Få hela storyn
Starta din prenumeration
Allt om TV4. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om TV4.
Rörligt
Telia-ägda TV4 har haft en långsiktig strategi att fortsätta satsa på AVOD när de andra broadcastaktörerna har gjort tvärtom. Nu är TV4 Medias vice vd Mathias Berg självsäker i att kunna tälja guld när marknaden rör sig mer mot AVOD. Samtidigt ska Telias C More bli den största lokala streamingtjänsten och trycka ned churnnivåerna.
Rörligt
INTERVJU. Efter snart 30 år i mediebranschen har Lotta Folcker sedan några månader tillbaka tagit över rodret för sporten på Nent som köper sporträttigheter på löpande band. Dagens Media träffar Lotta Folcker för att prata om hur hon ska leda sportredaktionen framåt, lärdomarna från turbulensen under metoo och hennes karriär från hästsportreporter till topproller på både TV4, Aftonbladet – och Nent.
Rörligt
Sent i höst ska MMS totalräckvidd vara i hamn. Den största utmaningen 2022, säger vd Magnus Anshelm. Dagens Media har frågat fyra branschjättar hur de ser på nästa stora steg: En totalvaluta inom rörlig bild: ”Viktigt att det blir rätt utifrån ett gäng parametrar”, säger bland annat Schibsteds Joakim Flodin.
Digitalt
Det globala internationella initiativet Cross Media Measurement ska skapa en mer transparent annonsmarknad. Sveriges Annonsörer, Ica och TV4, som alla har valt att engagera sig i projektet, berättar om ✓ Problematiken kring mätfrågan ✓ Utmaningarna när branschen ska enas ✓ Viktiga moment framåt.
Rörligt
Ett år har gått sedan TV4 startade avdelningen Advanced advertising för att driva på den digitala transformationen av reklamaffären. TV4:s vice vd och chef för reklam-tv Mathias Berg om: ✓Insikterna ✓Utmaningarna ✓Fokus 2022.
Rörligt
Dagens Medias stora kartläggning av tv-året 2021 visar att TV4 är det kanalhus som växer snabbast digitalt. Kanaldirektören Fredrik Arefalk om: ✓ Vägen mot total-tv ✓ Personalisering vs kurering ✓ Sjuans position framåt.
Rörligt
Alexander Pärleros använde klipp från TV4:s ”Nyhetsmorgon” för att sprida det senaste kritiserade poddavsnittet om vaccin och pandemin. Det har fått TV4 att reagera: ”Det är både ohederligt och allvarligt”, säger Johanna Thulin Bratten, programchef samhälle på TV4, till Dagens Media.
Rörligt
På TV4, SVT och Nent ligger fokus framåt på att minska klimatpåverkan från innehållsproduktionen, resorna och energianvändningen – bland annat genom att bli bättre på att mäta, effektivisera och gå igenom hela värdekedjan.
Analys
Hållbarhetsfrågorna påverkar alla företag – men hur ska medieföretag ses i denna kontext? Aktivism eller objektiv rapportering med analys? Stefan Melesko, docent i medieekonomi, analyserar medieföretagens speciella roll i hållbarhetsarbetet.
Rörligt
Efter ett uppsving under 2020, då PUT:en i linjär-tv faktiskt ökade, går tv-tittandet återigen neråt. Men däremot ökar online-tittandet fortfarande något – trots massiv konkurrens från streamingtjänsterna.
✓ Nent, Discovery och Kvällspressen tappar online-tittare
✓ Linjärtappet störst i de kommersiellt viktiga målgrupperna
✓ Kanal 5 mot strömmen
Rörligt
Antalet kvinnor som söker sig till yrket som sportkommentator är för lågt. Därför startar TV4 och C More en utbildning för att få in fler kvinnor i den ojämställda sportjournalistikbranschen. ”Vi behöver ta det här klivet och få in fler kvinnor på den positionen”, säger TV4 och C Mores sportchef Erik Westberg, till Dagens Media.
Rörligt
TV4 använder sedan några månader QR-kod för att lotsa tittare mellan linjära sändningar och innehåll på TV4 Play och TV4.se. Programdirektör Viveka Hansson är övertygad om att andra tv-hus kommer att börja använda tekniken på samma sätt: ”Det fungerar”, säger hon.
Rörligt
Dagens Media kartlägger 229 mediechefers inkomstutveckling under 2020.
✓ Telia-effekt på TV4-chefernas inkomster
✓ Majoriteten av cheferna ökar
✓ Bonnier vs Schibsted
✓ Utomhuschefernas utveckling
✓ Globala jättarnas inkomster ökar
Rörligt
TV4 och Nent är vinnarna på fjolårets tv-marknad. C More och Discovery gör däremot stora förluster. Dagens Media går igenom boksluten för bolagen inom rörlig bild och ljud under 2020.
✓ Nent Radio tjänar pengar – medan Bauer förlorar
✓ Acast och Nextory växer rejält inom strömmat ljud
Rörligt
Mediehusen justerar priserna inför 2022. TV4 både höjer och sänker, medan Nent, JCDecaux, Discovery och Bauer Media höjer bruttopriserna. Clear Channel lämnar priserna oförändrade. ”Vilken prisbild man som kund erbjuds beror helt och hållet på vilka behov man har”, säger Malin Häger, nordisk försäljningsdirektör på TV4 Media.
Rörligt
Barnen är makthavare när tv- och streamingtjänster ska beställas. Deras veto kan hålla nere churnen om föräldrarna tröttnat på en tjänst. Och deras vanor lägger grunden för framtidens mediekonsumtion. Viaplay och C More satsar på barn – medan TV4 och Discovery helt väljer bort barnprogrammen.
Rörligt
I ett testprojekt mellan TV4, Group M och Mediacom-kunden Klättermusen utforskar de tillsammans hur de kan förändra sättet att köpa tv-reklam på – och göra det mer flexibelt. ”Tv har länge varit ganska statiskt i hur man köper det”, Fredrik Lagerström på Group M, till Dagens Media.
Digitalt
Öka räckvidd, skapa relationer till publiken samt bygga varumärke är några av målen med mediehusens sociala medier-arbete. Och även om betydelsen av Facebook minskat så vittnar majoriteten av de sju mediehus Dagens Media har talat med om att det ännu är den viktigaste kanalen.
Rörligt
Skruvade dejtingshower, young adults, Greta Thunberg och dansande avatarer. Marknaden är glödhet när det gäller nytt innehåll, samtidigt som landskapet ritas om i rasande fart med sammanslagningar av stora bolag och nya globala spelare på arenan. ✓Storleken har betydelse ✓TV4 och SVT:s nya inköp ✓Dagens Media rapporterar från Mipcom
Rörligt
Effekten av stramare spelreklamsregler blir den motsatta av vad man önskar att uppnå – och ett hårt slag mot svenska mediebolag, menar Mathias Berg på TV4. Spelbolagen kommer helt enkelt flytta reklamen till plattformar som inte påverkas av svenska bestämmelser, tror han.
Digitalt
Newsner toppar listan över de medier som är mäktigast i sociala medier. Melodifestivalen är det mäktigaste programmet, medan TV4:s Marcus Oscarsson är den mäktigaste journalisten. Kolla in hela listorna här.
Rörligt
Konflikten om TV4:s Trisskrap intensifieras då Branschföreningen för onlinespel (BOS) anmäler trisset till Granskningsnämnden – igen. Dessutom har föreningen begärt en granskning av Keno- och Lottodragningarna i TV4. Samtidigt närmar sig ett beslut som kan innebära att TV4 och Svenska Spel måste avslöja sitt hemliga affärsavtal.
Rörligt
Ett fåtal Champions League-matcher sänds linjärt i TV4. Igår var det dags för tittarna att få ta del av Paris Saint Germain-Manchester City. Dessutom var det säsongspremiär för ”Kockarnas kamp”. Här är tittarsiffrorna.
Dagspress
Expressen ändrar linje och namnpublicerar TV4-profilen. Det efter att TV4 beslutat att bryta med profilen. Klas Granström, Expressens chefredaktör och ansvariga utgivare, motiverar utgivarbeslutet.
Rörligt
UPPDATERAD. TV4 har efter en internutredning beslutet att bryta helt med den anklagade TV4-profilen. Redan inspelade och publicerade program med profilen ska fortsätta sändas. ”Vi ser inte anledning till att ta ned färdiga program i det här fallet”, säger Viveka Hansson till Dagens Media.
Digitalt
Instagramkontot Tv:s baksida har sedan start fått in 300 anonyma inlägg från medarbetare i tv-branschen som vittnar om missförhållanden. Trion bakom kontot berättar om vittnesmålen, egna erfarenheter från arbetsgolvet och vad de tror krävs för att skapa förändring.
Digitalt
Dagens Media djupdyker i ljudmarknaden, ännu en TV4-profil beter sig illa, Scream och Tre Kronors bokslut för pandemiåret och annonsörer som hindras av rädsla för Facebooks robot. Här är veckans viktigaste branschnyheter.
Rörligt
Pinsamt att tv-branschen inte tar arbetsmiljöfrågor på större allvar, tycker Scen & Films förbundsordförande Simon Norrthon. TV4 borde anstränga sig hårdare för att leva upp till sin nollmission, som han kallar för en ”läpparnas bekännelse”.
Rörligt
Den kända TV4-profilens agerande under en produktionsfest väcker frågan om hur mediebolagets nollmission efterlevs i praktiken. Viveka Hansson, programdirektör på TV4, medger att bolaget har mer att göra i arbetet med att förändra kulturen i tv-branschen.
Debatt
Trots en uttalad ”nollmission” fortsätter TV4 låta chefer och profiler bete sig illa mot kolleger och andra. Hur många vittnesmål ska vi behöva höra innan vd Casten Almqvist rensar upp i leden? undrar Dagens Medias chefredaktör Linnéa Kihlström.
Rörligt
I helgen var det inte mindre än tre premiärer hos TV4. ”Lego Masters” är tillbaka med en ny säsong, ”Sveriges Mästerkock” tar in kändisar och dessutom debuterar Lotta Lundgrens och Erik Haags helt nya format ”En smak på livet”. Dagens Media har tittarsiffrorna.
Dagspress
Kvartalsrapporterna har börjat släppas, Pegasus-projektet avslöjar att journalister blivit avlyssnade av regeringar, och svårt för journalister på plats på OS i Tokyo. Vi minns tv-pionjären och journalisten Lars Weiss som tragiskt gått bort. Det är några av veckans viktigaste nyheter.
Rörligt
TV4 aviserade i vintras att 100 tjänster skulle bort. Sedan sänktes siffran till 30 i april. Men än så länge rör det sig bara om ett tiotal personer som antingen fått gå i förtidspension med avgångsvederlag – eller som fått nya tjänster i organisationen.
Rörligt
Det är 2021 och det funkar inte längre att vara sunkig. Om de svenska tv-bolagen ska ha en chans i innehållskriget måste de agera mer kraftfullt mot arbetsmiljöproblemen. Det skriver Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun efter tidningens stora granskning av missförhållandena på den svenska tv-marknaden.