Allt om Tele2. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Tele2.
Rörligt
Konsolideringen och uppköpen på tv- och streamingmarknaden har lett till stora förändringar inom bolagens toppskikt. Här är bolagstopparna som ska navigera TV4, Viaplay, Warner Bros Discovery, Telia, Telenor och Tele2 rätt på en hårt konkurrensutsatt marknad.
Medier
Majoriteten av de som styr Sveriges mediebolag är män. Dagens Media kartlägger jämställdheten i Mediesverige. ✓Professor Malin Malmström: Jämställda bolag presterar bättre ✓Bolag för bolag ✓NTM:s Lina Hedenström om 50/50-initiativet ✓Stampen om vikten av jämställdhet – hur de ska jobba med mångfald.
Medier
De senaste åren har konsolideringstakten växlats upp och nya ägarstrukturer tagit form på den svenska mediemarknaden. Dagens Media reder ut hur kartan ritats om genom korsägande, partnerskap och utländska aktörer.
Rörligt
Hård konkurrens, en marknad som blir alltmer mättad och en ökad inflation som får hushållen att hålla hårdare i pengarna.
Hur står sig då operatörerna i det klimatet? Dagens Media har pratat med Tele2, Telia och Telenor om deras streamingstrategier och flera analytiker om hur telejättarna ska klara konkurrensen.
Operatörerna och experterna om:
✓ Största utmaningarna
✓ ”En mättad marknad behöver inte vara en nackdel”
✓ Konsumenten pekas ut som vinnare
✓ ”Konkurrensen är brutal”
Rörligt
UR ARKIVET. De senaste åren har det skett en rad förvärv och fusioner hos operatörerna och telebolagen. Men hur går det för bolagen som gjort de här stora affärerna, har det blivit bättre eller sämre? Stefan Melesko analyserar hur de stora affärerna har förändrat spelplanen – och reflekterar kring värderingen av rättigheterna.
Rörligt
Med ny tjänst och nytt varumärke ska Tele2-tjänsten Penny – mitt under rådande coronakris – slå sig in på en extremt konkurrensutsatt marknad. ”Vi är den enda aktören på marknaden som erbjuder det här”, säger Karin Bonde.
Rörligt
UPPDATERAD. Konkurrensen på tv-marknaden ritas om när tv-huset Discovery – och inte en operatör – köper TV4:s OTT-rättigheter av Telia. ”Det här visar hur fel det kan bli när EU försöker lägga sig i”, säger en kritisk Jan Scherman. ✓ Tv-experterna om avtalet ✓ Discoverys nya ställning på marknaden ✓ Konkurrenten Nents uttalande om köpet: ”Betyder inget för oss” ✓ Telia fåordiga om processen.
Medier
KRÖNIKA. Konflikten mellan Telia-ägda TV4 och Tele2-ägda Com Hem trappas nu upp dagligen. TV4 har som senaste åtgärd släckt ned C More för de 1,6 miljoner tv-hushåll som berörs av konflikten. Tele2 har skrivit brev till alla 349 riksdagsledamöter på temat att det inte är vårt fel. Nu också en skrivelse direkt till näringsminister Ibrahim Baylan där Tele2 kräver att ministern ingriper.
Marknadsföring
Del 4 av 6. Sveriges största annonsörer delar med sig av sina strategier för år 2020. Ökad precision, digitala medieköp och growth är några av satsningsområdena som nämns när Volvo, Bynk, Elgiganten, Tele2 och McDonalds framtidsspanar.
Rörligt
Tele2 hotar med att släcka ned TV4 för alla Com Hem- och Boxer-kunder vid midnatt den 10 december. ”Det är mycket olyckligt att Com Hem hotar med att släcka våra kanaler som en del av sin opinionsbildning”, säger TV4:s presschef Charlie Forsberg, till Dagens Media.
Rörligt
UPPDATERAD. Tele2:s vd Anders Nilsson skriver i ett debattinlägg i SvD att Bonnier Broadcasting har skjutit upp rättighetsförhandlingar. Samtidigt menar han att det snart kommer avgöras hur Telia och Bonnier Broadcasting kommer påverka tittarnas utbud.
Radio/podd
Ljudmedierna ökar kraftigt – i både konsumtion och intäkter. Dagens Media samlade representanter från Nent Radio, Mediacom, Bauer Media, Acast och Tele2 för ett samtal om ljudets utveckling, utmaningar och möjligheter. ”Den SEO som finns i dag måste få ett annat typ av språk”, säger Joakim Francke.
Marknadsföring
Tele2:s inhousebyrå har vuxit med dubbla storleken på sex månader. Marknadsdirektör Åse Holmberg och byråchef Cecilia Steenberg Forsberg berättar vad den nya strategin innebär för bolaget i stort och hur det påverkar relationen till externa byråpartners.
Premium
SPECIALEN DEL 2 AV 3. Tv står sig fortfarande starkt i annonsörers ögon när det kommer till räckvidd och att skapa emotionell koppling till varumärket. "Det ger oss möjlighet att berätta en story på ett annat sätt", säger Martina Göransson, head of insight and media på Tele2.
Marknadsföring
Tele2 vill undergräva ”myterna” om bredband – men klandras av RO för att vara vilseledande. Anledningen är att Tele2 i en reklam skriver att 100 GB räcker för alla i hushållet att surfa, lyssna på musik och streama film och TV-serier. Det kan inte styrkas, menar RO.