Allt om Telia. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Telia.
Medier
Uppköp, konsolideringar och globala spelare som begär allt mer plats. Vilka är beslutsfattarna på svenska mediebolag 2023, när branschen förändras i rasande takt? Dagens Media kartlägger branschens styrelser och ledningsgrupper – kategori för kategori.
Rörligt
Konsolideringen och uppköpen på tv- och streamingmarknaden har lett till stora förändringar inom bolagens toppskikt. Här är bolagstopparna som ska navigera TV4, Viaplay, Warner Bros Discovery, Telia, Telenor och Tele2 rätt på en hårt konkurrensutsatt marknad.
Medier
Majoriteten av de som styr Sveriges mediebolag är män. Dagens Media kartlägger jämställdheten i Mediesverige. ✓Professor Malin Malmström: Jämställda bolag presterar bättre ✓Bolag för bolag ✓NTM:s Lina Hedenström om 50/50-initiativet ✓Stampen om vikten av jämställdhet – hur de ska jobba med mångfald.
Medier
De senaste åren har konsolideringstakten växlats upp och nya ägarstrukturer tagit form på den svenska mediemarknaden. Dagens Media reder ut hur kartan ritats om genom korsägande, partnerskap och utländska aktörer.
Rörligt
Erik Westberg och Jens Håkansta får båda utökat ansvar på TV4 och C More. Erik Westberg, i dag sportchef på TV4 och C More, blir också programdirektör på TV4 medan Jens Håkansta, affärschef på C More, också blir kanalchef på TV4.
Rörligt
Trots ökade digitala annonsintäkter redovisar affärsområdet Tv och Media minskat resultat, det står klart när Telia redovisar siffror för 2022. Samtidigt lyfter vd och koncernchef Allison Kirkby att fokus ligger på att C More ska slås samman med TV4 vid slutet av 2023.
Rörligt
Efter den flera månader långa tv-konflikten har Telia och Viaplay nu kommit överens – och båda är nöjda med avtalet, som innebär ett utökat innehållssamarbete. Men för vissa Telia-kunder väntar nu prisjusteringar.
Rörligt
Tv-konflikten mellan Telia och Viaplay är rekordlång och läget ser mörkt ut. För att dämpa irritationen från upprörda Telia-kunder har operatören lagt till Netflix till vissa erbjudanden. ”Vi ser hela tiden över på vilket sätt vi kan ersätta på bästa sätt”, Roija Rafii, pressansvarig på Telia.
Rörligt
Telia vägrar offentliggöra TV4-chefen Casten Almqvists avgångsvillkor. Om bolaget sagt upp honom kan han få omkring 20 miljoner kronor. ”Det borde kommuniceras, särskilt i ett bolag med statlig huvudägare”, säger Aktiespararnas chefsjurist Sverre Linton.
Rörligt
Viaplay tappar uppskattningsvis en halv miljon om dagen på uteblivna reklamintäkter på grund av tv-konflikten med Telia. Men Viaplays Roberta Alenius tar det hela med ro och menar att konflikten är utspelad. ”Jag ser hela denna diskussion som passé”, säger hon till Dagens Media.
Rörligt
Igår kunde Dagens Media berätta om hur Telia massanmäls till Konsumentverket då kunderna menar att de begått avtalsbrott. Något telekombolaget avfärdar: ”Men vi tar naturligtvis till oss av de kundsynpunkter som kommer till oss”.
Mediebyråer
Viaplay Groups innehåll riskerar att släckas för Telias kunder den 1 oktober då förhandlingarna har brakat samman. Men det är inte bara Telias kunder som påverkas utan även annonsörerna. Fem mediebyråer svarar på hur konflikten drabbar dem och annonsörerna:
✓ ”Anmärkningsvärt att de gång på gång misslyckas”
✓ ”Allvarligt att en viktig mediepartner tappar distribution i en utsåld marknad”
✓ ”Räknar så klart med att vi får det vi betalar för”
✓ ”Knappast en slump att TV4 öppnade upp sitt sista minuten-fönster”
Rörligt
UPPDATERAD. Konflikten mellan Telia och Viaplay rasar vidare. Viaplay kritiserar Telia för att ”sträckt ut en hand” via sms samtidigt som det råder delade meningar kring hur mycket Telia egentligen har erbjudit Viaplay.
Rörligt
Viaplays avtal med Telia löper ut vid månadsskiftet och det kommer inte att förnyas. Det eftersom parterna inte lyckas komma överens. Viaplays Roberta Alenius: ”Dialogen med Telia ledde ingenstans”.
Rörligt
UPPDATERAD. Telia varnar sina kunder för att Viaplays kanaler kan komma att släckas om en månad. ”Målet är att vi ska komma överens”, säger Irene Krohn, presschef på Telia, om de pågående distributionsförhandlingarna.
Rörligt
Telia ingår partnerskap med Warner Bros Discovery – får lägga till Allsvenskan och Superettan i sportpaketen. ”Det här är en jätteviktig pusselbit”, säger Henrik Lönnevi, chef för Telias konsumentaffär, till Dagens Media.
Rörligt
2,1 miljoner såg de svenska damerna förlora mot England i TV4. Men nästa års VM i damfotboll sänds av Viaplay, som alltmer framstår som vinnaren inom tv-sport. Discovery+ försöker hänga med när SVT och TV4/Cmore hakas av.
Analys
Uppgifterna om att Telia vill sälja sitt dyrköpta TV4 blir alltmer intensiva. Men de är också motstridiga. Lite som leken med att rycka kronblad på prästkragen – älskar, älskar inte. Här gäller frågan om det finns någon friare. Ena kronbladet, finns en köpare. Nästa kronblad, finns inte. Och det är där vi är just nu.
Rörligt
Telia-ägda TV4 har haft en långsiktig strategi att fortsätta satsa på AVOD när de andra broadcastaktörerna har gjort tvärtom. Nu är TV4 Medias vice vd Mathias Berg självsäker i att kunna tälja guld när marknaden rör sig mer mot AVOD. Samtidigt ska Telias C More bli den största lokala streamingtjänsten och trycka ned churnnivåerna.
Rörligt
Hård konkurrens, en marknad som blir alltmer mättad och en ökad inflation som får hushållen att hålla hårdare i pengarna.
Hur står sig då operatörerna i det klimatet? Dagens Media har pratat med Tele2, Telia och Telenor om deras streamingstrategier och flera analytiker om hur telejättarna ska klara konkurrensen.
Operatörerna och experterna om:
✓ Största utmaningarna
✓ ”En mättad marknad behöver inte vara en nackdel”
✓ Konsumenten pekas ut som vinnare
✓ ”Konkurrensen är brutal”
Mediebyråer
Två av Sveriges största annonsörer har nyligen bytt mediebyrå; Telia och Coca-Cola. Dentsus Carat tappar därmed två stora uppdrag – medan Group M:s Wavemaker och Mediacom vinner pitcherna. Men samtidigt vinner Dentsu spelbolaget Betsson. Här är annonsörerna som bytt mediebyrå under Q4 2021.
Analys
Hållbarhetsfrågorna påverkar alla företag – men hur ska medieföretag ses i denna kontext? Aktivism eller objektiv rapportering med analys? Stefan Melesko, docent i medieekonomi, analyserar medieföretagens speciella roll i hållbarhetsarbetet.
Rörligt
Affärsområdet Tv & Media inom Telia ökar intäkterna med drygt 16 procent under helåret 2021. ”Glad över att se 28 procents tillväxt för digitala reklamintäkter i Sverige”, skriver Telias vd och koncernchef Allison Kirkby.
Rörligt
Under två år ska 500 timmar av Walter presents kritikerrosade serier flätas in i C More – presenterade och handplockade av grundaren Walter Iuzzolino själv. ”Nu skalar vi upp”, säger C Mores head of OTT, Anna Chrona. Dessutom antyder båda parter att samarbetet kan fördjupas framöver.
Mediebyråer
En av Sveriges största annonsörer, Telia, går tillbaka till Wavemaker efter att ha haft Carat som mediebyrå de senaste åren: ”Vi går från ett ganska stort antal samarbetspartners till att ha en för hela Telia-gruppen”, berättar varumärkeschefen Per Carleö.
Rörligt
Ett fåtal Champions League-matcher sänds linjärt i TV4. Igår var det dags för tittarna att få ta del av Paris Saint Germain-Manchester City. Dessutom var det säsongspremiär för ”Kockarnas kamp”. Här är tittarsiffrorna.
Rörligt
Philip Lindqvists roll på C More upphör, och i samråd med Casten Almqvist har han tagit beslutet att lämna bolaget: ”Nu är jag upprymd över att få några dagar eller månader till att landa och sortera”, säger han till Dagens Media.
Dagspress
Kvartalsrapporterna har börjat släppas, Pegasus-projektet avslöjar att journalister blivit avlyssnade av regeringar, och svårt för journalister på plats på OS i Tokyo. Vi minns tv-pionjären och journalisten Lars Weiss som tragiskt gått bort. Det är några av veckans viktigaste nyheter.
Rörligt
TV4 aviserade i vintras att 100 tjänster skulle bort. Sedan sänktes siffran till 30 i april. Men än så länge rör det sig bara om ett tiotal personer som antingen fått gå i förtidspension med avgångsvederlag – eller som fått nya tjänster i organisationen.
Rörligt
Alltmer pekar mot att Telia kommer att sälja TV4. Det hävdar flera välplacerade källor som Dagens Media har talat med. I ursprungsplanen ingick att byta ut TV4:s högsta ledning med vd:n Casten Almqvist, men sedan dess har många av de initiala idéerna skrotats – och murarna runt TV4 har vuxit sig allt högre.
Rörligt
Interna revisorer i public servicebolagen ska ge förslag på olika anslagsnivåer och granska programmens saklighet och opartiskhet. Det vill Moderaterna, som i dag i sin mediepolitiska rapport försvarar public service, men vill lägga ner UR, sälja Telia och avskaffa moms på tidningar.
Rörligt
TV4:a valde att inte liverapportera detaljerat kring danska fotbollsspelaren Christian Eriksens kollaps under lördagens EM-match mellan Danmark och Finland. Nu kommenterar TV4 Media-chefen Erik Westerberg beslutet. ”Jag har förståelse för att tittare vill ha info, men vi valde då att inte prata i ovisshet”, säger han.
Analys
Förre näringsministern Björn Rosengren slår i ett möte med Jan Scherman fast att Telia bör sälja TV4 – av både affärsmässiga skäl och för att det är fel av staten att ha denna makt över tv. Jan Scherman konstaterar att det mesta pekar i Rosengren färdriktning.
Dagspress
Välkommen till en ny temavecka från Dagens Media. Med start idag rullar vi ut Leif Holmkvists och Jan Schermans omfattande granskning av partierna och deras mediepolitik. Först ut är en intervju med SD:s partiledare Jimmie Åkesson och ett samtal med förre näringsministern Björn Rosengren om Telia-affären.
Rörligt
UR ARKIVET. De senaste åren har det skett en rad förvärv och fusioner hos operatörerna och telebolagen. Men hur går det för bolagen som gjort de här stora affärerna, har det blivit bättre eller sämre? Stefan Melesko analyserar hur de stora affärerna har förändrat spelplanen – och reflekterar kring värderingen av rättigheterna.
Rörligt
Telia Company, som äger TV4 och C More, redovisar en något ökad omsättning. Men också en storförlust på 24 miljarder kronor för fjärde kvartalet. En förlustförsäljning, nedskrivningar och minskade annonsintäkter ligger främst bakom.
Rörligt
Framdrivet av digitaliseringen är telekom- och innehållsmarknaden inne i en extremt intressant fas där operatörerna rullar ut streamingpaketeringar och play-tjänster på löpande band. Operatörerna om: ✓logiken bakom streamingpaketen ✓utvecklingen på marknaden och vägen framåt.
Rörligt
Inom fem år ska Viaplay ha 10,5 miljoner abonnenter, vilket är mer än en fördubbling jämfört med dagens knappt 3 miljoner abonnenter. ✓Experternas bedömning ✓Så påverkas konkurrenterna ✓Framtiden för reklamaffären ✓Viaplays utrullningsplan
Debatt
Det var stora ord från TV4:s vd Casten Almqvist när han sade sig städa upp efter #metoo. Det arbetet framstår nu som ett fiasko, skriver Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun med anledning av att nya allvarliga arbetsmiljöproblem på TV4 har avslöjats.
Rörligt
UPPDATERAD. Samtalen mellan Com Hem och TV4 fortgår men ännu har parterna inte lyckats enas, vilket innebär att miljontals tv-tittare kan tappa TV4:s kanaler natten mot lördag. ”Vi beklagar den här situationen”, säger Com Hems Joel Ibson.