Här samlar vi dagens viktigaste nyheter som också toppar vårt dagliga eftermiddagsnyhetsbrev.
Dagspress
I förra veckan stod det klart att förhandlingarna med facket var över och 14 tjänster dras in på GT och KvP. Nu berättar chefredaktören Klas Granström om beslutet: ”Det är ingen som vill ha färre journalister”.
Dagspress
I dag presenterades siffror internt för hur många tusen prenumeranter Bonniers superpaket +Allt hittills har konverterat. Dagens Media har tagit del av underlaget och kan konstatera att drygt hälften har dragits in från lokaltidningarna.
Analys
Påståendet om att vi skulle ha nått toppen av digitala prenumerationer finner Martin Schori närmast skrattretande. Men vi måste sluta med att bara göra ”papperstidning på nätet” och faktiskt sätta de (unga) läsarnas behov i centrum, menar han.
Dagspress
Mikael Nestius ogillar visserligen svensk vinter och funderar därför över framtiden, men tvärtemot vad podcasten ”Lägg ut” uppger finns inga planer på att lämna sitt jobb som affärsområdeschef på Bonnier News Local. Det säger han till Dagens Media.
Rörligt
Högerregeringen är ett reellt hot mot ett oberoende och brett public service. Det anser Christina Jutterström, ordförande för skuggutredningen OPS: ”Folk har inte fattat att regeringen faktiskt vill ändra på public service.”
Rörligt
UPPDATERAD. En vaccinmotståndare får skadestånd efter att SVT:s wallraffande ansetts kränka integriteten. Tingsrätten pekar i domen ut det medieetiska systemet, men MO Caspar Opitz ser ingen fara. Utgivarnas ordförande Thomas Mattsson anser att domen bör överklagas men säger samtidigt att mediebranschen bör vara försiktig med att dra för snabba slutsatser kring domen.
Rörligt
Tio programområden ska bli fem, det är SVT:s plan när de vänder upp och ned på programstrukturen. Förhandlingarna väntas vara klara redan nästa vecka. ”De här förändringarna görs inte i syfte att adressera eller verkställa en övertalighet”, säger Andreas Bedinger, till Dagens Media.
Rörligt
Konsolideringen och uppköpen på tv- och streamingmarknaden har lett till stora förändringar inom bolagens toppskikt. Här är bolagstopparna som ska navigera TV4, Viaplay, Warner Bros Discovery, Telia, Telenor och Tele2 rätt på en hårt konkurrensutsatt marknad.
Tidskrifter
Snabbt fallande upplagor och svårigheter att hitta en digital affär har gjort att tidskrifternas intäkter rasat. En följd har blivit stora organisationsförändringar på flera håll. Dagens Media synar hur tidskrifternas styrelser och ledningsgrupper ser ut i dag.
Medier
Majoriteten av de som styr Sveriges mediebolag är män. Dagens Media kartlägger jämställdheten i Mediesverige. ✓Professor Malin Malmström: Jämställda bolag presterar bättre ✓Bolag för bolag ✓NTM:s Lina Hedenström om 50/50-initiativet ✓Stampen om vikten av jämställdhet – hur de ska jobba med mångfald.
Dagspress
Strategi, jämställdhet, hållbarhet och mångfald är bara några av de områden som styrelserna i mediesverige jobbar med just nu. Dagens Media har pratat med tre kvinnor med lång erfarenhet av styrelsearbete och att leda bolag för att ta tempen på de hetaste ämnena i styrelserummen.
Dagspress
Allt fler mediehus har ägande i varandra. Ökad finansiell stabilitet och accelererad digital transformation är två anledningar till korsägande – som de senaste åren dykt upp som den nya ägarmodellen för en stor del av den svenska dagspressen. ”Utan den nya ägarstrukturen hade vi inte varit där vi är idag”, säger Stampen Medias vd Johan Hansson.
Dagspress
Forskaren Jonas Ohlsson redogör för sina insikter gällande utvecklingen på medieområdet: ✓ Institutionaliserat ägande på radio och tv-marknaden ✓ Större och färre enheter på dagspressidan ✓ Norsk dominans.
Dagspress
De digitala läsarintäkterna ökade med 4 procentenheter förra året men fortfarande dominerar printintäkterna inom morgonpressen – särskilt inom landsortspressen. ”Det är oroande att tre fjärdedelar av läsarintäkterna fortfarande är knutna till print”, säger Johan Taubert, vd på Tidningsutgivarna.
Dagspress
UPPDATERAD. Besparingar gör att Stampen drar in Magnus Ringmans tjänst som redaktionell utvecklingschef: ”Det har varit en väldigt trevlig arbetsplats, men nu måste jag hitta nya spännande vägar i livet”, säger han till Dagens Media.
Radio/podd
Sveriges Radios chefer vill tvinga Ekots medarbetare att ta ut sin övertid i pengar. Facket fruktar utbrändhet och övertidsvägran. ”Medarbetarna är upprörda över att inte kunna planera sin fritid”, säger journalisternas sektionsordförande Håkan Widman.
Medier
Till skillnad från i Danmark finns ingen kommersiell digital platsannonssajt som har grepp om den svenska marknaden, konstaterar Lars Herlin i en analys – och frågar sig varför ingen lyckas ta ledningen.
Rörligt
DEL 5. Viaplay sänkte förra året sina abonnentmål för Norden – men har trots lågkonjunktur som ambition att 2023 växa med en halv miljon kunder här. TV4/C More ökade med nära 40.000 direkta SVOD-kunder förra året, och vd Mathias Berg betonar vikten av ha både en reklam- och betalaffär i ett försämrat ekonomiskt läge.
Medier
Medievärlden har de senaste decennierna genomgått stora förändringar vilket har påverkat ägarstrukturerna. Nästa vecka tecknar Dagens Media bilden över hur medieägandet ser ut i dag, hur det har förändrats samt vilka personerna med den verkliga makten är.
Rörligt
UPPDATERAD. Det blir Göran Hägglund, KD:s tidigare partiledare, som ska hålla i ordförandeklubban i kommittén som ska utreda vad som ska ingå i public service nya sändningstillstånd. ”Jag tycker att detta är så rasande viktigt”, säger han till Dagens Media.
Medier
Det blir inget grundlagsskydd av public service-bolagen, men enligt kulturminister Parisa Liljestrand är oberoendet utgångspunkten för regeringens arbete och för direktiven till public service-utredningen.
Dagspress
UPPDATERAD. 20 tjänster kapas i Expressens nyhetsorganisation. Det berättade Klas Granström på ett stormöte idag. Skälet är att man vill frigöra resurser, säger han till Dagens Media. Men fackordförande Jan Spångberg är kritiskt mot att lönsamhet prioriteras före journalistik.
Radio/podd
När förhandlingarna med facket nu är klara står det klart att 21 roller försvinner i Bauers omorganisation. Främst från sälj, innehåll och kommunikation. ”Vi moderniserar vår säljorganisation”, säger vd:n Linda Palmgren.
Analys
De senaste dagarna har det framkommit flera intressanta saker om Schibsted: ✓ Mediehuset går vinnande ur Nettbil-affären ✓ Nya direktiv för Ventures ✓ Ett konsumentvarumärke väntar ✓ Adevinta-innehavet kan säljas. Lars Herlin analyserar vad detta betyder.
Dagspress
DEL 2. Dagens Nyheters och Dagens Industris digitala prenumerationsbas fortsätter att växa. Siffrorna från Svenska Dagbladet är mer svårtolkade – eftersom tidningen numera definierar gratisbrevsprenumeranter som digitala kunder.
Dagspress
DEL 1. Antalet helt digitala kunder fortsätter att växa hos de lokala mediehusen under 2022. Samtidigt är de flesta överens om att ett kvalitativt innehåll är det bästa sättet att motverka churn, och att nollmoms skulle underlätta transformationen.
Rörligt
Minst en halv miljard kronor kan sparas på att slå ihop de tre public servicebolagen. Men samarbetet är uselt och då landar frågan om organisationen hos politikerna. I dagarna skrivs direktiven till nästa public serviceutredning.
Dagspress
På Svenska Dagbladet finns inget ”låst grävrum”, påpekar biträdande redaktionschefen Daniel Kederstedt: ”För att göra den mest relevanta journalistiken för våra läsare behöver vi hitta nya sätt att arbeta och välkomna andra kompetenser.”
Mediebyråer
Landskapet för byråerna har förändrats drastiskt de senaste åren. Idag finns det fler vägar att nå ut med budskap än någonsin – och med förändringarna krävs nya lösningar. Här förklarar några av Sveriges ledande byråer varför de har breddat sitt erbjudande – och hur de behåller sin spets.
Dagspress
UPPDATERAD. Stampen Media redovisar ett försämrat resultat för 2022. Under årets sista kvartal minskar vinsten med hela 58 procent: ”Jag tror och hoppas att det blir en inte alltför lång nedgång”
Dagspress
Minskade intäkter och ett kraftigt försämrat resultat när Expressen Lifestyle gör bokslut över 2022. Men vd:n Anders Eriksson tycker inte att den 95-procentiga vinstminskningen är särskilt dramatisk.
Mediebyråer
Januarisiffrorna från Sveriges Mediebyråer visar på en fortsatt nedgång för medieinvesteringarna. ”Medieinvesteringarna inleder 2023 mycket svagt”, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande på Sveriges Mediebyråer.
Rörligt
MMS nya totalmätning, där allt tittande oavsett plattform ingår, har sjösatts – två månader efter planerad tid. Vd:n Magnus Anshelm gläds åt att den är i gång, men konstaterar samtidigt att det är en utmanande tid: ”Allt fler ser mindre nytta i att samarbeta och vara transparent”.
Dagspress
Dagens Nyheters vinst backar under 2022. Men samtidigt ökar omsättningen och på det stora hela gör tidningen sitt näst bästa resultat under 2000-talet. Chefredaktören Peter Wolodarski ser det som ännu en bekräftelse på att investeringen i journalistik också är en bra affärsidé.
Debatt
Få har gjort en grundlig analys av Tiktok, men de senaste månaderna har det dykt upp en intressant diskussion för oss i reklambranschen, skriver Oskar Zander, strateg på TBS.
Dagspress
Det är inte lågkonjunkturen som oroar gratistidningscheferna mest utan de extrema papperspriserna. Och kombinationen höga kostnader och minskade intäkter är givetvis inte optimal. Samtidigt tror både Mikael Benckert och Fredrik Hammarström att de kan dra fördel av en vikande annonsmarknad. ”Ur allt dåligt kan det komma något gott”, säger Fredrik Hammarström.
Rörligt
Erik Westberg och Jens Håkansta får båda utökat ansvar på TV4 och C More. Erik Westberg, i dag sportchef på TV4 och C More, blir också programdirektör på TV4 medan Jens Håkansta, affärschef på C More, också blir kanalchef på TV4.
Dagspress
Bonnier News Local tar över gratistidningen Nacka Värmdö Posten (NVP): ”Vi vill se hur det går att accelerera och växa läsarintäktsaffären hos ett etablerat lokaltidningsvarumärke”, säger affärsområdeschef Mikael Nestius.
Medier
Sverige befinner sig i en lågkonjunktur och en nedgång på reklammarknaden väntas i år. Säljcheferna på Schibsted, Bonnier News, Clear Channel, TV4 och Filmstaden berättar hur de förbereder sig för – och tänker navigera – under den tuffa ekonomiska tid som ligger framför oss.
Radio/podd
Ett 60-tal tjänster berörs när Bauer Media omstrukturerar. ”Det blir sannolikt tjänster som kommer att upphöra och medarbetare som antingen kommer att lämna oss eller få en omplacering till ny roll”, säger vd Linda Palmgren, till Dagens Media.
Analys
Hushållen drar i första hand in på annat än mediebudgeten när de ska spara. Men andra saker kan påverka hur pengarna spenderas när ekonomin blir försämrad, skriver Mediavisions vd Marie Nilsson, och konstaterar att vissa affärsmodeller kan gynnas.
Nyheter
Schibsteds vd Kristin Skogen Lund svarar på de senaste dagarnas kritik: ”I efterhand är det klart att jag inte borde ha gett journalisten denna information, precis som jag inte borde ha reagerat som jag gjorde”.
Mediebyråer
Mediebyråerna fick in 43 nya uppdrag under 2022 års fjärde kvartal. Flest håvade Tre Kronor in, bland dem Malmö FF och Egmont: ”Våra kontor i Malmö och Göteborg har en viktig lokal relevans för de nya uppdragen”, säger vd:n Nicklas Fröberg. Här är listan över annonsörerna som bytte byrå Q4 2022.
Radio/podd
Radion som helhet tappar räckvidd för andra året i rad. Men nu accelererar minskningen och dessutom fortsätter den kommersiella radion att tappa mer än Sveriges Radio.
✓Störst räckviddstapp för Bauer Media
✓Men Viaplay Group behåller lyssnartiden
✓Förändrat lyssnarbeteende efter pandemin
✓Medieköpen i ljud förväntas öka
Dagspress
För två dagar sedan annonserade Schibsted ett stort sparpaket i en intervju med Dagens Media. Nu framkommer det att antalet journalist-tjänster inte kommer att beröras på Aftonbladet och SvD: ”Från klubbens sida är vi faktiskt ganska lättade”.
Nyheter
Schibsteds vd, Kristin Skogen Lund, anklagar Dagens Media för avtalsbrott. Det får mig att fundera över hur hon själv är van att behandlas av medier samt hur mediehusets egna journalister förväntas agera i liknande situationer, skriver Dagens Medias chefredaktör och ansvariga utgivare Linnéa Kihlström.
Dagspress
För att Schibsted News Media ska lyckas kapa sina kostnader med 500 miljoner norska kronor fram till 2024 behöver alla enheter se över sin verksamhet: ”Vi behöver minska aktiviteten och ambitionsnivån”, säger koncernchefen Siv Juvik Tveitnes.
Medier
Branschveteranen Jeanette Gustafsdotters tid som statsråd präglades av pandemi och krigsutbrott. Kulturministerjobbet beskriver hon som det roligaste och mest utmanande hittills – och för första gången bemöter hon kritiken som haglade mot henne i början av ämbetstiden: ”Det kändes stundtals omtumlade och ledsamt”.
Radio/podd
SR:s vd Cilla Benkö talar under EU-konferensen som kretsar kring hur EU:s plattformsreglering påverkar mediepolitiken. ”Viktigt att beslutsfattarna lyssnar på representanter för medier”, säger Cilla Benkö. Samtidigt kritiseras konferens då medier inte är välkomna in.
Dagspress
UPPDATERAD. Den 24 januari planeras ett stormöte inom Schibsted, där personalen ska informeras om ett nytt sparpaket. ”Vi tycker alla så klart att det är roligare att investera och växa, men nu gör läget att vi behöver se över våra kostnader” säger vd Kristin Skogen Lund.
Dagspress
I höstas gjordes djupintervjuer med 25 Dagens Nyheter-prenumeranter. Anna Kallenberg, redaktionell utvecklingschef, berättar hur tidningen kan ha nytta av insiktsarbetet: ”För nya idéer, vidareutveckling och få bekräftat att vi är på rätt spår”.
Debatt
Jag är lugn konstaterar Jan Scherman i en replik till SVT:s Jan Helin, samtidigt som han står fast vid sin kritik om att det är fel av SVT att inte avslöja priset de betalar för OS. ”Att det i takt med tiden kommer att bli uppenbart vad OS-kalaset kostar är en ytterst klen tröst”, skriver Jan Scherman.
Dagspress
Förra hösten drog GP:s poddsatsning i gång på allvar och sedan oktober sänder tidningen podcasten ”Nyhetsshowen” fem dagar i veckan. Louise Sköld Lindell, redaktionell utvecklingschef, berättar om ljudsatsningen, utmaningarna och konkurrensen.
Rörligt
Tittartappet för linjär-tv accelererar under 2022. I den breda kommersiella målgruppen 15–64 år minskar tittandet med hela 12 procent jämfört med 2021. Här är siffror över tittandet både linjärt och online för helåret 2022.
✓Störst tapp i målgruppen 24–34 år
✓TV4 större än SVT1
✓TV3, TV6 och Sjuan nu lika stora
✓Men SVT dominerar online
Rörligt
Efter över ett decennium – SVT sänder återigen de olympiska spelen. Först ut är vinter-OS i Italien 2026. Warner Bros Discovery knyter i sin tur till sig betal-tv-rättigheterna. ”Det har varit omfattande och tuffa förhandlingar”, säger SVT:s vd Hanna Stjärne, till Dagens Media.
Digitalt
Realtid och affärsmannen Svante Kumlin har nått en förlikning i det två år långa förtalsmålet. Utgivarnas ordförande Thomas Mattsson är starkt kritisk mot att svenska journalister kan stämmas i en domstol i London. Samtidigt säger Reportrar utan gränsers ordförande Erik Halkjaer att det är ”svagt av Realtids styrelse och vd att välja förlikning”.