Området för rörlig bild befinner sig i kraftig förändring, där både tittare och pengar flyttar till digitala kanaler. Här hittar du Dagens Medias samlade rapportering om marknadens omvandling och intervjuer med branschens ledande beslutsfattare och experter.
Rörligt
Området för rörlig bild håller på att transformeras. Under Dagens Medias temavecka kring tv-marknadens omvandling har vi satt fokus på vad det här kommer att få för konsekvenser. Här hittar du samtliga artiklar.
Rörligt
UR ARKIVET. De senaste åren har det skett en rad förvärv och fusioner hos operatörerna och telebolagen. Men hur går det för bolagen som gjort de här stora affärerna, har det blivit bättre eller sämre? Stefan Melesko analyserar hur de stora affärerna har förändrat spelplanen – och reflekterar kring värderingen av rättigheterna.
Rörligt
Coronakrisen har slagit hårt mot tv-branschen men nu ser produktionsbolagen en ljusning. Suget efter innehåll från tv-kanaler och streamingtjänster är rekordstort, samtidigt ritas landskapet om. ”Mellanmjölks-tv är borta eller dör”, säger Anna Rydin, vd för ITV Studios Sweden. Läs om hur hon och sju andra tv-produktionschefer ser på tv-marknadens omvandling och framtiden.
Rörligt
I takt med att tv-tittandet förändras och minskar – särskilt bland de yngre – så kommer flera stora annonsörer sannolikt att behöva skruva på sin mediemix. Experterna och de stora tv-annonsörerna om: ✓ Tv-reklamens möjligheter och utmaningar ✓ Hur man behöver tänka som tv-annonsör ✓ Framtidens annonsering i rörlig bild.
Rörligt
Tiger King-effekten i all ära – men nu är det väl AVOD-revolution på gång? I USA ökar antalet gratistjänster som visar reklam. I Sverige går det dock trögare. Men trots det kommer AVOD snart att omsätta hälften av vad linjär-tv gör, enligt Anders Sahlée på Dolores Group.
Rörligt
Redan 2018 passerade Aftonbladet Nent Group när det kommer till spenderade timmar. Nu är även Expressen vara på väg att gå förbi. ✓Expressen större än Nent i år ✓Aftonbladet skruvar på innehållet ✓Viafree enda aktör som tappar ✓Medan TV4 Play växer
Rörligt
Var ligger de stora tv-sporträttigheterna i dag – och hur ser prisbilden, kontraktslängder och annonsmarknaden ut på området? Dagens Media har pratat med företrädare för TV4/C More, Discovery Sverige och mediebyrån PHD för att reda ut.
Rörligt
Ökningstakten i antalet nya hushåll som skaffar en streamingtjänst har mattats av. En mogen marknad ställer högre krav på att vara hushållens förstahandsval, men samtidigt uppger närmare 1 miljon hushåll att de sannolikt ska säga upp sin streamingtjänst. ✓ Allt viktigare att vara förstahandsvalet ✓ Så agerar C More och Discovery Plus ✓ Kampen mot lösenordsdelning
Rörligt
Innehållsutbudet på tv- och streamingmarknaden har aldrig varit större – och konkurrensen aldrig så tuff. Tv-husen om: ✓ innehållet som ska maxa tittandet ✓ strategin för att locka framtidens tittare ✓ linjärt vs digitalt.