Samtidigt som de digitala prenumerationsintäkterna växer så blir antalet utmaningar på annonssidan fler och fler. Till exempel tar techbolagen en allt större del av reklamkakan. Här samlar Dagens Media artiklar om hur mediehusen ska hantera det – och andra prövningar de står inför på framtidens annonsmarknad.
Mediebyråer
Dagens Media har tagit del av exempel på vad marknadschefer säger om sina favoritmedier – och pratat med Ragnar Tingström på Scream om vad som sticker ut och är återkommande i undersökningen ”Årets Media 2020”. Och trenden är tydlig: Medierna förser annonsörerna med allt mer underlag och data för lyckade kampanjer.
Debatt
Med tanke på den stora och hela tiden ökande andelen reklamintäkter som går till Google och Facebook är det viktigt att ha en ärlig och öppen branschdiskussion om vad som verkligen behöver göras, skriver Smartclips Stephen Byrne i en replik till Håkan Helander.
Digitalt
Google och Facebook dominerar annonsmarknaden – och dominansen förväntas bestå. Samtidigt satsar många medier allt mer på prenumeration, och vi har dessutom en pandemi som skapar en extrem osäkerhet på marknaden. Dagens Media ber experterna Jonas Ohlsson, Madeleine Thor och Peter Callius att sia om var annonsmarknaden är på väg.
Digitalt
Charlotte Thür, vd för branschorganisationen IAB Sverige, säger att det pågår ett stort arbete för att hitta branschgemensamma lösningar på den gradvisa utfasningen av tredjepartsdata globalt.
Mediebyråer
Mediebyråerna är rörande överens. Fragmenteringen av mediemarknaden kommer bara att fortsätta. Cookiedöden och reklamtröttheten skapar utmaningar, samtidigt som mätbarheten ställs på sin spets.
Tidskrifter
Trots pandemin ökade Privata Affärer sina annonsintäkter med 23 procent under 2020. Och det är främst nativedelen och exklusiva mejlutskick som ligger bakom den positiva utvecklingen. Chefredaktören Per Hammarlund och Mats Rytter, Senior Account Manager, berättar om arbetet bakom.
Guide
Den programmatiska affären hos Stampen växer så det knakar. 2019 ökade intäkterna med 30 procent, för att 2020 öka ytterligare 40 procent. Håkan Hamrin, head of programmatic, delar med sig av sina bästa arbetssätt och knep.
Dagspress
Techjättarna har intagit en monopolliknande ställning på globala annonsmarknaden. Dagens Media har talat med mediehus om hur de håller techbolagen stången – och jobbar med egen data. ✓ Schibsteds inhouse-metoder ✓ Bonnier News konkurrensfördelar ✓ Aller Medias AI-verktyg ✓ IAB om lösningar på cookie-döden
Debatt
Idag startar Dagens Medias temavecka om framtidens annonsmarknad. Frågorna som avhandlas är avgörande om vi även i fortsättningen vill ha svenska medier som helt eller delvis finansieras av reklam, skriver Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun.