Allt om Wavemaker. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Wavemaker.
Mediebyråer
Efter att Affärsvärlden publicerat en SJ-kritisk krönika signerad en Wavemaker-anställd hotar tågbolaget nu med att utestänga mediebyråns ägarbolag Group M från kommande upphandlingar. ”Skrämmande och skamligt av ett statligt bolag”, säger Group M:s vd Martin Krona.
Mediebyråer
Medie- och kommunikationsbyrån Wavemaker rekryterar. Efter att sett ett behov hos kunder anställer de nu en e-commerce director för att driva tillväxt på området: ”Konsumentens krav och beteenden är i ständig förändring”, säger nya medarbetaren Anna Andersson.
Digitalt
Cecilia Sundström beskriver jämställdhet- och mångfald som hjärtefrågor. Men när hon började på Meta i höstas hårdrapporterades det om att Instagram fick unga tjejer att må dåligt: ”Jag har själv en tonårsdotter och funderade mycket på de här frågorna innan jag skrev på för Meta”, säger hon.
Mediebyråer
Två av Sveriges största annonsörer har nyligen bytt mediebyrå; Telia och Coca-Cola. Dentsus Carat tappar därmed två stora uppdrag – medan Group M:s Wavemaker och Mediacom vinner pitcherna. Men samtidigt vinner Dentsu spelbolaget Betsson. Här är annonsörerna som bytt mediebyrå under Q4 2021.
Mediebyråer
En av Sveriges största annonsörer, Telia, går tillbaka till Wavemaker efter att ha haft Carat som mediebyrå de senaste åren: ”Vi går från ett ganska stort antal samarbetspartners till att ha en för hela Telia-gruppen”, berättar varumärkeschefen Per Carleö.
Mediebyråer
Skånebaserade Abdon food vill öka sin synlighet på marknaden och anlitar byrån Wavemaker för att optimera genomslaget på marknaden. ”Vi ville hitta en byrå med stenkoll”, säger Jenny Andersen, Commercial Director på Abdon Food.
Mediebyråer
Mediebyråerna är rörande överens. Fragmenteringen av mediemarknaden kommer bara att fortsätta. Cookiedöden och reklamtröttheten skapar utmaningar, samtidigt som mätbarheten ställs på sin spets.
Debatt
Det finns gott om digitala vägar framåt som inte har någon negativ påverkan på människors privatliv. Men nu bör alla företag göra en riskbedömning, ta en titt på nuläget och påbörja omställningen. Det skriver Wavemakers Andreas Fyrlund.
Mediebyråer
Åhléns och Systembolaget är två av de mer namnkunniga annonsörerna som bytt mediebyrå under våren. Åhléns efter hela 19 år med samma partner. ✓Pitchintensiv höst väntar ✓Systembolaget fick köra digital pitch ✓Mindshare drar ner på nykundsbearbetningen ✓Kunderna som bytt mediebyrå under Q2
Medier
PANELEN. Fem tunga branschprofiler om coronakrisens främsta satsningar – och mediehösten 2020: ”Det kommer bli som att segla rakt in i Bermudatriangeln. Det blir superviktigt att uppdatera karta och kompass”, säger Wavemakers vd Cecilia Sundström.
Mediebyråer
Kunderna fortsätter att genomföra mediebyråpitcher. Bland de annonsörer som bytt mediebyrå under årets första kvartal märks bland annat Lindex och Zmarta. ✓Svårare pitcharbete i krisen ✓Byråerna som permitterar ✓Så påverkas kundrelationen
Tips och inspiration
Digital Out Of Home, DOOH, är ett medium som vuxit kraftigt de senaste åren – från antalet skärmar och nätverk till annonsörer och investeringar. Med DOOH kommer många fördelar köpare har längtat efter, men även fallgropar som kan vara svåra att se. Wavemakers utomhusexpert Fredrik Klar reder ut vad man ska tänka på i sina DOOH-köp.
Mediebyråer
I mars slår Group M-ägda Wavemaker upp dörrarna till ett nytt kontor i Malmö. ”Vi tror mycket på södra Sverige”, säger Wavemakers vd Cecilia Sundström. Byråveteranerna Patrik Andersson och Pier Zigante leder expansionen.
Rörligt
Årets viktigaste period för bio står för dörren. Hittills har mediekategorin lyckats öka sina investeringar trots tuff konkurrens från streamingtjänsterna. ”Den största konkurrensen handlar om människors tid”, säger Carolin Högmyr, marknadschef på Filmstaden Business. ✓ Experternas dom: styrkor och svagheter med bio ✓ Framtida utmaningar ✓ Nya annonsformat.
Kampanjer
Årets viktigaste shoppinghelger är snart här. Dagens Media vänder sig till en rad mediebyråexperter för att ta reda på hur man som annonsör ska nå ut i det massiva bruset och maxa försäljningen ✓ Vanliga fallgropar ✓ Bästa tipsen ✓ Viktigaste budskapen.
Mediebyråer
Dagens Medias stora kartläggning över mediebyråernas bokslut visar att omsättningen varierar rejält från byrå till byrå över tid.
✓ OMG:s strategi ger resultat: ”Vi tar affärer från managementkonsulter”.
✓ Bizkit Havas vd: ”Fantastisk tillväxt”
✓ Wavemakers vd: ”Klok satsning på tredje byrånätverket inom Group M”.
Digitalt
Facebooks nya verktyg ger användarna bättre kontroll över datan. Samtidigt har Google och Apple infört striktare kontroller av kakor i sina webbläsare. Hur påverkar trenden med ökad datakontroll mediebyråerna? Dagens Media har ställt frågan till fyra mediebyråer.
Kommunikationsbyråer
När Wavemaker ersätter Martin Hugosson är det med en satsning på dubbelt ledarskap. Ny vd blir Cecilia Sundström, medan Lina Lindén blir vice vd. "Det känns som ett både modernt och spännande ledarskap", säger Cecilia Sundström.