Få hela storyn
Starta din prenumeration
Allt om Utomhus. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Utomhus.
Medier
Både JCDecaux och Ocean Outdoor vittnar om kraftigt ökade flöden av människor i gatumiljöer, köpcentrum och centralstationer. Det innebär också ökat intresse från annonsörer. ”Försäljningen har kommit i gång bra efter sommaren”, säger Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux.
Utomhus
Människors rörelsemönster har förändrats drastiskt till följd av coronaviruset, vilket påverkar utomhusbolagen. Medan vissa platser i stort sett är folktomma har antalet personer ökat på andra. Clear Channels kommunikations- och marknadsdirektör Marta Tiberg berättar vilka anpassningar bolaget gör till den nya situationen.
Tips och inspiration
Digital Out Of Home, DOOH, är ett medium som vuxit kraftigt de senaste åren – från antalet skärmar och nätverk till annonsörer och investeringar. Med DOOH kommer många fördelar köpare har längtat efter, men även fallgropar som kan vara svåra att se. Wavemakers utomhusexpert Fredrik Klar reder ut vad man ska tänka på i sina DOOH-köp.
Utomhus
Med nylanserade tillväxtstrategin ska Clear Channel göra utomhus till ett ledande räckviddsmedium. ✓ Digitala utbyggnaden i Sverige – här är strategin ✓ Bolagets omorganisering ✓ Teknikutvecklingen: Så ska kreativiteten boostas.
Utomhus
DOOH-pionjären Ocean Outdoor har just klivit in på den svenska utomhusmarknaden. Nordiska vd:n Andreas Lind avslöjar vad skandinaviska kunder och konkurrenter kan förvänta sig: ”När man tänker på bra utomhus är det Ocean Outdoor man ska tänka på”, säger han.
Utomhus
UPPDATERAD. Daniel Redgerts och Max Bjurströms ”Billboat” väcker kritik hos Skönhetsrådet, medieprofiler och politiker: ”Reklamen skulle bli väldigt störande”, säger Skönhetsrådets Henrik Nerlund till Dagens Media. Men vd:n Max Bjurström är övertygad om att båten kommer att smälta in i Stockholm.
Utomhus
UPPDATERAD. Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer har kallat Outdoor Impact till ett möte. Förseningen av nya valutan uppges återigen bero på att man inte lyckats hitta en mätmetod som alla utomhusbolag ställer sig bakom: ”Det har förekommit lite diskussioner med Visual Art”, bekräftar Peter Mackhé.
Rörligt
Medieinvesteringarna minskade under maj månad och tv gör sitt sämsta maj på flera år. ”Ett stadigt fallande tittande i kombination med kraftigt höjda priser har sannolikt gjort att annonsörer och byråer har sett över hur man effektivt når hög räckvidd”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.