Allt om Utomhus. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Utomhus.
Utomhus
UPPDATERAD. Försenade och bristfälliga lånecyklar leder till bakslag för Clear Channel när Stockholms stad häver avtalet med Citybike Sweden. ”Oerhört olyckligt, men får en marginell påverkan för oss”, säger marknadschefen Anna Wiksten.
Utomhus
Utomhusmediet går starkt och väntas öka trots ett utmanande omvärldsläge. Under Dagens Medias temavecka tittar vi på hur investeringarna i medieslaget har utvecklats, vilka styrkorna och svagheterna är samt hur framtiden ser ut. Här hittar du alla artiklar.
Utomhus
Mätning av klimatavtryck per kampanj, ny hållbarhetschef och löften om kraftiga utsläppsminskningar. För ett år berättade utomhusaktörerna Clear Channel, Ocean Outdoor och JCDecaux om satsningar för att minska klimatavtrycket. Så här har det gått.
Utomhus
Prognosen för utomhusmediet ser ljus ut trots att annonsmarknaden i stort väntas backa under året. Med start på måndag tittar Dagens Media närmare på utvecklingen under vår temavecka om utomhus.
Utomhus
Viktigast det gångna året var, enligt Clear Channels vd Kenneth Ek, lanseringen av Outdoor Impact. ”Det gav den svenska mediebranschen ett av världens mest avancerade mätsystem och planeringsverktyg för utomhusmediet”.
Utomhus
JCDecaux ska i år lansera en klimatberäkning av hur mycket kundernas kampanjer släpper ut. Nästa steg blir att även klimatkompensera kampanjerna.
✓ Clear Channel drar igång sin beräkning av klimatavtrycket i år
✓ Ocean håller på att ta fram mål och mätmekanismer
Utomhus
Ocean Outdoor inleder ett samarbete med Hand Made Media och bildar enligt aktörerna ”Sveriges största muralerbjudande”. Samtidigt tar Visual Art över konkurrenten Ocean Media Tech.
Rörligt
Mediehusen justerar priserna inför 2022. TV4 både höjer och sänker, medan Nent, JCDecaux, Discovery och Bauer Media höjer bruttopriserna. Clear Channel lämnar priserna oförändrade. ”Vilken prisbild man som kund erbjuds beror helt och hållet på vilka behov man har”, säger Malin Häger, nordisk försäljningsdirektör på TV4 Media.
Dagspress
DEL 2. Hybridkontoret ser ut bli det nya normala när mediebranschen kickstartar hösten, och nya arbetssätt mejslas fram på bolag som Storytel och Bonnier News. Dagens Media har undersökt hur tio medieaktörer tänker i bygget av framtidens arbetsplats.
Utomhus
Medierna bäddar för ett osäkert 2021 efter den mest dramatiska perioden på flera år. TV4, Discovery, JCDecaux, Clear Channel, Ocean Outdoor, Bauer Media och Nent radio svarar på om och varför de höjer priserna inför nästa år.
Dagspress
Om IRM:s prognos stämmer kommer 2020 att gå till historien som ett år då medieinvesteringarna backade med 4,5 miljarder kronor. Men fallet är ändå mindre än väntat och medierna tror på återhämtning 2021.
Medier
Både JCDecaux och Ocean Outdoor vittnar om kraftigt ökade flöden av människor i gatumiljöer, köpcentrum och centralstationer. Det innebär också ökat intresse från annonsörer. ”Försäljningen har kommit i gång bra efter sommaren”, säger Magnus Heljeberg, vd på JCDecaux.
Digitalt
UPPDATERAD: Medieinvesteringarna föll med hela 18 procent i årets andra kvartal, enligt IRM:s senaste mätning. Det är ett större tapp än under den svåra finanskrisen 2008. ”Vi räknar med bättre utveckling under hösten”, säger Madeleine Thor vd för IRM till Dagens Media.
Utomhus
Till hösten ska den omdiskuterade uppdateringen av utomhusvalutan Outdoor Impact vara på plats. ”Efter semestrarna startar tester, utvärdering och utbildning i systemet för att säkerställa att allt fungerar som det ska”, säger Mats Rönne.
Utomhus
UPPDATERAD. Trots att utomhusbolagen och kvällspressen tappar rejält under maj månad är alla bolag som Dagens Media pratat med hoppfulla om en förbättring framöver. ”Hela sommaren ser faktiskt helt okej ut givet förutsättningarna”, säger Joakim Flodin, vd på Schibsted marketing services.
Utomhus
Människors rörelsemönster har förändrats drastiskt till följd av coronaviruset, vilket påverkar utomhusbolagen. Medan vissa platser i stort sett är folktomma har antalet personer ökat på andra. Clear Channels kommunikations- och marknadsdirektör Marta Tiberg berättar vilka anpassningar bolaget gör till den nya situationen.