Få hela storyn
Starta din prenumeration
Allt om SVT Play. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om SVT Play.
Debatt
Digitalt berättande i rörlig bild är svårt men erfarenheterna från vår digitala resa har gjort oss visare. Det skriver Anne Lagercrantz, divisionschef SVT Nyheter och Sport, och delar med sig av sina lärdomar.
Rörligt
Dagens Medias stora kartläggning av tv-året 2021 visar att TV4 är det kanalhus som växer snabbast digitalt. Kanaldirektören Fredrik Arefalk om: ✓ Vägen mot total-tv ✓ Personalisering vs kurering ✓ Sjuans position framåt.
Rörligt
Årets viktigaste branschhändelse var att allmänheten vände sig till journalistik i professionella medier med ansvariga utgivare för information om pandemin, säger Jan Helin, mediedirektör på SVT.
Rörligt
I år är det 15 år sedan SVT Play sjösattes. SVT:s mediedirektör Jan Helin i stor intervju om: ✓ Tv-tittandets utveckling ✓ SVT Plays roll framåt ✓ Hur tv:n har gått från att vara en lägereld till att bli historieberättaren ✓ Public service roll i medielandskapet.
Rörligt
SVT är duktiga på att nå en äldre publik och de yngsta, men ungdomarna är mer utmanande. Mediedirektören Jan Helin om ■ Tonårstappet ■ Att inte längre vara ohotad majestät på barnsidan ■ Hur barninnehållet blev en konkurrensfaktor.
Rörligt
Efter att BLT publicerat uppgifter om att produktionsbolaget bakom en dokumentär om Förenade Arabemiratens historia har kopplingar till landets regim valde SVT att avpublicera. Men någon förklaring har tittarna inte fått. ”Vi försöker få klarhet i ärendet”, säger Mikael Österby, chef för SVT programinköp.
Rörligt
MEDIEFAJTEN. SVT tar andel av det digitala tittandet på bekostnad av de kommersiella aktörerna. Samtidigt ökar tittandet totalt sett. Det visar siffror som MMS tagit fram på begäran av Dagens Media. ✓ Avod tappar andelar i både starter och tittartid ✓ Aftonbladets siffror rasar efter regel om autostarter ✓ Medierådgivarnas dom
Medievärlden Premiums arkiv
Exempel på datajournalistik som synts under valspurten har varit valkompasser och visualiseringar av hur röstandet sett ut i landet. För att bli framgångsrik inom datajournalistik är fem områden centrala, skriver Ester Appelgren.