Mycket har hänt sedan sociala medier-nätverkens genombrott i början av 2000-talet. Deras existens påverkar såväl publikens användarvanor som de traditionella mediernas affär. Men hur har utvecklingen sett ut och vilken roll kommer nätverken att spela framåt? Det och mycket mer djupdyker Dagens Media i under temaveckan "sociala medier-kartan". Nyfiken? Här hittar du alla artiklar vi publicerar på temat.
Digitalt
Sociala medier-landskapet är inte i dag vad det en gång var. Småbolag och viralsajter har vuxit upp till nätjättar med global makt, vilket får stora effekter för den traditionella mediebranschen. Under förra veckans temavecka djupdök Dagens Media i hur. Här hittar du samtliga artiklar.
Digitalt
Öka räckvidd, skapa relationer till publiken samt bygga varumärke är några av målen med mediehusens sociala medier-arbete. Och även om betydelsen av Facebook minskat så vittnar majoriteten av de sju mediehus Dagens Media har talat med om att det ännu är den viktigaste kanalen.
Dagspress
Expressens Emma Malmlöf och Aftonbladets Josefin Lundh bossar över kvällstidningarnas sociala medier. Men hur stora är mediehusen i kanalerna, och hur jobbar de? Dagens Media reder ut: ✓Kvällstidningarnas viktigaste kanaler ✓Vilket innehåll som är avgörande ✓Målet med närvaron – och hur det har förändrats. ”Vi vill alltid nå så många som möjligt, men det får inte bli på bekostnad av andra viktiga mål”, säger Emma Malmlöf.
Digitalt
Linkedins mål är att digitalt kartlägga hela världens arbetsmarknad. Alla jobb, bolag och arbetande ska finnas på plattformen. I Sverige är Linkedin på god väg att lyckas – runt 80 procent av alla som jobbar är medlemmar. Plattformen har dessutom lyckats ducka skandalerna som andra sociala medier hamnat i: ”Vi skyddar våra medlemmar med näbbar och klor”, säger Linkedins Nordenchef Lisa Gunnarsson.
Digitalt
Den tidigare amerikanske presidenten Donald Trump missbrukade sociala medier till den grad att han portades från både Facebook och Twitter. Falska påståenden, trollfabriker och Cambridge Analytica-skandalen kastar en skugga över politikens möjligheter på sociala medier. Och nästa år är det val i Sverige. ”Politiker har inte på något sett fri lejd”, säger Janne Elvelid, policyansvarig på Facebook i Sverige.
Digitalt
Genom Stockholmskontoret ska Tiktok ta ett lokalt grepp om annonsmarknaden och användarna. Toppchefen Liv Sandberg om: Etableringen i Norden ✓ Annonsstrategin ✓Utmaningarna – och kritiken mot Kinas ägarskap i moderbolaget Bytedance.
Digitalt
Krascher, nyckfulla algoritmer och nya plattformar. Att annonsera och marknadsföra på sociala medier kan vara en labyrint av outtalade regler och kräsna konsumenter. Men när det görs rätt kan det ge omgående resultat.
Här redogör Dagens Media för utmaningarna på sociala medier, de enorma möjligheterna och varför bolag måste bli bättre och ta sociala medier på allvar – på riktigt.
Digitalt
Att mäta och följa upp kampanjer i sociala medier blir allt mer komplext. Samtidigt sätter exempelvis Apple käppar i hjulet för Facebook, som får svårt att leverera korrekta siffror när användarna inte låter sig spåras mellan olika appar. Mätproblematiken är mer aktuell än någonsin efter IOS-uppdateringen, blockerandet av spårning i webbläsare och Googles kommande cookiebegränsning.
Digitalt
Miljontals följare. ”Gilla”-markeringar som mäts i tiotals miljoner och framgångsrika samarbeten med varumärken. Här berättar två av Sveriges största Tiktok-stjärnor om vägen till framgång – och hur de skapar innehåll som både fansen och företagen vill ha.
Dagspress
Google är viktigt för medierna, Facebook knappast alls. Viktigast är hög andel direkttrafik. Men hotet mot nyhetsjournalistiken är att unga läsare värderar nyheter från kompisar högre än från journalister.
Digitalt
Tiktok växer kraftigt, allt mer tid läggs på Youtube och pensionärerna har på allvar gjort sitt intåg på sociala medier. Hur ser användandet av sociala medier ut? Och hur har det utvecklats under pandemin? Dagens Media sammanställer de viktigaste siffrorna från flera rapporter.
Digitalt
Facebook har gått från ett litet och rörigt bolag till ett av världens mäktigaste. Sverigechefen Sam Rihani har varit med på resan i tolv år. För Dagens Media berättar han om ✓ Storslagna visionen om Metaverse ✓ Konkurrensen med Tiktok ✓ Största utmaningarna framåt.
Digitalt
Det blir spännande att se om Facebook lyckas med sina bankplaner och en shopping som lyfter, menar Sociala medier-experten Deeped Niclas Strand. Tillsammans med Kulturchefen Karin Olsson, sociala strategen Karin Winther samt digitala sociologen Simon Lindgren siar han om Metaverse, splittring och videobonanza på de sociala plattformarna.
Digitalt
Uppkomsten av sociala medier-jättar som Facebook, Instagram och Tiktok har fått stora effekter på såväl publikens användarvanor som de traditionella mediernas affär. Samtidigt har plattformarna blivit en arena för trollfabriker och spridandet av fake news. I dag drar Dagens Medias temavecka om sociala medier igång.
Digitalt
Mycket har hänt sedan sociala medier-nätverkens genombrott i början av 2000-talet. Deras existens påverkar såväl publikens användarvanor som de traditionella mediernas affär. Men hur har utvecklingen sett ut och vilken roll kommer nätverken spela framåt? Det ska Dagens Media grotta ned sig i nästa vecka.