Allt om TV4. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om TV4.
Rörligt
När SVT tar tillbaka OS-rättigheterna är det som om alla normala journalistiska och kritiska förhållningssätt totalhavererar. Särskilt hos det egna medieföretaget. Men för utomstående är OS-ekvationen svår att få ihop, skriver Jan Scherman.
Rörligt
Tittartappet för linjär-tv accelererar under 2022. I den breda kommersiella målgruppen 15–64 år minskar tittandet med hela 12 procent jämfört med 2021. Här är siffror över tittandet både linjärt och online för helåret 2022.
✓Störst tapp i målgruppen 24–34 år
✓TV4 större än SVT1
✓TV3, TV6 och Sjuan nu lika stora
✓Men SVT dominerar online
Rörligt
Nyligen vittnade praktikanter som jobbade med TV4-succén ”Let's dance” om utfrysning och 17 timmar långa arbetsdagar. Nu svarar TV4:s kanal- & innehållsdirektör, Fredrik Arefalk, och Mastiffs vd, Matilda Snöwall, på kritiken.
Rörligt
Under flera år har larmen från tv-husen och produktionsbolaget duggat tätt. I en granskning av Aftonbladet berättar praktikanter om arbetsmiljön på ”Let's dance”-produktionen: ”Jag skulle vara där från åtta på morgonen till två på natten.”
Rörligt
Från och med i kväll får ekonominyheterna mer utrymme i TV4 Nyheternas 22-sändning. Det samtidigt som de separerade sportsändningarna upphör. Förändringen är en del av en utveckling av kvällsnyheterna, enligt programdirektör Viveka Hansson.
Rörligt
I fjol önskade sig TV4:s Malin Häger mindre vilda västern, mer transparens och en rättvisare utvärdering av reklammarknaden. I år – efter den senaste tidens avhopp från MMS – konstaterar hon att det går åt fel håll.
Debatt
REPLIK. Aktörer som TV4 borde ha reagerat starkare på differensen i MMS siffror tidigare, skriver Fredrik Rogberg, marketing research manager på Schibsted Marketing Services, i en replik till TV4:s försäljningsdirektör Malin Häger.
Rörligt
Tillväxtverket stängde ansökan om stöd för audiovisuella verk dagen efter att den öppnat. Det eftersom bedömningen är att budgeten kommer att ta slut. TV4:s vd Mathias Berg uppmanar nu regeringen att höja anslaget.
Rörligt
Det linjära tittandet faller och den höga inflationstakten minskar hushållens möjligheter till konsumtion, enligt IRM. Men TV4 höjer det linjära bruttopriset nästa år. ”Vi anser att det i dagsläget är ett lågt pris”, säger Malin Häger, på TV4.
Rörligt
Kampen om tittarna hårdnar. För att vinna slaget om publiken gäller det att ha rätt innehåll. Under Dagens Medias temavecka om innehåll kartlägger vi tv- och streamingbolagens strategier. Här är alla artiklar:
Rörligt
Fantasy och true crime, glittrig dragshow, skruvad dejting och influencers från sociala medier som gör succé i tv. Men även feelgood och HBTQ för unga. Så ser de hetaste trenderna ut på den buffé av innehåll och format som serveras under tv-mässan Mipcom i Cannes.
Rörligt
Linjär-tittandet faller trots OS, fotbolls-EM och riksdagsval. Det innebär att hundratals miljoner kronor försvinner från tv-husen. Dagens Media kartlägger tv-tittandet hittills i år, både linjärt och online.
Rörligt
Sporten är en viktig del av innehållet för tv-husen och det spenderas mångmiljardbelopp på exklusiva rättigheter. C Mores rättighetschef Johan Cederqvist om ✓ Innehållsstrategierna ✓ Budstriderna ✓ Konkurrensen ✓ Prisbilden. Dessutom ger streamingexperten Jonas Birmé sin bild av utvecklingen.
Rörligt
TV4:s flaggskepp ”Idol” är inne på säsong 18 men vad är egentligen hemligheten bakom att publiken flockas kring programmet – år efter år? Den exekutiva producenten Malin Knave om: ✓Nya greppen ✓Sociala mediers roll ✓Programmets styrka.
Rörligt
För TV4 är det viktigaste att ha ett brett innehållsutbud så att räckvidden blir stor. Kanaldirektören Fredrik Arefalk om: ✓Satsningen på profilnära program ✓Strategin för linjärt vs online ✓Konkurrensen för att nå genom bruset.
Rörligt
Inom några veckor släpps Netflix hybridtjänst. Adons Peter Nilsson tror att satsningen har en jättepotential och spår likt OMD:s Johans Engström att tjänsten kan komma att pressa de lokala tv-husens affär. TV4 som också filar på en hybridtjänst, menar å sin sida att konkurrensen är positiv. ✓ McDonald's intresse för hybridtjänsten ✓ Prisnivåerna ✓ För- och nackdelar för tv-husen.
Rörligt
Telia vägrar offentliggöra TV4-chefen Casten Almqvists avgångsvillkor. Om bolaget sagt upp honom kan han få omkring 20 miljoner kronor. ”Det borde kommuniceras, särskilt i ett bolag med statlig huvudägare”, säger Aktiespararnas chefsjurist Sverre Linton.
Rörligt
Efter åtta år som kanaldirektör ska Mathias Berg i december ta klivet upp som vd för TV4. Dagens Media möter honom för att prata om ✓ Samlingen av innehåll på TV4 och MTV ✓ Utmaningarna med en stundande lågkonjunktur ✓ Konkurrensen bland hybridmodellerna.
Rörligt
Mathias Berg tar över när TV4:s vd Casten Almqvist lämnar. Samtidigt meddelar Telia en annan stor förändring – C Mores innehåll ska flyttas över till TV4 Play och MTV Katsomo. Mathias Berg om: ✓ Anledningen till beslutet ✓ Vad som sker med C More ✓ Spekulationerna kring att Telia vill sälja TV4.
Analys
Casten Almqvist har fyllt 60, cashat in och släpps ut ur sin ”gyllene bur”. Teliachefen Allison Kirkby slipper en besvärlig vd och C More läggs tillbaka i TV4 för att den diskrete Mathias Berg ska kunna sälja bolagen innan en ny regering ger order om det.
Rörligt
Om två månader sparkar fotbolls-VM i Qatar i gång. Ett ovanligt omstritt VM, på ovanlig tid och ovanlig plats. Dagens Media har frågat mediernas sportchefer hur de tänker. TV4:s Erik Westberg tänker koppla in granskare från Nyheterna.
Dagspress
Den allt hårdare konkurrensen om kompetens har bland annat fått mediehusen att jobba mer uppsökande under rekryteringsprocessen, se över villkoren samt inleda samarbete med journalistutbildningar. TV4, GP och Schibsted berättar hur de arbetar.
Rörligt
Fåtalet ansökningar till rollen som sportkommentator fick TV4 att starta utbildning för på så sätt få in fler kvinnor till yrket. ”Vi behöver bli mer lyhörda som arbetsgivare”, säger Erik Westberg, sportchef på TV4 & C More.
Debatt
Det bästa är förstås om politiker inte försöker runda de regler och lagar som de själva varit med och stiftat. Men när det tåget gått är det klädsamt att åtminstone erkänna sina misstag. Tyvärr väljer flera av våra riksdagspartier en annan väg efter Kalla faktas granskning, skriver tre chefer och journalister på TV4.
Dagspress
Omni har totalflex, TV4 återgår till heltidsjobb i tv-huset. Medieföretagen har valt olika lösningar för hemarbete eller närvaro. Inget blir som förr efter pandemin och Dagens Media vet hur.
Rörligt
2,1 miljoner såg de svenska damerna förlora mot England i TV4. Men nästa års VM i damfotboll sänds av Viaplay, som alltmer framstår som vinnaren inom tv-sport. Discovery+ försöker hänga med när SVT och TV4/Cmore hakas av.
Rörligt
En svensk seger över Belgien i kvällens EM-kvartsfinal i damfotboll ger medaljchans och klirr i kassan för både spelare och TV4. Intresset är rekordstort för damfotboll, men till vardags är det skilda världar mellan herrar och damer.
Rörligt
TV4 satsar på säkra kort som partiledardebatterna, där 2018 en halv miljon tittare hängde med till halv tolv på natten. ”Men i statsministerduellen ska vi ha ett nytt moment som aldrig tidigare skådats i Sverige”, säger projektledaren Mattias Hägerlund.
Analys
Uppgifterna om att Telia vill sälja sitt dyrköpta TV4 blir alltmer intensiva. Men de är också motstridiga. Lite som leken med att rycka kronblad på prästkragen – älskar, älskar inte. Här gäller frågan om det finns någon friare. Ena kronbladet, finns en köpare. Nästa kronblad, finns inte. Och det är där vi är just nu.
Rörligt
Från och med i höst kommer TV4:s Nyhetsmorgon att göra två timmar mer livesändning varje vardag. Kanaldirektören Fredrik Arefalk och programdirektören Viveka Hansson om möjligheterna och utmaningarna.
Rörligt
TV4:s Nyhetsmorgon, Efter fem och slutdebatten flyttar i år till Eskilstuna under valbevakningen. Viveka Hansson, programdirektör nyheter, samhälle och allmän-tv, berättar hur TV4:s sändningar kommer att se ut – och konstaterar att utmaningarna med desinformation och påverkanskampanjer har blivit tuffare sedan förra valet.
Rörligt
Möten har hållits, diskussioner förs och de lokala fackklubbarna får extra stöttning. Ett år efter Dagens Medias granskning av arbetsmiljön och villkoren i produktionsbolagsbranschen står det klart att inte särskilt mycket har hänt. ”Ingen vågar vara först”, säger Scen & Films ordförande Simon Norrthon.
Rörligt
Telia-ägda TV4 har haft en långsiktig strategi att fortsätta satsa på AVOD när de andra broadcastaktörerna har gjort tvärtom. Nu är TV4 Medias vice vd Mathias Berg självsäker i att kunna tälja guld när marknaden rör sig mer mot AVOD. Samtidigt ska Telias C More bli den största lokala streamingtjänsten och trycka ned churnnivåerna.
Rörligt
Tittarna flockades till SVT1 under inledningen av kriget i Ukraina. Men de senaste veckorna har TV4 passerat rivalen. Här är tittarutvecklingen i linjär-tv under årets första fyra månader.
Rörligt
INTERVJU. Efter snart 30 år i mediebranschen har Lotta Folcker sedan några månader tillbaka tagit över rodret för sporten på Nent som köper sporträttigheter på löpande band. Dagens Media träffar Lotta Folcker för att prata om hur hon ska leda sportredaktionen framåt, lärdomarna från turbulensen under metoo och hennes karriär från hästsportreporter till topproller på både TV4, Aftonbladet – och Nent.
Rörligt
Sent i höst ska MMS totalräckvidd vara i hamn. Den största utmaningen 2022, säger vd Magnus Anshelm. Dagens Media har frågat fyra branschjättar hur de ser på nästa stora steg: En totalvaluta inom rörlig bild: ”Viktigt att det blir rätt utifrån ett gäng parametrar”, säger bland annat Schibsteds Joakim Flodin.
Digitalt
Det globala internationella initiativet Cross Media Measurement ska skapa en mer transparent annonsmarknad. Sveriges Annonsörer, Ica och TV4, som alla har valt att engagera sig i projektet, berättar om ✓ Problematiken kring mätfrågan ✓ Utmaningarna när branschen ska enas ✓ Viktiga moment framåt.
Rörligt
Ett år har gått sedan TV4 startade avdelningen Advanced advertising för att driva på den digitala transformationen av reklamaffären. TV4:s vice vd och chef för reklam-tv Mathias Berg om: ✓Insikterna ✓Utmaningarna ✓Fokus 2022.
Rörligt
Dagens Medias stora kartläggning av tv-året 2021 visar att TV4 är det kanalhus som växer snabbast digitalt. Kanaldirektören Fredrik Arefalk om: ✓ Vägen mot total-tv ✓ Personalisering vs kurering ✓ Sjuans position framåt.
Rörligt
Alexander Pärleros använde klipp från TV4:s ”Nyhetsmorgon” för att sprida det senaste kritiserade poddavsnittet om vaccin och pandemin. Det har fått TV4 att reagera: ”Det är både ohederligt och allvarligt”, säger Johanna Thulin Bratten, programchef samhälle på TV4, till Dagens Media.
Rörligt
På TV4, SVT och Nent ligger fokus framåt på att minska klimatpåverkan från innehållsproduktionen, resorna och energianvändningen – bland annat genom att bli bättre på att mäta, effektivisera och gå igenom hela värdekedjan.
Analys
Hållbarhetsfrågorna påverkar alla företag – men hur ska medieföretag ses i denna kontext? Aktivism eller objektiv rapportering med analys? Stefan Melesko, docent i medieekonomi, analyserar medieföretagens speciella roll i hållbarhetsarbetet.
Rörligt
Affärsområdet Tv & Media inom Telia ökar intäkterna med drygt 16 procent under helåret 2021. ”Glad över att se 28 procents tillväxt för digitala reklamintäkter i Sverige”, skriver Telias vd och koncernchef Allison Kirkby.
Rörligt
Efter ett uppsving under 2020, då PUT:en i linjär-tv faktiskt ökade, går tv-tittandet återigen neråt. Men däremot ökar online-tittandet fortfarande något – trots massiv konkurrens från streamingtjänsterna.
✓ Nent, Discovery och Kvällspressen tappar online-tittare
✓ Linjärtappet störst i de kommersiellt viktiga målgrupperna
✓ Kanal 5 mot strömmen
Rörligt
Antalet kvinnor som söker sig till yrket som sportkommentator är för lågt. Därför startar TV4 och C More en utbildning för att få in fler kvinnor i den ojämställda sportjournalistikbranschen. ”Vi behöver ta det här klivet och få in fler kvinnor på den positionen”, säger TV4 och C Mores sportchef Erik Westberg, till Dagens Media.
Rörligt
TV4 använder sedan några månader QR-kod för att lotsa tittare mellan linjära sändningar och innehåll på TV4 Play och TV4.se. Programdirektör Viveka Hansson är övertygad om att andra tv-hus kommer att börja använda tekniken på samma sätt: ”Det fungerar”, säger hon.