Här samlar vi allt material av eller om medieanalytikern Thomas Baekdal.
Analys
Alla publicister brottas med churn, men det absolut värsta man kan göra, är något många mediebolag sysslat med – nämligen att försvåra för kunden att säga upp prenumerationen. Thomas Baekdal ger konkreta anledningar till varför.
Analys
En av de viktigaste sakerna som mediepolitiken måste göra är att skapa förutsättningar för de som innoverar. Trots det saknas det fokuset i nästan alla mediepolitiska förslag, skriver Thomas Baekdal, och redogör för varför det är problematiskt.
Analys
Trenden är tydlig – alla vill kapitalisera på nyhetsbrev – men hur ska man egentligen tänka för att som publicist nå framgång? Medieanalytikern Thomas Baekdal analyserar tre trender och hur dessa påverkar betalbrevsmarknaden.
Digitalt
ANALYS. Inte bara influencers utan även journalister skapar i dag sina egna mediekanaler – och når på så sätt en helt ny publik. Det här, menar medieanalytikern Thomas Baekdal, öppnar för en helt ny marknad för journalistik. Men vad driver trenden och vad kommer den att leda till framåt?
Snabbanalys
Coronapandemin tvingar fram nya synsätt samtidigt som mediekonsumtionen förändras. Med utgångspunkt i magasinsmarknaden förklarar medieanalytikern Thomas Baekdal hur publicisternas affärsmodeller kommer att förändras i grunden.
Dagspress
DEL 3. Coronakrisen har resulterat i en enorm mediekonsumtion och en tätare dialog med användarna. Nu hoppas både Aftonbladet och Göteborgs-Posten på en lojalitet som ska leva vidare efter covid-19, samtidigt som DN ser en ökning av användargenererat innehåll.
Digitalt
Journalisten och mediekonsulten Anders Malmsten menar att Thomas Baekdal har fel i sin analys om att vi är på väg mot en ”winner take it all”-marknad. ”För 7–8 år sedan hade jag tveklöst hållit med honom om detta. Men i dag tror jag att han har helt fel”, skriver han i en replik.
Marknadsföring
Annonsörer har under flera år ställt krav på ökad transparens och kontroll, vilket bland annat resulterat i branschstandards som true view. Men vad blir nästa stora krav från annonsörer som tvingar publicister och ad tech-bolag att förändra sig? Dagens Medias analytiker Thomas Baekdal har svaret.