Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitala prenumerationer är ett av de absolut viktigaste fokusområdena för mediehusen. Här samlar vi artiklar relaterade till digitala prenumerationer.
Analys
Även om mediehusens prenumerationsaffär går åt rätt håll så kommer det att komma perioder när de står och stampar. Så hur kan man då höja sin platånivå? Recuros Anton Paulsson redogör för några olika metoder.
Digitalt
Dagens Media har granskat 28 digitala prenumerationstjänster för att kartlägga kundresan, uppsägningsprocessen – och hur skickliga bolagen är på onboarding. Det skulle visa sig bli en resa med många känslor och insikter – här är de sammanfattade resultatet av temaveckan.
Dagspress
Upplevelsen av hur det är att teckna digitala abonnemang hos dagstidningarna är tudelad. Antalet steg är relativt få, men trots det snurrar vi till det både kring aktivering och erbjudande.
■ Fler steg i DN:s aktivering än vad som framgår.
■ Otydlig kampanj hos Göteborgs-Posten.
■ Mycket arbete återstår i Öst Medias kundresa.
Tidskrifter
Läsarintäkterna är fortsatt de viktigaste för de svenska tidskrifterna. Samtidigt ökar de digitala intäkterna för dem. Och för första gången på fem år ökar omsättningen överlag i branschen igen. ”Det är glädjande att det som driver på utvecklingen är de digitala intäkterna, säger Kerstin Neld”, vd på Sveriges Tidskrifter.
Analys
Hushållens vilja att betala för medietjänster är relativt konstant. Då kan man anta att den digitala transformationen så småningom – kanske till och med ganska snart – når ett nytt jämviktsläge, skriver Mediavisions vd Marie Nilsson.
Digitalt
Ljudtjänsterna jobbar i motvind från techjättarna under första delen av kundresan. Men när det gäller att göra avsluten smidiga ligger de i framkant – inte minst av affärsskäl.
✓ Techjättarnas avgifter komplicerar kundresan
✓ Nextory vill erbjuda en så enkel uppsägning som möjligt
✓ Snabbast avslut på Podme
Dagspress
Schibsted ska fördubbla de digitala prenumerationsintäkterna till 2025. Dagens Media möter Schibsted News Medias koncerndirektör Siv Juvik Tveitnes på sitt Sverigebesök för att höra hur mediehuset ska nå målet, vad mer än nyhetsprodukter som kan ingå i en prenumeration samt vilka områden de ska satsa på under 2022.
Dagspress
Processen att teckna prenumeration på Aftonbladets och Expressens sajter kräver att man skapar ett Schibsted-konto eller har Klarna. Dagens Media synar kundresan:
■ Smidigt att teckna för de som redan har Schibsted- respektive Klarna-konto, men besvärligare för andra
■ Intensiv onboarding från Aftonbladet
■ Expressen låter chefredaktören tala direkt till prenumeranterna.
Analys
Den svenska dagspressen är framför allt intäkts- och volymfokuserad, medan kostnaderna för abonnemangen hamnar i skymundan, skriver Stefan Melesko. Samtidigt ställer han sig frågan vem som konverterar printprenumeranterna till digitala, och hur många det behövs för att affären faktiskt ska gå ihop?
Rörligt
Vi har tecknat oss på nio olika streamingtjänster – C More, Discovery Plus, Viaplay, Disney Plus, Amazon Prime Video, Paramount Plus, Apple TV Plus, HBO Max och Netflix – för att se hur kundresan skiljer sig åt.
Dagspress
Dagens Media kartlägger mediehusens digitala prenumerationer:
✓ Så många digitala prenumeranter har de stora drakarna.
✓ Förändringen av kundstocken det senaste året.
✓ Mediehusens paketering skiljer sig – här är erbjudandena.
Tidskrifter
Tidskrifterna är outvecklade när det gäller flödena kring digitala prenumerationer, men samtidigt är många digitala erbjudanden fortfarande i sin linda.
✓ Breakit saknar strategi för att behålla prenumeranterna
✓ DI-gruppen drar igång ett projekt för att se över kundresan
✓ Fel utskick går till Dagens Medias abonnenter.
Debatt
Mediehusens jobb för att aktivera sina digitala användare blir allt viktigare. Men hur ser arbetet ut? Och hur lätt eller svårt är det att sajna sig för och senare säga upp sin digitala prenumeration? Det och mycket mer kommer vi att berätta mer om under nästa temavecka om digitala prenumerationer.
Tidskrifter
Flowy har bättrat sig sedan tidskrifternas kraftiga kritik i våras, men konkurrenterna smider guld av missnöjet. ”Nu tittar många förlag glupskt åt andra håll”, säger Ola Carlson, vd på Offside press. Uppstickaren Prenio har kraftiga tillväxtplaner och för nu dialog med flera Flowy-kunder: ”Vill bli störst i Skandinavien inom digitala prenumerationer”.
Dagspress
Detta år satsar HD-Sydsvenskan på att få befintliga läsare att använda titlarna ännu mer. ”Vi vill helt enkelt skapa fler incitament och ytor där läsarna kan möta oss”, säger Mattias Pehrsson, utvecklingschef på HD-Sydsvenskan.
Digitalt
När mediernas annonsintäkter fortsätter att rasa sticker den digitala läsaraffären ut som positiv motvikt. Dagens Medias genomgång visar att antalet prenumeranter på ett år har ökat till över 1 miljon för 11 mediehus. Här är resultaten - varumärke för varumärke.
Digitalt
Färska siffror från Mediavision visar att den potentiella churnen för digitalt är betydligt mindre än för print. I mångt och mycket är en nyckel till churnproblemet densamma för både streamingmarknaden och tidningsmarknaden – med en signifikant skillnad, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.
Dagspress
Analys och tydlighet är två exempel på hur Expressen arbetar med churnen, enligt Johanna Odlander, chef för Expressen Premium. ”Det ska inte råda någon tvekan om vad det innebär att bli prenumerant hos oss”, säger hon.
Dagspress
Vid en utblick lyfts ofta New York Times som ett framgångsexempel när det kommer till digitala intäkter. Och visst är den anrika tidningsjätten ledande på området. Men det finns fler internationella storspelare att se och lära av.
Rörligt
Allsvenskan och egenproducerade dokumentärer som den om nya Estonia-fynd har lockat många prenumeranter, enligt Discovery Sverige som dock inte vill gå ut med några siffror. Personaliserade push-notiser om nya avsnitt ger positiv churn-effekt, berättar Discovery Sverige-chefen Carl Waldenor.
Digitalt
Storytel såg en kraftig ökning av antalet betalande abonnenter under fjärde kvartalet 2020. Direktdialoger med kunder och tydligt lokala erbjudande på varje enskild marknad är viktiga verktyg för att minska churn.
Digitalt
Tekniklösningar för digitala prenumerationer är en djungel. Och det är svårt att komma i gång med läsarintäkter för många mindre publicister. Dagens Media har pratat med en publicist, och två pren-experter om vad man ska tänka på vid val av system.
Medier
Dagens Media kopplar greppet om några av branschens viktigaste områden. Vid åtta tillfällen under året erbjuder vi fördjupande temaveckor för våra prenumeranter. Först ut är en djupdykning i digitala prenumerationer och abonnemang.