Få hela storyn
Starta din prenumeration
Allt om Viaplay. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Viaplay.
Rörligt
Vampyrer, historiskt perioddrama, true crime, skruvad dejting och serier influerade av gamingvärlden. Efter två års digitala versioner drog branschen en samlad suck av lättnad när en av världens största tv-mässor var tillbaka i Cannes.
Suget efter innehåll är större än någonsin, dramaboomen har kommit för att stanna och nya aktörer kliver in på arenan.
Här är Dagens Medias rapport från Miptv.
Digitalt
Dagens Media har granskat 28 digitala prenumerationstjänster för att kartlägga kundresan, uppsägningsprocessen – och hur skickliga bolagen är på onboarding. Det skulle visa sig bli en resa med många känslor och insikter – här är de sammanfattade resultatet av temaveckan.
Rörligt
Vi har tecknat oss på nio olika streamingtjänster – C More, Discovery Plus, Viaplay, Disney Plus, Amazon Prime Video, Paramount Plus, Apple TV Plus, HBO Max och Netflix – för att se hur kundresan skiljer sig åt.
Rörligt
Den 5 december går Viaplays ”The prize of silence” om ”Kulturprofilen” upp på streamingtjänsten. Men själv medverkar den våldtäktsdömde Jean-Claude Arnault inte. ”Att en offentlig och dömd person undviker att svara på frågor innebär inte att man slipper bli granskad”, säger Filippa Wallestam, chief content officer på Nent Group.
Rörligt
UPPDATERAD. Nent Group och ViacomCBS ingår ett innehålls- och annonssamarbete i samband med att FAST-tjänsten Pluto TV kommer till Sverige. Samarbetet beskrivs av de båda som en förutsättning för tillväxt och motiverar Nents beslut att lägga ned Viafree.
Rörligt
Barnen är makthavare när tv- och streamingtjänster ska beställas. Deras veto kan hålla nere churnen om föräldrarna tröttnat på en tjänst. Och deras vanor lägger grunden för framtidens mediekonsumtion. Viaplay och C More satsar på barn – medan TV4 och Discovery helt väljer bort barnprogrammen.
Rörligt
Skruvade dejtingshower, young adults, Greta Thunberg och dansande avatarer. Marknaden är glödhet när det gäller nytt innehåll, samtidigt som landskapet ritas om i rasande fart med sammanslagningar av stora bolag och nya globala spelare på arenan. ✓Storleken har betydelse ✓TV4 och SVT:s nya inköp ✓Dagens Media rapporterar från Mipcom
Rörligt
Under hösten får det nordiska innehållet mycket utrymme på Viaplay. Samtidigt satsar Nent stort på internationella originalproduktioner. Innehållschefen Filippa Wallestam berättar om höstens innehåll, strategin och tv-husets expansion – men vill mindre gärna prata om Nents ansvar för de misstänkta övergrepp som har gjort att höstens förinspelade säsong av ”Paradise Hotel” ställts in.
Rörligt
UPPDATERAD. Nent ska nischa TV6 som en sportkanal och sända mer sport linjärt. ”Ett utökat sportutbud i TV6 kommer bidra till en högre efterfrågan på reklam”, säger Kim Mikkelsen, tf sportchef på Nent, till Dagens Media.
Dagspress
Fokus i stormväder efter hat-krönika, Viaplay sänder Premier League och Dagens ETC tar nya beslut om annonser. Mediebolagen söker sig till börsen – men kurserna viker. Det är några av veckans viktigaste branschnyheter. Dessutom har Dagens Media i veckan publicerat Beata Kulls undersökning om dagspressens rapportering om skjutvapenvåld, i fyra delar.
Rörligt
Inom kort är upphandlingen av en ny mätleverantör till MMS avgjord. Samtidigt tas nya kliv för att utveckla både tv- och onlinevalutan, och mätningen av Youtube kommer allt närmare. ”Möjligheten att expandera valutan ytterligare kommer att öka”, säger MMS vd Magnus Anshelm.
Rörligt
UPPDATERAD. Nent-ägda Viaplay lovade gamla kunder att få behålla priset på 199 kronor i månaden för sportpaketet – men ändrade sig sedan. Nu anser Konsumentverket att Nent har vilselett kunderna. ”Vi har rätt att göra det här” säger Roberta Alenius, head of corporate communications på Nent Group.
Rörligt
Det blir Valter Skarsgård som ska porträttera hockeyikonen Börje Salming i en ny dramaserie-produktion från Nent Group. ”Få idrottsikoner förtjänar en dramaserie om sitt liv mer än Börje Salming”, säger Filippa Wallestam, EVP och Cheif Content Officer på Nent Group, till Dagens Media.
Rörligt
Innehållsutbudet på tv- och streamingmarknaden har aldrig varit större – och konkurrensen aldrig så tuff. Tv-husen om: ✓ innehållet som ska maxa tittandet ✓ strategin för att locka framtidens tittare ✓ linjärt vs digitalt.
Rörligt
Nent-ägda Viaplay lovade gamla kunder att de fortsatt skulle få betala 199 kronor i månaden för Viaplays sportpaket – så länge de behöll abonnemanget. Men nu har tv-huset ändrat sig, vilket lett till högljudd kritik.
Analys
HBO Max, Paramount Plus, Amazon Prime Video, Netflix, Viaplay... Kampen hårdnar på streamingmarknaden och ingen aktör visar några tecken på att kapitulera. Strategin är snarare ”mer av allt”. Marie Nilsson lyfter tre strategiska frågor som streamingaktörerna har att tänka på – och ger svar på vad konkurrensen om hushållens plånböcker till slut kommer att landa i.
Rörligt
Framdrivet av digitaliseringen är telekom- och innehållsmarknaden inne i en extremt intressant fas där operatörerna rullar ut streamingpaketeringar och play-tjänster på löpande band. Operatörerna om: ✓logiken bakom streamingpaketen ✓utvecklingen på marknaden och vägen framåt.
Rörligt
Inom fem år ska Viaplay ha 10,5 miljoner abonnenter, vilket är mer än en fördubbling jämfört med dagens knappt 3 miljoner abonnenter. ✓Experternas bedömning ✓Så påverkas konkurrenterna ✓Framtiden för reklamaffären ✓Viaplays utrullningsplan
Rörligt
Nent vann budstriden om Premier League-rättigheterna. Jonas Rydholm Birmé, Jan Scherman och Manfred Aronsson om ✓ Vikten av rättigheten ✓ Betydelsen för tv-marknaden i stort ✓ Hur det här ska tolkas – i ljuset av Telia-affären.
Debatt
Magnus Svensson, streamingexpert på Eyevinn Technology, menar att intåget av globala streamingtjänster sätter stor press på produktionsleden med högre krav på kvalitet och säkerhet samtidigt som branschen är under stark prispress. Det kommer krävas förändringar och effektivisering om man ska lyckas, skriver han.
Rörligt
Nents närvaro i fyra länder och satsning på egenproducerat nordiskt innehåll och sport har gett dem en position där de inte har någon direkt konkurrent i Norden. Det säger Filippa Wallestam, svensk vd för Nent Group. Viktigt framåt blir att bygga ekosystem kring de olika formaten.
Medievärlden Premiums arkiv
I dag – den 27 oktober – fyller bannerannonsen 22 år. Grattis och ja må den leva, men hur länge än? Sakari Pitkänen beskriver hur bannern har gått från att vara annonsindustrins lösning till att bli dess stora problem.
Medievärlden Premiums arkiv
I över femtio år var en dominerande morgontidning en guldgruva, tack vare det lokala annonsmonopolet. Nu är läget minst sagt annorlunda. Finns det en framtid för morgonpressen? Eller kommer de närmaste tio åren förvandla morgontidningarna till nästa Kodak och Nokia?