Allt om Sveriges Mediebyråer. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Sveriges Mediebyråer.
Mediebyråer
Januarisiffrorna från Sveriges Mediebyråer visar på en fortsatt nedgång för medieinvesteringarna. ”Medieinvesteringarna inleder 2023 mycket svagt”, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande på Sveriges Mediebyråer.
Mediebyråer
Stark början men svagt slut, visar Sveriges Mediebyråers siffror över medieinvesteringarna under december och helåret 2022. Nedgången under årets sista månader är en indikation på det som komma skall. Men uppsvinget för utomhus sticker ut. ”Köpen i utomhus formligen dök men de har återhämtat sig otroligt bra”, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear, till Dagens Media.
Mediebyråer
Hur ser framtiden för nätverksbyråer vs fristående byråer ut? Allt fler pratar om vikten av att bli en ”one stop-shop”, men är det ens möjligt? Byråvalskonsulten Christina Wihlner Lentell och Sveriges Mediebyråers vd Benjamin Holmfred resonerar om mediebyråernas framtid.
Mediebyråer
När kundernas behov förändras behöver mediebyråerna skruva på sitt erbjudande, bredda kompetensen och öka affärsförståelsen. Men vilka följder får det för marknaden i stort? Det ska vi på Dagens Media ta reda på under nästa vecka.
Mediebyråer
Även om Mediebyråbarometern visar att reklamköpen ökade i oktober borde den extra faktureringsdagen ha gjort att investeringarna var fler. Men trots det måste mediemarknaden anses som stark, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.
Rörligt
Tv-branschen befinner sig i en ny osäker tid med prognoser om lågkonjunktur och stagflation. Under 2022 sjönk tv-tittandet oväntat mycket, konstaterar Jochum Forsell, senior partner på Hear. ”Skulle dessutom Netflix och andra plattformar öppna för reklam under 2023 förvärrar det situationen ytterligare för tv-stationerna”, säger han.
Mediebyråer
Vid förra årets Stockholm Media Week – och i en efterföljande artikelserie i Dagens Media – diskuterades hållbarhet, och det faktum att branschen kan göra mer. Vid gårdagens SMW var det dags för en uppföljning och ytterligare samtal kring hur branschen kan göra världen bättre.
Mediebyråer
Hur medieköpen görs har kastats om i grunden. Därför släpper Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer för första gången på elva år uppdaterade rekommendationer kring samarbete mellan annonsörer och mediebyråer.
Mediebyråer
Branschorganisationerna arbetar intensivt för att driva sina medlemmars intressen. Så vilka frågor kommer att bli viktiga under hösten och hur ser arbetet ut? TU, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Annonsörer, IAB och Sveriges Mediebyråer berättar.
Digitalt
Samarbete och utbildning. Så kan branschorganisationernas ansträngning sammanfattas för att rå bot på ad fraud: ”Vi tror att det behövs en större kunskap och kännedom om ad fraud problematiken”, säger Hanna Riberdahl på Sveriges Annonsörer.
Mediebyråer
Efter en nedgång i mars ökar medieinvesteringarna under april. ”Kriget i Ukraina, hög inflation och ökande konsumentpriser verkar inte påverka annonsörerna”, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
Mediebyråer
Februari blev en bra månad sett till de medieinvesteringar som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar. Särskilt för kategorin dagspress storstad, men tv står för den största ökningen i kronor vilket OS bidrar till.
Mediebyråer
Uppåt för medieinvesteringarna under årets första månad men print har det fortsatt tufft. ”Dagstidningarna måste vara mycket pressade av snabbt fallande annonsintäkter och kraftigt höjda papperspriser”, säger Jochum Forsell, senior partner på Hear.
Mediebyråer
Tre veckor har gått på det nya året – och arbetet på branschorganisationerna är nu i full gång. Men vilka är deras viktigaste frågor under 2022? Och hur kommer de att drivas? Dagens Media har tagit ett snack om saken med TU, Sveriges Tidskrifter, IAB, Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer.
Mediebyråer
Totalt investerades nästan 14 miljarder kronor i fjol, visar Mediebyråbarometern för helåret 2021. Och de stora vinnarna finns inom de digitala kanalerna. Daniel Eriksson, styrelseordförande, Sveriges Mediebyråer, är förvånad över hur snabbt medieinvesteringarna har återhämtat sig.
Debatt
Annonseringens påverkan på klimatet är för stort för att rymmas i en debattartikel, men jag måste ju börja någonstans, skriver Kristina Juhlin, som uppmanar branschorganisationer som Komm, IAB och Sveriges Mediebyråer att accelerera klimatagendan.
Mediebyråer
Mediebyråer, reklambyråer och publicister kan växla upp rejält för att driva hållbarhetsarbete framåt, säger Dentsus Nike Carlstoft under Stockholm Media Week – och efterlyser en standardisering för att kunna väga olika medieval mot varandra.
Mediebyråer
Sveriges Mediebyråers ordförande Daniel Eriksson är ett känt namn i mediebranschen, men han har alltid varit noga med att skilja på privatliv och jobb. Nu berättar han för Dagens Media hur han hamnade på byråsidan, drivkrafterna som har tagit honom dit han är – och hur den aggressiva cancern hade kunnat ta slut på allt 2009.
Mediebyråer
Efter en ökning månad för månad minskade medieinvesteringarna under september. ”Detta kan vara ett tecken på att den kraftiga rekyl som vi har sett på annonsmarknaden under det senaste halvåret håller på att plana ut”, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
Mediebyråer
De reklamköp som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar under sommarmånaderna ökade med 13 procent. Daniel Eriksson, ordförande i Sveriges Mediebyråer, tror nu på återhämtning: ”Det finns skäl att tro att det egentligen är mer pengar som kommer in”.
Rörligt
I ett brev till mediebyråerna förtydligar MMS ännu en gång sina regler kring data efter rykten om att data säljs vidare. ”Det sprids systematisk desinformation om att mediebyråer har rätt att dela data vidare”, säger Magnus Anshelm, till Dagens Media.
Mediebyråer
Flera mediekategorier fortsatte att tappa annonspengar under mars även om medieinvesteringarna på totalen ökade marginellt. Mest backade utomhus/trafikreklam, där investeringarna minskade med 43,1 procent.
Rörligt
MMS har upptäckt att vissa auditörer använder MMS-data trots att de saknar datarättigheter. För att få bukt på problemet stramas reglerna nu till och förtydligas. ”Under 2020 och 2021 har vi försökt att få ett stopp på det här så att audits görs baserat på data som auditörerna har rättigheter för”, säger Magnus Anshelm, till Dagens Media.
Tidskrifter
I går tisdag kom beskedet att Ewa Thorslund slutar som vd på TU, efter knappt sex månader. Nu kliver Thomas Mattsson in som interimistisk vd för att bland annat hjälpa till med att hitta hennes efterträdare.
Mediebyråer
Kenneth Danielsson, tidigare vd på Group M, menar att det är dags att lägga ner Sveriges Mediebyråer. Sveriges Mediebyråer kontrar med att de aldrig tidigare haft så pass ”gränsöverskridande diskussioner med andra branschorganisationer”.
Medier
Botten kan snart vara nådd för medie- och reklaminvesteringarna, men det lär bli tufft ett bra tag till. För Dagens Media ger experterna på IRM, Sveriges Mediebyråer, Nordicom och Kantar Sifo sin syn på mediemarknadens utveckling 2020 och 2021. ”Vi kommer att se fler oortodoxa samarbeten”, säger Peter Callius på Kantar Sifo.
Dagspress
Investeringarna under maj månad var all time low. Daniel Eriksson på Adon och styrelseordförande i Sveriges Mediebyråer om: ✓ Nedgången i kvällspress ✓ byråernas påverkan och ✓ prognosen för juni.
Mediebyråer
Medieinvesteringarna, som förmedlades via Sveriges Mediebyråers medlemmar, halverades under april och backar med drygt 800 miljoner kronor. ”Med största sannolikhet kommer investeringarna fortsätta att minska under en lång tid”, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.
Mediebyråer
Det nya coronaviruset får arrangör efter arrangör att ställa in sina branschevenemang. Men något sådant beslut har ännu inte fattats kring Stockholm Media Week, enligt projektledaren Marina Ahlberg på Sveriges Mediebyråer.
Utomhus
Senast i februari – men helst redan i morgon – ska nya utomhusvalutan vara på plats, kräver Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer, som i går kallade Outdoor Impact till möte. Hanna Riberdahl sätter press på utomhusaktörerna att jobba snabbt – och se till att komma överens: ”Vi på köpsidan kräver ordning och reda”, säger hon.
Utomhus
UPPDATERAD. Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer har kallat Outdoor Impact till ett möte. Förseningen av nya valutan uppges återigen bero på att man inte lyckats hitta en mätmetod som alla utomhusbolag ställer sig bakom: ”Det har förekommit lite diskussioner med Visual Art”, bekräftar Peter Mackhé.
Dagspress
I jakten efter nya intäkter på en dalande printmarknad startar de lokala tidningshusen både mediebyrå och hanterar medieköp i techjättarnas kanaler. ✓ Därför köper de extern media ✓ Så håller sig VK Media opartiska ✓ Sveriges Mediebyråer: ”Oetiskt att de kallar det för mediebyrå”.
Dagspress
Röda siffror för alla mediekategorier när Sveriges Mediebyråer redovisar siffrorna för augusti månad. Hårdast drabbade är publicisterna. ”Den här långvariga nedgången i medieköp kan vara en tidig varningssignal om en svagare annonskonjunktur”, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.
Dagspress
Sommaren var usel för mediesäljarna. Dipp eller lågkonjunktur är frågan? Dagens Media pejlar stämningarna i en luttrad bransch. ”Vi kan se en accelererande oro på marknaden”, säger Alexander Lydecker på Bonnier News.
Event
Ämnen som branschens paradigmskifte och växtkraft ska diskuteras på årets omgång av Stockholm Media Week. Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, ser bland annat fram emot att få lyssna på tunga branschnamn som Anders Eriksson och Kristin Skogen Lund.