Under coronapandemin har lyssnandet skjutit i höjden men samtidigt fortsätter användarnas sätt att konsumera ljud att förändras. Dagens Media samlar här alla artiklar från temaveckan "Ljudvågen" då vi djupdyker i ljudmarknadens utveckling.
Radio/podd
Radio som mediekanal har ökat med 5,5 procent under det första halvåret 2021. Svenska Spel och McDonald's, som är två av Sveriges storinvesterare i ljudmediet, berättar om hur de jobbar med radio och vilka styrkor samt svagheter de ser med mediekanalen.
Analys
Ljudboksaktörernas kamp om lyssnarna hårdnar och i dag dansar de stora elefanterna i stort sett kring samma konsumenter. Mediavisions vd Marie Nilsson analyserar hur hållbar affärsmodellen för ljudböcker är.
Radio/podd
Konkurrensen på ljudmarknaden ökar samtidigt som allt mer av annonspengarna lämnar de traditionella mediebolagen. Det här gör att det behövs en kraftansamling för att främja en stark och långsiktigt hållbar kommersiell radio, säger kulturminister Amanda Lind och delar med sig av: ✓Sin syn på radions situation ✓Regeringens politik på området ✓Förslaget att undersöka villkoren för kommersiell radio
Radio/podd
På Bauer Media och Nent växer känslan av vanmakt över politikens icke-agerande på ljudområdet. Radiobolagens chefer om: ✓ Bristen på politiska beslut ✓ Utmaningarna det skapar ✓ Deras mediepolitiska önskningar
Radio/podd
Nyförvärvet Podme blir trumfkortet när Schibsted ska stärka positionen på podcastmarknaden: ”Vi såg en tydlig väg framåt”, säger Pontus Ogebjer, Investment Manager på Schibsted. ✓ Lansering av nya genrer ✓ Expansion och synergier ✓ SvD: ”Flera nya poddar ut i höst”.
Radio/podd
Podcasts tar rejäla kliv på annonsmarknaden, och konkurrensen om annonsörernas pengar hårdnar. ✓Spotify släpper första dramatiserade podden ✓Acast letar nya stjärnpoddar ✓Perfect Day siktar på nya marknader
Radio/podd
Den kommersiella radion tappar räckvidd i år, och därmed fortsätter raset från förra året. ✓ Bauer Media hämtar hem tappet bland poddlyssnarna ✓Nent avbryter poddverksamheten ✓ Sveriges Radio ser att poddverksamheten kan bidra till kommersiella efterföljare
Radio/podd
Aldrig har svenskarna konsumerat ljudmedier i så stor utsträckning som under pandemin. Men andelen av reklamkakan är fortfarande liten. Hur ska den växa? Varför lyser de politiska besluten kring den kommersiella radion med sin frånvaro? Hur ska poddbolagen utveckla innehållet? Och hur ska ljudboksjättarna locka nya prenumeranter? Det och mycket mer får du svar på under Dagens Medias temavecka om ljudvågen vi just nu befinner oss i.
Radio/podd
Lyssnandet skjuter i höjden, men användarnas sätt att konsumera ljud håller på att förändras i grunden. Samtidigt växer frustrationen hos de traditionella radiobolagen när de politiska besluten uteblir. Den nya ljudmarknaden formas nu –och det finns mycket att djupdyka i, skriver chefredaktör Linnéa Kihlström.