Allt om Webb-tv. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Webb-tv.
Medier
Dagens Media kopplar greppet om några av branschens viktigaste områden. Vid åtta tillfällen under året erbjuder vi fördjupande temaveckor för våra prenumeranter. Först ut är en djupdykning i digitala prenumerationer och abonnemang.
Medievärlden Premiums arkiv
Vad har hänt och vad kommer att hända med tidningarnas metoder för att ta betalt för sitt innehåll, i print och digitalt? Stefan Melesko analyserar olika strategier och affärsmodeller samt pekar på ett antal ödesfrågor.
Medievärldens arkiv
PREMIUM Att Aftonbladet nu satsar på lokal-tv ställer frågan till de lokala mediehusen: Vad har ni för strategi när det gäller webb-tv? Det visar sig att beredskap, inställning och förutsättningar skiljer sig rejält mellan olika företag skriver Sören Karlsson och Eva Åberg.
Medievärlden Premiums arkiv
De stora radiobolagen är överens om en satsning på digitalradio, men erfarenheterna från utlandet är blandade. Johan Lindström skriver om radiobolagens planer, utländska exempel och listar för- och nackdelar med tekniken.
Medievärlden Premiums arkiv
Bland tidningsmakare har det länge funnits misstankar om att RTB-lösningar innebär prispress och ett ”race to the bottom”. Det behöver inte vara så, tvärtom kan de nya modellerna hjälpa dagstidningssajterna lyfta sin annonsförsäljning.
Medievärlden Premiums arkiv
Trinity Mirror stänger sju mindre tidningstitlar i Storlondons ytterområden. Läsarna hänvisas till digitala kanaler, ett led i den brittiska tidningsjättens allt aggressivare förändringsstrategi. Trinity Mirror gör mycket spännande i skuggan av de mer namnkunniga kollegorna i London.
Medievärlden Premiums arkiv
I våras publicerade Medievärlden Premium rapporten "Nu lyfter tidningssajterna" med intäkter och nyckeltal för tio tidningssajter i januari. Hur ser det då ut när vi har tre kvartal som underlag? I den här rapporten har vi siffror för sex landsortskoncerner och sex av de största sajterna och vidgar också perspektivet till att även omfatta storstad, kvällspress och TV4
Medievärlden Premiums arkiv
Det finns idag en mångfald av data som belyser konsumenters användning av Internet, men bristen på valutor är påtaglig. Magnus Anshelm beskriver tre begränsningar med dagens mätningar och fem utmaningar i skapandet av enhetliga valutor.
Medievärlden Premiums arkiv
En nyckelfråga när medieföretagen börjar ta betalt för digitalt innehåll är hur det kommuniceras till läsarna. Att journalistik kostar räcker inte som argument. Nytt innehåll, nya paket – och inte minst nya ord kan vara en möjlig väg, tror Kristina Sabelström Möller.
Medievärlden Premiums arkiv
För unga är medier synonymt med det sociala och Facebook räknas till traditionella medier. Katarina Graffman sammanfattar nya antropologiska studier av ungas medieanvändning och betonar vikten av att förstå användningen av varje specifik plattform.
Medievärlden Premiums arkiv
Data kan växla dina digitala ören till kronor. När det gäller användardata för mediebranschen finns det två huvudspår: data som bygger på registrering och data som bygger på cookies. I analysen ”Analysera besökarna” beskrev vi hur medieföretagen kan jobba med data från inloggade användare. I den här analysen skriver Sakari Pitkänen om data baserad på cookies, där andra aktörer ofta åker snålskjuts på mediehusen.
Medievärlden Premiums arkiv
Mobilen är sällan mer än en armslängd bort. Detta har kommit att påverka såväl individer som institutioner på ett mycket kraftfullt sätt. Denna analys fokuserar på det komplexa samspelet mellan övergripande förändringar och svenskarnas användning av mobilen utifrån de tre tidsperspektiven; dåtid, nutid och framtid.
Medievärlden Premiums arkiv
Hur förändras tryckerimarknaden när volymerna minskar, och vad får det för effekter för distributionen? Stefan Melesko analyserar hur produktionsvolymerna kommer att utveckla sig, effekterna av gjorda investeringar och konsekvenserna för distributionen.
Medievärldens arkiv
Om det är det dåliga vädret, bättre utbud eller att allt fler har bredband må vara osagt. Men i sommar har webb-tv-tittandet vuxit rejält. Företaget Qbrick som är stora på området har skickat ut 5,6 miljoner timmar i år jämfört med 2,5 miljoner under sommaren 2008.