Allt om Viaplay Group. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Viaplay Group.
Medier
Uppköp, konsolideringar och globala spelare som begär allt mer plats. Vilka är beslutsfattarna på svenska mediebolag 2023, när branschen förändras i rasande takt? Dagens Media kartlägger branschens styrelser och ledningsgrupper – kategori för kategori.
Medier
De senaste åren har konsolideringstakten växlats upp och nya ägarstrukturer tagit form på den svenska mediemarknaden. Dagens Media reder ut hur kartan ritats om genom korsägande, partnerskap och utländska aktörer.
Radio/podd
Radion som helhet tappar räckvidd för andra året i rad. Men nu accelererar minskningen och dessutom fortsätter den kommersiella radion att tappa mer än Sveriges Radio.
✓Störst räckviddstapp för Bauer Media
✓Men Viaplay Group behåller lyssnartiden
✓Förändrat lyssnarbeteende efter pandemin
✓Medieköpen i ljud förväntas öka
Rörligt
AVOD och HVOD blev stekhet år 2022, men det saknas fortfarande en hel del analys i frågan, menar Viaplay Groups vd Anders Jensen. Viktigast 2023: ”Den överlägset största frågan är säkerställandet av mångfald i vår bransch, på alla plan”.
Radio/podd
Ljudmedierna kämpar för att annonsörerna ska ta det kommersiella värdet av audio på allvar. ✓Acast och Bauer släpper nya annonsprodukter ✓Så justeras priserna inför 2023 ✓Programmatiskt ljud växer
Rörligt
Kampen om tittarna hårdnar. För att vinna slaget om publiken gäller det att ha rätt innehåll. Under Dagens Medias temavecka om innehåll kartlägger vi tv- och streamingbolagens strategier. Här är alla artiklar:
Rörligt
Linjär-tittandet faller trots OS, fotbolls-EM och riksdagsval. Det innebär att hundratals miljoner kronor försvinner från tv-husen. Dagens Media kartlägger tv-tittandet hittills i år, både linjärt och online.
Rörligt
Strategin att producera lokalt innehåll ligger fast för Viaplay. I år ska bolaget släppa minst 70 egna produktioner. Nästa år ska man även producera originalinnehåll i Nederländerna och Polen. ”Vi justerar vårt innehåll efter de marknader vi verkar på”, säger Viaplay Groups chief content officer Filippa Wallestam.
Rörligt
Konjunkturen slår mot Viaplay som sänker tillväxtmålen: ”Vi ska gasa där det ger mening och hålla igen där vi behöver”, säger vd och koncernchef Anders Jensen. Koncernchefen om: ✓Q3-resultatet ✓Pausade investeringar ✓Kostnaden för Telia-konflikten ✓Synen på 2023.
Rörligt
Viaplay rapporterar ett justerat rörelseresultat på minus 100 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2022. Nu sänks också 2022 års mål för koncernens organiska tillväxttakt till följd av den ekonomiska avmattningen.
Rörligt
Viaplay tappar uppskattningsvis en halv miljon om dagen på uteblivna reklamintäkter på grund av tv-konflikten med Telia. Men Viaplays Roberta Alenius tar det hela med ro och menar att konflikten är utspelad. ”Jag ser hela denna diskussion som passé”, säger hon till Dagens Media.
Rörligt
Igår kunde Dagens Media berätta om hur Telia massanmäls till Konsumentverket då kunderna menar att de begått avtalsbrott. Något telekombolaget avfärdar: ”Men vi tar naturligtvis till oss av de kundsynpunkter som kommer till oss”.
Mediebyråer
Viaplay Groups innehåll riskerar att släckas för Telias kunder den 1 oktober då förhandlingarna har brakat samman. Men det är inte bara Telias kunder som påverkas utan även annonsörerna. Fem mediebyråer svarar på hur konflikten drabbar dem och annonsörerna:
✓ ”Anmärkningsvärt att de gång på gång misslyckas”
✓ ”Allvarligt att en viktig mediepartner tappar distribution i en utsåld marknad”
✓ ”Räknar så klart med att vi får det vi betalar för”
✓ ”Knappast en slump att TV4 öppnade upp sitt sista minuten-fönster”
Rörligt
UPPDATERAD. Konflikten mellan Telia och Viaplay rasar vidare. Viaplay kritiserar Telia för att ”sträckt ut en hand” via sms samtidigt som det råder delade meningar kring hur mycket Telia egentligen har erbjudit Viaplay.
Rörligt
I ett öppet brev vittnar danska produktionsbolagschefer om den kris som branschen befinner sig i efter att streamingtjänsterna stoppat sina produktioner. ”Vi delar producenternas oro”, säger Roberta Alenius, head of corporate communications på Viaplay Group.
Rörligt
Viaplays avtal med Telia löper ut vid månadsskiftet och det kommer inte att förnyas. Det eftersom parterna inte lyckas komma överens. Viaplays Roberta Alenius: ”Dialogen med Telia ledde ingenstans”.
Rörligt
UPPDATERAD. Telia varnar sina kunder för att Viaplays kanaler kan komma att släckas om en månad. ”Målet är att vi ska komma överens”, säger Irene Krohn, presschef på Telia, om de pågående distributionsförhandlingarna.
Rörligt
Viaplay Group har släppt årets andra kvartalsrapport och redovisar ett resultat på 205 miljoner kronor. Streamingjätten ökar tillväxten med 18 procent för kvartalet: ”Vi har levererat ännu ett kvartal helt i linje med vår strategi och våra mål”, säger bolagets vd, Anders Jensen.
Radio/podd
Lyssnandet på de fem största podcastplattformarna har i år ökat med närmare 12 procent. Därmed har den kraftiga tillväxten bromsat in.
✓Acast knappar in på Sveriges Radio
✓Kraftig tillväxt för podden som annonskanal
✓Podcast en del av influenceraffären hos Aller Media
Rörligt
Möten har hållits, diskussioner förs och de lokala fackklubbarna får extra stöttning. Ett år efter Dagens Medias granskning av arbetsmiljön och villkoren i produktionsbolagsbranschen står det klart att inte särskilt mycket har hänt. ”Ingen vågar vara först”, säger Scen & Films ordförande Simon Norrthon.
Rörligt
Idag lanseras Pluto TV på den nordiska marknaden, vilket görs tillsammans med Nent. Och det är ett världsunikt partnerskap för streamingtjänsten. ”För oss är Nent en perfekt partner”, säger Nordenchefen Jesper Dahl, till Dagens Media.
Analys
Nent, franska TF1 och M6, Prosieben, Bonnier, Schibsted, News Corp, Reach, NTM, Stampen, Gota, NWT och Polaris. Stefan Melesko sätter både de svenska och internationella medieföretagen under lupp för att se vilka som är mest lönsamma.
Rörligt
INTERVJU. Efter snart 30 år i mediebranschen har Lotta Folcker sedan några månader tillbaka tagit över rodret för sporten på Nent som köper sporträttigheter på löpande band. Dagens Media träffar Lotta Folcker för att prata om hur hon ska leda sportredaktionen framåt, lärdomarna från turbulensen under metoo och hennes karriär från hästsportreporter till topproller på både TV4, Aftonbladet – och Nent.
Rörligt
Sent i höst ska MMS totalräckvidd vara i hamn. Den största utmaningen 2022, säger vd Magnus Anshelm. Dagens Media har frågat fyra branschjättar hur de ser på nästa stora steg: En totalvaluta inom rörlig bild: ”Viktigt att det blir rätt utifrån ett gäng parametrar”, säger bland annat Schibsteds Joakim Flodin.
Rörligt
Nent Group plockar bort ryskt innehåll, donerar annonsutrymme och samlar in pengar till nödställda i Ukraina: ”Vi gör allt vi kan för att dra vårt strå till stacken”, säger vd Anders Jensen – som även berättar att Nent hjälpt sina ukrainska tech-konsulter ut ur landet.
Radio/podd
Radiolyssnandet gick som helhet ner med 2,5 procent under 2021 jämfört med 2020. Men både Bauer Medias och Nent Groups radiokanaler tappar betydligt mer än så.
✓ Så ser lyssnandet ut – station för station
✓ Bauers poddar ökar men nu tappar man Framgångspodden
✓ Ökade medieinvesteringar trots lyssnartapp
Rörligt
På TV4, SVT och Nent ligger fokus framåt på att minska klimatpåverkan från innehållsproduktionen, resorna och energianvändningen – bland annat genom att bli bättre på att mäta, effektivisera och gå igenom hela värdekedjan.
Rörligt
Den internationella sportmedieagenturen Spring Media tar in Spotifys hr-chef i styrelsen, planerar nya förvärv och berättar om bakgrunden till att sälja rättigheterna för Damallsvenskan till Nent. ”Vi ser en tydlig tillväxtmöjlighet där Spring-konceptet kan göra skillnad snabbt internationellt”, säger Manfred Aronsson, styrelseledamot i bolaget.
Analys
Hållbarhetsfrågorna påverkar alla företag – men hur ska medieföretag ses i denna kontext? Aktivism eller objektiv rapportering med analys? Stefan Melesko, docent i medieekonomi, analyserar medieföretagens speciella roll i hållbarhetsarbetet.
Marknadsföring
Den nya bokningsplattformen för annonser, Lumoad, samlar medier, produktionsbolag och mätbolag. På så sätt vill man minska hindren för annonsörer som själva vill köpa medieutrymme, berättar medgrundaren Mikael Sundlin.
Rörligt
Mediebranschen, precis som resten av Sverige, brottas just nu med stor sjukfrånvaro till följd av omikron. Dagens Media har pratat med Bonnier News, Schibsted, SR, SVT, TV4, Discovery och Nent om hemmajobb vs kontorsnärvaro samt vilka åtgärder som vidtagits för att säkra produktionen.
Rörligt
Efter ett uppsving under 2020, då PUT:en i linjär-tv faktiskt ökade, går tv-tittandet återigen neråt. Men däremot ökar online-tittandet fortfarande något – trots massiv konkurrens från streamingtjänsterna.
✓ Nent, Discovery och Kvällspressen tappar online-tittare
✓ Linjärtappet störst i de kommersiellt viktiga målgrupperna
✓ Kanal 5 mot strömmen
Rörligt
Efter de misstänkta övergreppen i ”Paradise hotel” valde Nent att se över programformatet. Det arbetet pågår just nu och planen är att programmet ska göra comeback under hösten, berättar Roberta Alenius, head of corporate communication.
Rörligt
Viktigast av allt under 2021 var att annonsmarknaden återhämtade sig, menar Lotta Folcker, vp och sportchef på Nent: ”Utan annonser överlever inte branschen”, säger hon. Nästa år önskar hon sig mer nyanserade algoritmer än det vi hittills sett.
Rörligt
Branschens förmåga att attrahera rätt kompetens blir avgörande 2022, enligt Nents vd Anders Jensen, som också tar tillfället i akt att hylla kollegan Gabriel Catrina, Nents CFO, som hastigt gick bort nyligen: ”Hans insats, kompetenser, integritet och passion har haft en direkt positiv påverkan på vår del av branschen”.
Rörligt
TV4 och Nent är vinnarna på fjolårets tv-marknad. C More och Discovery gör däremot stora förluster. Dagens Media går igenom boksluten för bolagen inom rörlig bild och ljud under 2020.
✓ Nent Radio tjänar pengar – medan Bauer förlorar
✓ Acast och Nextory växer rejält inom strömmat ljud
Rörligt
Mediehusen justerar priserna inför 2022. TV4 både höjer och sänker, medan Nent, JCDecaux, Discovery och Bauer Media höjer bruttopriserna. Clear Channel lämnar priserna oförändrade. ”Vilken prisbild man som kund erbjuds beror helt och hållet på vilka behov man har”, säger Malin Häger, nordisk försäljningsdirektör på TV4 Media.
Rörligt
UPPDATERAD. Nent Group och ViacomCBS ingår ett innehålls- och annonssamarbete i samband med att FAST-tjänsten Pluto TV kommer till Sverige. Samarbetet beskrivs av de båda som en förutsättning för tillväxt och motiverar Nents beslut att lägga ned Viafree.
Rörligt
Barnen är makthavare när tv- och streamingtjänster ska beställas. Deras veto kan hålla nere churnen om föräldrarna tröttnat på en tjänst. Och deras vanor lägger grunden för framtidens mediekonsumtion. Viaplay och C More satsar på barn – medan TV4 och Discovery helt väljer bort barnprogrammen.
Analys
Det är svårt att jämföra de ekonomiska nyckeltalen mellan gamla och nya medieföretag. Dessutom finns det en bristande kunskapsnivå kring startups, skriver medieanalytikern Stefan Melesko, som åskådliggör problemet genom att analysera flera börsnoterade medieföretag.
Rörligt
Nent ska lansera sin streamingtjänst Viaplay på fem nya marknader med start nästa år. Först ut är Storbritannien följt av Kanada, Tyskland, Österrike och Schweiz under 2023. ”Vi har ökat takten och omfattningen av Viaplays internationella expansion”, säger Anders Jensen, vd för Nent group i ett pressmeddelande.
Rörligt
UPPDATERAD. Nent group slår ihop svenska produktionsbolag och bildar Viaplay Studios Sweden med fokus på att skapa innehåll enbart för Viaplay. ”Det finns fördelar i flera led”, säger Alexander Bastin som utses till vd för nya Viaplay Studios.