube-kanalen ”Swebbtv” upp i rök efter att den brutit mot Googles regelverk. Nu står det klart att kanalens grundare, Mikael Willgert, startar en egen plattform för webbsändningar där vem som helst kan skapa ett konto: ”Vår målsättning är att det ska vara möjligt att föra fram de flesta åsikter”.
Digitalt
Integritetssäkra lösningar, hållbarhet och vässad automatisering blir avgörande för marknadsförare under året, enligt Googles Carl Wåreus och Johan Eriksson – som definierar sex trender som behöver finnas med i alla marknadsplaner år 2022.
Dagspress
Nederländska De Telegraaf och norska Supernytt avslöjar hur de lyckats nå mitt i prick hos sina unga målgrupper. Supernytt avslöjar varför de alltid brejkar stora nyheter först på Tiktok – och hur det har utvecklat programmets journalistik. De Telegraf bjuder på strategin som får Youtube-prenumeranterna att svälla till det mångdubbla.
Analys
Artificiell intelligens kan vara en stor källa till framgång bland yngre målgrupper inom journalistiken, skriver specialisten Agnes Stenbom – och detta är på många sätt en affärsfråga, där medieföretag redan nu behöver investera.
Digitalt
Rapporten ”Svenskarna och internet” är här. Vad bör man som marknadsförare ta fasta på, kopplat till användandet av sociala medier, och vad sticker ut? Sociala medier-experterna Sandra Erlandsson och Rebecka Hjelm analyserar siffrorna. ”Att lägga alla ägg i samma korg när vi planerar närvaro på sociala medier blir allt svårare”, säger Sandra Erlandsson.
Digitalt
90-talisterna är de flitigaste användarna av sociala medier, och för unga fortsätter plattformarna att vara främsta nyhetskällan. Facebook fortsätter dominera på daglig basis, och är enda tjänsten som har ökat i användande sedan förra året – bland vuxna.
Digitalt
Att mäta och följa upp kampanjer i sociala medier blir allt mer komplext. Samtidigt sätter exempelvis Apple käppar i hjulet för Facebook, som får svårt att leverera korrekta siffror när användarna inte låter sig spåras mellan olika appar. Mätproblematiken är mer aktuell än någonsin efter IOS-uppdateringen, blockerandet av spårning i webbläsare och Googles kommande cookiebegränsning.
Digitalt
Undrar du också hur du kan göra din reklam oumbärlig? Då behöver du inte fundera länge till. Det är nämligen just det som diskuteras i årets upplaga av ”Branding Talks” där bland andra reklamforskaren Orlando Wood, Nikes tidigare global marknadschef Tad Greenough och Lidls marknads- och kommunikationsdirektör Bella Goldman medverkar. Se sändningen här:
Event/sponsring
För andra året i rad är det dags för onlineshowen ”Branding Talks” som Dagens Media gör ihop med Youtube. På torsdag klockan 11 drar sändningen i gång. Förutom den hajpade reklamforskaren Orlando Wood medverkar bland annat Nikes tidigare global marknadschef Tad Greenough och Lidls marknads- och kommunikationsdirektör Bella Goldman.
Rörligt
Under veckan som gått har Spotify, Google och Amazon släppt sina kvartalsrapporter för Q2. Allsång på Skansen fortsätter dra tittare tillsammans med OS i Tokyo. Dessutom träffade Dagens Media Erika Bjerström, som äntligen har fått revansch efter flera år som klimatreporter.
Guide
Joanna André, med en bakgrund i tv-branschen, och civilingenjören Axel Berggren drömde om att få mer tid med sina barn – och att skapa något eget. I dag driver de Youtube-kanalen The Swedish Family där hundratusentals svenskar följer familjens vardagsliv, resor och utflykter. Dagens Media har tagit reda på vad som ligger bakom framgången.
Rörligt
Inom kort är upphandlingen av en ny mätleverantör till MMS avgjord. Samtidigt tas nya kliv för att utveckla både tv- och onlinevalutan, och mätningen av Youtube kommer allt närmare. ”Möjligheten att expandera valutan ytterligare kommer att öka”, säger MMS vd Magnus Anshelm.
Analys
Riskkapitalister som satsar på innehåll, Spotifys nya ljudapp och en virtuell Youtuber som tar studenten. Det är några av veckans hetaste händelser som även kommer att påverka medier och marknadsföring framåt, konstaterar Nomo Fomos chefredaktör Nicklas Hermansson, som också bjuder på fem snabba spaningar.
Digitalt
Allt för ofta hamnar annonser intill varumärkesskadligt innehåll på techjättarnas plattformar, anser annonsörer Dagens Media talat med. Men Facebook och Google tycker att de redan tar stort brand safety-ansvar. ”Det finns ändå utrymme för förbättringar”, säger BMW:s Joakim Dahlgren.
Marknadsföring
På torsdag klockan 11.00 är det premiär för programmet ”Creative Talks”, som Resumé visar i samarbete med Youtube. Några som medverkar är Googles creative director Ben Jones, professor Sara Rosengren och Johan Eghammer, vd på Forsman & Bodenfors.
Digitalt
Googles moderbolag Alphabet levererade bättre än förväntat under årets första kvartal. En viktig förklaring är ökade intäkter från digital annonsering. Youtubes omsättning ökade med närmare 50 procent, jämfört med föregående kvartal.
Guide
Genom en kompletterande trio, ett starkt vinintresse och en vilja att ruska om vinbranschen föddes Youtube-programmet Vin-tv. Frida Lund, Elina Gregor och Amanda Nordlöw berättar om vägen dit och ger sina bästa tips för att lyckas med sin idé och få annonsörer med på tåget.
Digitalt
Det som är olagligt offline ska även vara olagligt online. Men eventuellt skadligt innehåll bör inte förbjudas på techplattformar. Det säger EU-parlamentarikern Arba Kokalari (M), som leder parlamentsarbetet med kommande techregleringar. Hon varnar även för en överreglering av den digitala marknaden.
Guide
Avsaknaden av medier riktade till hantverkare fick Beijer Bygg att starta sin egen podd och därefter en egen Youtube-kanal. ”Det är ingen hantverkare som tittar på ‘Arga snickaren’ – det är ju ett konsumentprogram”, säger Beijer Byggs marknads- och kommunikationschef Elisabet Heinrich.
Digitalt
AVOD-tjänsterna har hamnat i skuggan av de massiva investeringarna i SVOD. Men även tittandet på de reklamfinansierade tjänsterna ökar. ✓Så mycket ökar AVOD-tittandet ✓Youtube den stora utmaningen ✓Framtiden för TV4 Play
Medier
På fredag klockan 11.00 är det premiär för programmet ”Branding Talks”, som Dagens Media sänder i samarbete med Youtube. Några som medverkar är forskarna Les Binet, Peter Field, Meds CMO Marika Baltscheffsky och Klarnas marknadsdirektör David Sandström.
Digitalt
Gigantiska streaming- och techbolag tar ställning mot rasism efter George Floyds död. Är framtidens bolag mer benägna att kämpa för en bättre värld – eller är det bara cyniskt pr-tänk? Hållbarhetsproffset Lin Lerpold och medieexperten Brit Stakston reder ut.
Dagspress
Två veckor i rad fick Aftonbladet Labs försvara ifrågasatta projekt i branschmedia. Kritiken riktades mot artikelformatet ”Big Brother Inifrån” och Youtube-kanalen ”Uppdrag Mat”. Vad sysslar de egentligen med på Aftonbladet Labs? Tidningens redaktionschef Lotta Folcker reder ut.