Unn Edberg: ”2021 kommer vi att gå tillbaka till kärnan”TidskrifterUnn Edberg, publisher Vi Media, tror att vi nästa år kommer att gå tillbaka till kärnan och besvara frågor som ”varför finns journalistik?” och ”vilket...2 Januari, 09:32
Fem branschprofiler: Så många abonnemang klarar hushållenDigitaltHur många digitala medietjänster klarar hushållen? Hur ser framtiden för digitala magasinstjänster ut? Och kommer fler techjättar att följa Googles exempel och ansluta till EU:s...30 November 2020, 06:44
Tre trender att hålla ögonen påBloggUnn Edberg lyfter tre trender att hålla koll på och säger samtidigt hej då till bloggandet på Dagens Media.24 Augusti 2020, 07:32
Unn Edberg: ”Hur lång tid ska man ge en nysatsning?”BloggDe digitala satsningarna är sällan lönsamma direkt, snarare tvärtom. Hur vet man när det krävs mer tid respektive när någonting bör läggas ned? Det är...8 Juni 2020, 06:24
”Vi lär oss allt mer om att ta betalt för digital journalistik”BloggDet är hoppfullt att se hur dagstidningarna ökar sina digitala prenumerationer, och att mindre aktörer hakar på när konsumentbeteendet är etablerat, skriver Unn Edberg efter...15 Maj 2020, 11:21
Lär av Slate för att lyckas ta betalt av podcast-lyssnarnaBloggMånga mediehus satsar på poddar och hittills har pengarna framför allt kommit från sponsorer. Funderar du på att börja ta betalt? Titta på exemplet Slate,...20 April 2020, 06:10
Så jobbar medieföretagen som valt donationsvägenBloggAllt fler medieföretag vill ha donationer i krisen – lär av några som redan har lyckats.6 April 2020, 08:00
Sju bra exempel på innovation mitt i krisenBloggJa, det är tuffa tider. Annonser avbokas, event ställs in och framtiden är osäker. Men mitt i detta elände spirar också kreativiteten, skriver Dagens Medias...30 Mars 2020, 11:28
Unn Edberg: ”Nu behöver medier hjälpa varandra”DagspressMediebranschen står inför en tuff tid, där annonstappet står för det största ekonomiska hotet. ”Jag är säker på att detta bara är början på ett...23 Mars 2020, 08:39
Guldkornen från INMA:s konferens om digitala prenumerationerBloggI slutet av februari arrangerade INMA en konferens om digitala läsarintäkter. Dagens Medias bloggare Unn Edberg har följt evenemanget på avstånd och listar guldkornen i...2 Mars 2020, 08:44
Så blev arabiska Alkompis ett nyhetsmedium att räkna med i SverigeBloggDen arabiska sajten Alkompis lockar två miljoner läsare per månad – nu satsar fler på målgruppen. Unn Edberg tittar närmare på framgångssajten.17 Februari 2020, 11:44
Smarta sätt att skapa läsarengagemang på Aftonbladet och Mitt iBloggUnn Edberg skriver om hur Aftonbladet och Mitt i har arbetat för att öka engagemanget från läsarna.31 Januari 2020, 10:18
När ska tidskrifternas modeller för digitala läsarintäkter ge verkligt resultat?BloggMagasinen har velat följa i dagspressens fotspår när det gäller digitala prenumerationsintäkter, men det har gått trögt. Dagens Medias bloggare Unn Edberg reder ut varför.27 Januari 2020, 07:27
När branschångesten slår till. Hur ska vi behålla hoppet när alla siffror pekar nedåt?BloggDe svenska mediehusen brottas med stora utmaningar och även om det finns exempel på framgångsrika kringaffärer är de begränsade. Så hur ska man navigera i...20 Januari 2020, 08:35
Så ska du tänka när du sätter ljud på din tidningTidskrifterSedan några månader tillbaka finns allt material tidningen Vi gör att ta del av i ljudform på sajten eller i en app. Tidningens publisher, Unn...13 December 2019, 06:36
Veckorevyn – från print till rent digitalt med nya intäktsmöjligheterBloggVeckorevyns chefredaktör Irena Pozar har trots små resurser ändrat inriktningen på innehållet. Sänkta kostnader, en rent digital produkt och nya typer av intäkter lockar. Det...25 November 2019, 07:02
Tre exempel på medier som verkligen lyssnar på användarnaBloggKunden i fokus är ett slitet uttryck, men på Tidskriftsdagen blev det tydligt att allt fler medieföretag menar allvar med att sätta användaren i centrum,...7 November 2019, 06:50
Rätt prissättning för en digital prenumerationBloggVad ska en digital prenumeration egentligen kosta? Det är en fråga som många av oss som arbetar med digital affärsutveckling frågar oss. Så klart beror...29 Oktober 2019, 06:38
The New Yorker klarade det, men inga garantier för Glamour och VogueBloggSnart ligger alla titlar som jätteförlaget Condé Nast ger ut bakom betalvägg. Men förutsättningarna för dem ser helt olika ut, skriver Dagens Medias nya bloggare...21 Oktober 2019, 09:16
Unn Edberg vill digitalisera ViMedievärldens arkivUnn Edberg efterträder Sofia Wadensjö Karén som vd för Vi Media och chefredaktör för tidningen Vi. Hon ser digitalisering som nästa steg för tidningen.23 April 2018, 06:35
Så ska Sveriges Tidskrifter locka till sig flerMedievärldens arkivSveriges Tidskrifter har ändrat sina stadgar för att locka till sig fler medlemmar. Siktet är inställt på bloggar och heldigitala aktörer.17 Mars 2016, 11:27
Med roboten som chefMedievärldens arkivDet är inte bara medieföretagens produktionsformer som förändras av digitaliseringen. Det gör även ledarskapet, konstaterar Sveriges Tidskrifters ordförande Unn Edberg. Det dröjer inte innan vissa...14 Januari 2016, 13:32
Unn Edberg går över till ChefMedievärldens arkivUnn Edberg blir ny vice vd för tidningen Chef.1 Oktober 2015, 10:42
De blir vice ordförande i UtgivarnaMedievärldens arkivThomas Mattsson, Expressen och Unn Edberg, Sveriges Tidskrifter blir vice ordförande i Utgivarna.16 Maj 2014, 09:28
Hon blir ny ordförande för Sveriges TidskrifterMedievärldens arkivUnn Edberg blir ny ordförande för Sveriges Tidskrifter efter Hans Larsson.21 Mars 2013, 10:32
Finansbranschen startar ny tidning och sajtMedievärldens arkivFinansbranschens nya medlemstidning ska heta Finansliv och ledas av Unn Edberg. Imorgon börjar arbetet med den nya tidningen och den nya sajten.6 April 2010, 10:53
Hon är tidningsmakaren som gör omstartMedievärldens arkivUnn Edberg lämnar tidningsbyrån A4 för att bli chefredaktör och vd för en ny tidning inom finanssektorn. Tidningen ersätter de nuvarande medlemstidningarna för Finansförbundet och...16 December 2009, 10:54