Få hela storyn
Starta din prenumeration
Allt om Telia. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Telia.
Analys
Uppgifterna om att Telia vill sälja sitt dyrköpta TV4 blir alltmer intensiva. Men de är också motstridiga. Lite som leken med att rycka kronblad på prästkragen – älskar, älskar inte. Här gäller frågan om det finns någon friare. Ena kronbladet, finns en köpare. Nästa kronblad, finns inte. Och det är där vi är just nu.
Rörligt
Telia-ägda TV4 har haft en långsiktig strategi att fortsätta satsa på AVOD när de andra broadcastaktörerna har gjort tvärtom. Nu är TV4 Medias vice vd Mathias Berg självsäker i att kunna tälja guld när marknaden rör sig mer mot AVOD. Samtidigt ska Telias C More bli den största lokala streamingtjänsten och trycka ned churnnivåerna.
Rörligt
Hård konkurrens, en marknad som blir alltmer mättad och en ökad inflation som får hushållen att hålla hårdare i pengarna.
Hur står sig då operatörerna i det klimatet? Dagens Media har pratat med Tele2, Telia och Telenor om deras streamingstrategier och flera analytiker om hur telejättarna ska klara konkurrensen.
Operatörerna och experterna om:
✓ Största utmaningarna
✓ ”En mättad marknad behöver inte vara en nackdel”
✓ Konsumenten pekas ut som vinnare
✓ ”Konkurrensen är brutal”
Mediebyråer
Två av Sveriges största annonsörer har nyligen bytt mediebyrå; Telia och Coca-Cola. Dentsus Carat tappar därmed två stora uppdrag – medan Group M:s Wavemaker och Mediacom vinner pitcherna. Men samtidigt vinner Dentsu spelbolaget Betsson. Här är annonsörerna som bytt mediebyrå under Q4 2021.
Analys
Hållbarhetsfrågorna påverkar alla företag – men hur ska medieföretag ses i denna kontext? Aktivism eller objektiv rapportering med analys? Stefan Melesko, docent i medieekonomi, analyserar medieföretagens speciella roll i hållbarhetsarbetet.
Rörligt
Under två år ska 500 timmar av Walter presents kritikerrosade serier flätas in i C More – presenterade och handplockade av grundaren Walter Iuzzolino själv. ”Nu skalar vi upp”, säger C Mores head of OTT, Anna Chrona. Dessutom antyder båda parter att samarbetet kan fördjupas framöver.
Mediebyråer
En av Sveriges största annonsörer, Telia, går tillbaka till Wavemaker efter att ha haft Carat som mediebyrå de senaste åren: ”Vi går från ett ganska stort antal samarbetspartners till att ha en för hela Telia-gruppen”, berättar varumärkeschefen Per Carleö.
Rörligt
Ett fåtal Champions League-matcher sänds linjärt i TV4. Igår var det dags för tittarna att få ta del av Paris Saint Germain-Manchester City. Dessutom var det säsongspremiär för ”Kockarnas kamp”. Här är tittarsiffrorna.
Rörligt
Philip Lindqvists roll på C More upphör, och i samråd med Casten Almqvist har han tagit beslutet att lämna bolaget: ”Nu är jag upprymd över att få några dagar eller månader till att landa och sortera”, säger han till Dagens Media.
Dagspress
Kvartalsrapporterna har börjat släppas, Pegasus-projektet avslöjar att journalister blivit avlyssnade av regeringar, och svårt för journalister på plats på OS i Tokyo. Vi minns tv-pionjären och journalisten Lars Weiss som tragiskt gått bort. Det är några av veckans viktigaste nyheter.
Rörligt
TV4 aviserade i vintras att 100 tjänster skulle bort. Sedan sänktes siffran till 30 i april. Men än så länge rör det sig bara om ett tiotal personer som antingen fått gå i förtidspension med avgångsvederlag – eller som fått nya tjänster i organisationen.
Rörligt
Alltmer pekar mot att Telia kommer att sälja TV4. Det hävdar flera välplacerade källor som Dagens Media har talat med. I ursprungsplanen ingick att byta ut TV4:s högsta ledning med vd:n Casten Almqvist, men sedan dess har många av de initiala idéerna skrotats – och murarna runt TV4 har vuxit sig allt högre.
Rörligt
Interna revisorer i public servicebolagen ska ge förslag på olika anslagsnivåer och granska programmens saklighet och opartiskhet. Det vill Moderaterna, som i dag i sin mediepolitiska rapport försvarar public service, men vill lägga ner UR, sälja Telia och avskaffa moms på tidningar.
Rörligt
TV4:a valde att inte liverapportera detaljerat kring danska fotbollsspelaren Christian Eriksens kollaps under lördagens EM-match mellan Danmark och Finland. Nu kommenterar TV4 Media-chefen Erik Westerberg beslutet. ”Jag har förståelse för att tittare vill ha info, men vi valde då att inte prata i ovisshet”, säger han.
Analys
Förre näringsministern Björn Rosengren slår i ett möte med Jan Scherman fast att Telia bör sälja TV4 – av både affärsmässiga skäl och för att det är fel av staten att ha denna makt över tv. Jan Scherman konstaterar att det mesta pekar i Rosengren färdriktning.
Dagspress
Välkommen till en ny temavecka från Dagens Media. Med start idag rullar vi ut Leif Holmkvists och Jan Schermans omfattande granskning av partierna och deras mediepolitik. Först ut är en intervju med SD:s partiledare Jimmie Åkesson och ett samtal med förre näringsministern Björn Rosengren om Telia-affären.
Rörligt
UR ARKIVET. De senaste åren har det skett en rad förvärv och fusioner hos operatörerna och telebolagen. Men hur går det för bolagen som gjort de här stora affärerna, har det blivit bättre eller sämre? Stefan Melesko analyserar hur de stora affärerna har förändrat spelplanen – och reflekterar kring värderingen av rättigheterna.
Debatt
Ägarmakten påverkar publicistiken med den renodlade marknadsekonomins trubbiga fingrar – och det är ju för övrigt inte första gången i TV4:s historia, skriver Jan Scherman, med anledning av förändringarna på Kalla fakta.
Rörligt
Telia Company, som äger TV4 och C More, redovisar en något ökad omsättning. Men också en storförlust på 24 miljarder kronor för fjärde kvartalet. En förlustförsäljning, nedskrivningar och minskade annonsintäkter ligger främst bakom.
Rörligt
Framdrivet av digitaliseringen är telekom- och innehållsmarknaden inne i en extremt intressant fas där operatörerna rullar ut streamingpaketeringar och play-tjänster på löpande band. Operatörerna om: ✓logiken bakom streamingpaketen ✓utvecklingen på marknaden och vägen framåt.
Rörligt
Inom fem år ska Viaplay ha 10,5 miljoner abonnenter, vilket är mer än en fördubbling jämfört med dagens knappt 3 miljoner abonnenter. ✓Experternas bedömning ✓Så påverkas konkurrenterna ✓Framtiden för reklamaffären ✓Viaplays utrullningsplan
Debatt
Det var stora ord från TV4:s vd Casten Almqvist när han sade sig städa upp efter #metoo. Det arbetet framstår nu som ett fiasko, skriver Dagens Medias chefredaktör Fredrik Svedjetun med anledning av att nya allvarliga arbetsmiljöproblem på TV4 har avslöjats.
Rörligt
UPPDATERAD. Samtalen mellan Com Hem och TV4 fortgår men ännu har parterna inte lyckats enas, vilket innebär att miljontals tv-tittare kan tappa TV4:s kanaler natten mot lördag. ”Vi beklagar den här situationen”, säger Com Hems Joel Ibson.
Rörligt
UPPDATERAD. Avtalet mellan TV4 och Com Hem går ut på fredag. Då riskerar TV4-kanalerna att slockna för miljontals kunder. ”Vi hoppas verkligen inte att det ska bli en rekordlång konflikt”, säger Joel Ibson på Com Hem till Dagens Media.
Rörligt
DEL 1. Uppköpen och sammanslagningarna duggar tätt i mediebranschen. Men hur ser man till att verkligen få utväxling för sina fusioner? Dagens Media söker svaren hos företrädarna för Viasat-Canal Digital, TV4-Telia och Mittmedia-Bonnier News.
Rörligt
Dplays nya sportpaket-satsning tillsammans med C More beskrivs som en unik möjlighet av Discoverys kommunikationschef Jessica Linman. Och tv-experten Jonas Rydholm Birmé tror det är rätt strategi om de vill skapa en Viaplay-utmanare på sportområdet.
Digitalt
4G var den smarta mobilens era. När 5G slår igenom påbörjas en ny epok – och den vänder upp och ner på marknaden för media och underhållning. Igen. Det är experterna på Telenor, Telia och Ericsson överens om. ”Våga utmana gamla sanningar”, säger Magnus Leonhardt, strategi- och innovationschef på Telia.
Rörligt
Svenska Telias agerande i tv-konflikten i Norge har ifrågasatts från flera håll. När bolaget nu svarar på kritiken framhåller det att man förhåller sig till de regler som finns kring hur staten kan utöva sin makt samt för jävssituationer för styrelseledamöter.
Rörligt
ANALYS. Nu riktas skarp kritik mot Telia från tunga politiker i Norge. Den förre närings- och kultministern Trond Giske från Arbeiderpartiet säger rakt ut att han anser att den svenska staten, som huvudägare i Telia, visar bristande samhällsansvar. Och även i Sverige växer det fram ett politiskt missnöje.
Rörligt
Telekomoperatörerna tar nya kliv in på streamingmarknaden. Både Telia och Com Hem erbjuder numera sina streamingtjänster till alla konsumenter. ”Vi ser att operatörerna nu bearbetar marknaden på ett allt mer aktivt sätt”, säger Marie Nilsson, vd på Mediavision.
Rörligt
Nent sjösätter Viaplay i Baltikum, med siktet inställt på marknadsledarskap – och lansering i fler länder. Det berättar vd Anders Jensen, som passar på att ge en känga åt experter som uttalat sig kring Telia/Discovery-affären: ”Jan Scherman är ute och cyklar rätt friskt”, säger han.
Rörligt
UPPDATERAD. Konkurrensen på tv-marknaden ritas om när tv-huset Discovery – och inte en operatör – köper TV4:s OTT-rättigheter av Telia. ”Det här visar hur fel det kan bli när EU försöker lägga sig i”, säger en kritisk Jan Scherman. ✓ Tv-experterna om avtalet ✓ Discoverys nya ställning på marknaden ✓ Konkurrenten Nents uttalande om köpet: ”Betyder inget för oss” ✓ Telia fåordiga om processen.
Medieval
Telia, Telenor och Doktor.se tillhör de företag som känner ett ökat tryck i och med coronakrisen. ”Eftersom beteendeförändringen sker automatiskt kan vi få samma effekter som vi ute efter till lägre investeringar”, säger Leo Heijbel, marknadschef på Doktor.se.
Rörligt
Björn Rosengren är oroad över att ”Telia vill låsa in TV4” och lyfter att TV4:s nyhetsbevakning och perspektiv är viktiga. Men TV4:s kommunikationschef skakar av sig kritiken. Samtidigt är även SVT kritiska mot Björn Rosengrens debattartikel.
Rörligt
TV4 Media sjösätter en ny organisation. Flera chefer får nya roller – och en vice vd införs. Dessutom kommer verksamheten att delas in i nya affärsområden. Mathias Berg och Malin Häger tillhör dem som får utökat ansvar: ”Med en samlad reklamaffär och ny ägare i Telia, blir vi en bättre motpart till annonsörer”, säger Mathias Berg till Dagens Media.
Rörligt
Efter nära en vecka av svart i rutan för Telias kunder fick bråket mellan telekombolaget och Discovery i går en lösning. För Dagens Media kommenterar bolagens pressansvariga nu: ✓ Förhandlingarna ✓ Parternas konfliktområden ✓ Det nya avtalet.
Rörligt
Om parterna inte kommer överens före midnatt riskerar Telias kunder att förlora Discoverys kanaler. I Norge har bråket trappats upp mellan de två förhandlingsparterna, och i Danmark har Discovery släckts hos den största kabel-tv-aktören. Inte heller i Sverige har någon överenskommelse nåtts.