Allt om TV4 Play. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om TV4 Play.
Analys
Att fokusera mer på direkttrafik är bara början på en ny trend. Publicister behöver bredda sig ännu mer, skriver medieanalytikern Thomas Baekdal, och konstaterar att mediehusen även behöver gå utanför publicistiken.
Rörligt
Efter åtta år som kanaldirektör ska Mathias Berg i december ta klivet upp som vd för TV4. Dagens Media möter honom för att prata om ✓ Samlingen av innehåll på TV4 och MTV ✓ Utmaningarna med en stundande lågkonjunktur ✓ Konkurrensen bland hybridmodellerna.
Rörligt
Telia-ägda TV4 har haft en långsiktig strategi att fortsätta satsa på AVOD när de andra broadcastaktörerna har gjort tvärtom. Nu är TV4 Medias vice vd Mathias Berg självsäker i att kunna tälja guld när marknaden rör sig mer mot AVOD. Samtidigt ska Telias C More bli den största lokala streamingtjänsten och trycka ned churnnivåerna.
Rörligt
Ett år har gått sedan TV4 startade avdelningen Advanced advertising för att driva på den digitala transformationen av reklamaffären. TV4:s vice vd och chef för reklam-tv Mathias Berg om: ✓Insikterna ✓Utmaningarna ✓Fokus 2022.
Rörligt
Dagens Medias stora kartläggning av tv-året 2021 visar att TV4 är det kanalhus som växer snabbast digitalt. Kanaldirektören Fredrik Arefalk om: ✓ Vägen mot total-tv ✓ Personalisering vs kurering ✓ Sjuans position framåt.
Rörligt
Innehållsutbudet på tv- och streamingmarknaden har aldrig varit större – och konkurrensen aldrig så tuff. Tv-husen om: ✓ innehållet som ska maxa tittandet ✓ strategin för att locka framtidens tittare ✓ linjärt vs digitalt.
Rörligt
Så mycket som uppemot 100 tjänster ska kapas från TV4 efter pandemirelaterad miljardförlust senaste året. Men ännu har ledningen inte meddelat vilka tjänster som ska bort. ”Det finns viss frustration hos klubbens medlemmar”, säger klubbordförande Victoria Banozic.
Digitalt
AVOD-tjänsterna har hamnat i skuggan av de massiva investeringarna i SVOD. Men även tittandet på de reklamfinansierade tjänsterna ökar. ✓Så mycket ökar AVOD-tittandet ✓Youtube den stora utmaningen ✓Framtiden för TV4 Play
Rörligt
MEDIEFAJTEN. SVT tar andel av det digitala tittandet på bekostnad av de kommersiella aktörerna. Samtidigt ökar tittandet totalt sett. Det visar siffror som MMS tagit fram på begäran av Dagens Media. ✓ Avod tappar andelar i både starter och tittartid ✓ Aftonbladets siffror rasar efter regel om autostarter ✓ Medierådgivarnas dom
Dagens Media Magasin
Trots enorm konkurrens inom rörligt innehåll tror Mathias Berg, operativ chef på TV4 och C More, att C More har marknadsandelar att hämta. Läs Mathias Bergs svar i Dagens Medias stora medieenkät där branschens toppchefer siar om framtiden för Sveriges mediemarknad.
Rörligt
HELGLÄSNING. Han fick frågan om utökat förtroende som operativ chef. I veckan stod klart att han tar över C More efter Manfred Aronsson. För Dagens Media berättar Mathias Berg om de första dagarna på nya jobbet, valet att samarbeta med Viasat och C More:s framtid.
Premium
För första gången har branschen gått samman i en undersökning av frauds inom rörlig bild. "Det kan underlätta för annonsörerna och öka tryggheten", säger Patrick Wallin som lett arbetet inom Mediekommittén för rörlig bild på Sveriges mediebyråer.
Rörligt
UPPDATERAD. TV4 Play fyller ett år som inloggad tv-tjänst, och firar med att samtidigt passera tre miljoner registrerade användare. "Vi har lyckats få publiken att förstå att det är värt att ha en personlig relation med TV4", säger Mathias Berg, operativ chef TV4-gruppen.
Medievärlden Premiums arkiv
Vad har hänt och vad kommer att hända med tidningarnas metoder för att ta betalt för sitt innehåll, i print och digitalt? Stefan Melesko analyserar olika strategier och affärsmodeller samt pekar på ett antal ödesfrågor.
Medievärlden Premiums arkiv
I Londons tidningsvärld finns alla typer av affärsmodeller. Ett tecken på uppfinningsrikedom, men också ett bevis på att "one size fits all" inte stämmer. Gunnar Springfeldt har analyserat de strategiska vägvalen med fokus på läsarintäkter.
Medievärlden Premiums arkiv
Det finns idag en mångfald av data som belyser konsumenters användning av Internet, men bristen på valutor är påtaglig. Magnus Anshelm beskriver tre begränsningar med dagens mätningar och fem utmaningar i skapandet av enhetliga valutor.
Medievärlden Premiums arkiv
Exempel på datajournalistik som synts under valspurten har varit valkompasser och visualiseringar av hur röstandet sett ut i landet. För att bli framgångsrik inom datajournalistik är fem områden centrala, skriver Ester Appelgren.