Allt om Tv. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Tv.
Rörligt
Tv-branschen befinner sig i en ny osäker tid med prognoser om lågkonjunktur och stagflation. Under 2022 sjönk tv-tittandet oväntat mycket, konstaterar Jochum Forsell, senior partner på Hear. ”Skulle dessutom Netflix och andra plattformar öppna för reklam under 2023 förvärrar det situationen ytterligare för tv-stationerna”, säger han.
Rörligt
Två år av pandemi och stigande elpriser har påverkat biografernas ekonomiska stabilitet. Till vintern riskerar dessutom föreställningarna att bli färre, enligt Svenska Bio. Filmstaden om: ✓Återgången efter pandemin ✓Konkurrensen från streamingaktörerna ✓Elkrisen.
Debatt
Svenska mediehus måste skänka reklamutrymme för Ukrainas sak. Det menar Mediabrands Alexei Grinevski i ett öppet brev och skriver att Rysslands invasion av landet är ett angrepp på Europas värderingar, på mänskliga rättigheter, på vår frihet.
Rörligt
Public service blir en stridsfråga i valrörelsen nästa år. Minsta snedsteg kan ge ammunition till politiker som vill göra nedskärningar. Samtidigt övervakas medarbetarna av regelverket. Nu granskar Dagens Media de tuffa reglerna. ”Det dyker upp nya frågor varje vecka”, säger etikgeneralen på SVT, Albert Svanberg.
Rörligt
Det är 2021 och det funkar inte längre att vara sunkig. Om de svenska tv-bolagen ska ha en chans i innehållskriget måste de agera mer kraftfullt mot arbetsmiljöproblemen. Det skriver Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun efter tidningens stora granskning av missförhållandena på den svenska tv-marknaden.
Rörligt
Pandemin har senarelagt bokningarna när många krogar och barer väntat med att köpa in visningslicenser för sportsändningar från tv-operatören Allente. ”Men nu ser vi ett starkt ökat tryck och efter 1 juli verkar restriktionerna lätta ytterligare”, säger Allentes Maja Wikman Ulrich.
Rörligt
Tv på liv och död? Dagens Media har talat med ett stort antal erfarna tv-medarbetare som vittnar om allvarliga arbetsmiljöproblem. Det handlar om en utbredd tystnadskultur, bristande ledarskap och ohållbara arbetsförhållanden som leder till riskfyllda och farliga situationer. Att produktionsbolagen tvingas acceptera tv-kanalernas alltför snäva budgetar pekas ut som ett strukturellt huvudproblem i tv-branschen. ”Tv-husen beställer ett lyxhus när de har råd med ett radhus”, säger en källa.
Digitalt
Sajten Tv Dags lanserades 2013 och publicerar recensioner och artiklar om tv, film och serier. Nu görs sajten och konceptet om i grunden. ”Vi har nått vägs ände med det gamla”, säger chefredaktören Björn Finér.
Analys
HBO Max, Paramount Plus, Amazon Prime Video, Netflix, Viaplay... Kampen hårdnar på streamingmarknaden och ingen aktör visar några tecken på att kapitulera. Strategin är snarare ”mer av allt”. Marie Nilsson lyfter tre strategiska frågor som streamingaktörerna har att tänka på – och ger svar på vad konkurrensen om hushållens plånböcker till slut kommer att landa i.
Mediebyråer
Manfred Aronsson och Jacob Leander-Olsson, med mångårig erfarenhet i tv- och streamingbranschen, har startat Future Sports. Bolaget ska bland annat hjälpa ligabolag att sälja tv-rättigheter – men också med PR och sponsorskap.
Medier
Dagens Media kopplar greppet om några av branschens viktigaste områden. Vid åtta tillfällen under året erbjuder vi fördjupande temaveckor för våra prenumeranter. Först ut är en djupdykning i digitala prenumerationer och abonnemang.
Rörligt
Dagens Media träffade tidigare i år Kristallen-vinnaren Joakim Lundell för att reda ut vad han gör rätt – och ”gammel-tv” fel. I en videointervju ger han sin syn på tv- och annonsbranschen och bjuder på en rad trend- och framtidsspaningar.
Digitalt
UPPDATERAD: Medieinvesteringarna föll med hela 18 procent i årets andra kvartal, enligt IRM:s senaste mätning. Det är ett större tapp än under den svåra finanskrisen 2008. ”Vi räknar med bättre utveckling under hösten”, säger Madeleine Thor vd för IRM till Dagens Media.
Rörligt
I nästa säsong av långköraren Greys Anatomy kommer seriens sjukvårdspersonal att möta coronapandemin: ”Det går inte att vara en långvarig läkarserie och inte ta sig an den största medicinska händelsen i vår tid”, säger exekutiva producenten Krista Vernoff.
Debatt
Addressable TV går nu in en ny fas, skriver Freewheels Nordenchef Stéphane Printz. Inom tio år kommer varenda VOD-program, livesändning och videostream att vara adresserbar, men det krävs fortfarande mycket utveckling.
Medievärlden Premiums arkiv
Det går inte att bara titta på nyckeltal som rörelseresultat och omsättning för att utvärdera hur företag står rustade att klara av den digitala omställningen. Lika viktigt är Arpu, som visar på effekterna av olika digitala aktiviteter, skriver Stefan Melesko.
Medievärlden Premiums arkiv
I Londons tidningsvärld finns alla typer av affärsmodeller. Ett tecken på uppfinningsrikedom, men också ett bevis på att "one size fits all" inte stämmer. Gunnar Springfeldt har analyserat de strategiska vägvalen med fokus på läsarintäkter.
Medievärlden Premiums arkiv
Bland tidningsmakare har det länge funnits misstankar om att RTB-lösningar innebär prispress och ett ”race to the bottom”. Det behöver inte vara så, tvärtom kan de nya modellerna hjälpa dagstidningssajterna lyfta sin annonsförsäljning.
Medievärlden Premiums arkiv
Mobilen är sällan mer än en armslängd bort. Detta har kommit att påverka såväl individer som institutioner på ett mycket kraftfullt sätt. Denna analys fokuserar på det komplexa samspelet mellan övergripande förändringar och svenskarnas användning av mobilen utifrån de tre tidsperspektiven; dåtid, nutid och framtid.
Medievärlden Premiums arkiv
Hur förändras tryckerimarknaden när volymerna minskar, och vad får det för effekter för distributionen? Stefan Melesko analyserar hur produktionsvolymerna kommer att utveckla sig, effekterna av gjorda investeringar och konsekvenserna för distributionen.
Medievärldens arkiv
Den annars så välskrivna norska finanstidningen Dagens Naeringsliv har trampat ordentligt i klaveret. För detta tvingades tidningen i går att på sin förstasida publicera en oförbehållen ursäkt till finansmannen Arne H. Fredly. Dessutom betalar Dagens Naeringsliv 1,6 miljoner norska kronor till Fredly.
Medievärldens arkiv
December blev mörk vad det gäller reklaminvesteringarna. Det som förmedlades av mediebyråerna minskade med 11 procent mot december 2007. Största smällen fick, tv, dagstidningar och veckopress ta. Av de stora ökade bara internet.