Allt om Sveriges Annonsörer. Här samlar vi artiklar, bilder och annan intressant information för dig som vill läsa mer om Sveriges Annonsörer.
Marknadsföring
Hanna Riberdahl, Josefin Lundmark och Staffan Ekstam har alla en gedigen bakgrund inom marknadsföring och kött på benen när det kommer till att styra över en marknadsföringsbudget när ekonomin svajar. Marknadsföringsexperterna om: ✓Lärdomarna från förra lågkonjunkturen ✓Hur du bör agera vid besparingskrav ✓Vikten av underbyggda argument ✓De vinnande strategierna.
Debatt
Vi annonsörer vill veta att vi når riktiga individer och vi vill kunna jämföra medier på ett transparent sätt, skriver medlemmarna i Cross media measurement med anledning av att Youtube inte längre ska gå med i MMS. Samtidigt uppmanar de Youtube och Google att anpassa sig till den svenska marknaden.
Marknadsföring
Annonsörer, intresseorganisationer, medieföretag och representanter från de största digitala plattformarna i Norden går ihop med syftet att motverka skadligt innehåll samt trygga annonsköpen på digitala plattformar.
Mediebyråer
Vid förra årets Stockholm Media Week – och i en efterföljande artikelserie i Dagens Media – diskuterades hållbarhet, och det faktum att branschen kan göra mer. Vid gårdagens SMW var det dags för en uppföljning och ytterligare samtal kring hur branschen kan göra världen bättre.
Mediebyråer
Hur medieköpen görs har kastats om i grunden. Därför släpper Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer för första gången på elva år uppdaterade rekommendationer kring samarbete mellan annonsörer och mediebyråer.
Marknadsföring
Förvirringen kring olika mätbegrepp har fått härja fritt i den digitala eran. Men i december lanserades cross media measurement som ska få bukt med problematiken, och nu lanserar Sveriges annonsörer en utbildning och certifiering för det nya verktyget.
Mediebyråer
Branschorganisationerna arbetar intensivt för att driva sina medlemmars intressen. Så vilka frågor kommer att bli viktiga under hösten och hur ser arbetet ut? TU, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Annonsörer, IAB och Sveriges Mediebyråer berättar.
Digitalt
Samarbete och utbildning. Så kan branschorganisationernas ansträngning sammanfattas för att rå bot på ad fraud: ”Vi tror att det behövs en större kunskap och kännedom om ad fraud problematiken”, säger Hanna Riberdahl på Sveriges Annonsörer.
Digitalt
Varje år dräneras miljarder från svenska annonsörers reklambudgetar – och de som drabbas kommer sannolikt aldrig att få reda på det. Nu varnar svenska experter för det växande problemet med ad fraud – och berättar hur annonsörerna kan rädda sina pengar. ”Folk har inte varit medvetna om det och inte haft förståelse för vilka summor det rör sig om”, säger en av Sveriges ledande ad fraud-experter, Peter Mackhé.
Digitalt
Det globala internationella initiativet Cross Media Measurement ska skapa en mer transparent annonsmarknad. Sveriges Annonsörer, Ica och TV4, som alla har valt att engagera sig i projektet, berättar om ✓ Problematiken kring mätfrågan ✓ Utmaningarna när branschen ska enas ✓ Viktiga moment framåt.
Digitalt
En utbredd begreppsförvirring är den viktigaste frågan inom mätning av mediekonsumtion, enligt effektexperten Mats Rönne och marknadsanalytikern Kristina Agriwill. En konsekvens är att annonsörer betalar mycket mer än värdet på det man egentligen får, menar Mats Rönne. Men nu tas krafttag för att få bukt med problemet.
Digitalt
Annonsbedrägerierna ökar globalt, och Sverige är inget undantag. Onlinevideo pekas ut som ett problemområde, men svenska publicister använder teknik som försvårar för ad fraud-lösningar, menar Björn Lindholm, nordisk vd på IAS.
Mediebyråer
Tre veckor har gått på det nya året – och arbetet på branschorganisationerna är nu i full gång. Men vilka är deras viktigaste frågor under 2022? Och hur kommer de att drivas? Dagens Media har tagit ett snack om saken med TU, Sveriges Tidskrifter, IAB, Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer.
Digitalt
Som del i det globala Cross media measurement-initiativet släpper Sveriges Annonsörer en ny branschstandard för att öka transparensen i medieköpen. ”Framför allt handlar det här om att man ska kunna få ordning och reda på sina annonsleveranser”, säger Peter Mackhé, till Dagens Media.
Debatt
Annonseringens påverkan på klimatet är för stort för att rymmas i en debattartikel, men jag måste ju börja någonstans, skriver Kristina Juhlin, som uppmanar branschorganisationer som Komm, IAB och Sveriges Mediebyråer att accelerera klimatagendan.
Dagspress
Samtidigt som politikernas vilja att begränsa den kommersiella yttrandefriheten ökar väljer allt fler medier själva att sätta upp tuffare riktlinjer. Vad får det här för konsekvenser? ✓ SvD och DN om sin syn ✓ Så går det för Offside och Dagens ETC som stramat åt ✓ TU och Sveriges Annonsörer om politikernas klåfingrighet.
Rörligt
I går var sista dagen att lämna remissvar på finansdepartementets förslag om att strama till spelreklamen ytterligare. Medieaktörer och organisationer som Sveriges Annonsörer är skarpt kritiska mot en hårdare reglering och befarar stora annonstapp. Men Daniel Harre på Spelberoendes riskförbund är tvärtom förvånad att det har dröjt så länge.
Digitalt
Facebook kan enkelt nedprioritera innehåll som får unga tjejer att må dåligt, men då minskar den tillbringade tiden på plattformarna. Det vill varken Facebook eller annonsörerna, menar Emma Blom. Sveriges Annonsörer däremot, menar att frågan är prioriterad.
Rörligt
I ett brev till mediebyråerna förtydligar MMS ännu en gång sina regler kring data efter rykten om att data säljs vidare. ”Det sprids systematisk desinformation om att mediebyråer har rätt att dela data vidare”, säger Magnus Anshelm, till Dagens Media.
Digitalt
Allt för ofta hamnar annonser intill varumärkesskadligt innehåll på techjättarnas plattformar, anser annonsörer Dagens Media talat med. Men Facebook och Google tycker att de redan tar stort brand safety-ansvar. ”Det finns ändå utrymme för förbättringar”, säger BMW:s Joakim Dahlgren.
Mediebyråer
Ett lågt mediepris innebär inte nödvändigtvis en hög kvalitet, trots det upplever mediebyråerna att priserna pressas nedåt alltmer. Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer, ser en rad områden som annonsörer och mediebyråer behöver jobba med gemensamt.
Digitalt
Facebooks Sam Rihani tror inte på bojkott för att hitta balans mellan yttrandefrihet och trygghet på plattformen. Sociala mediers ansvar blir samtidigt en allt hetare fråga för Sveriges Annonsörers medlemmar: ”Riktlinjer för medieköp som har samhällspåverkan kommer bli vanligare”, säger vd Hanna Riberdahl.
Marknadsföring
Google ansluter till den svenska delen av det globala samarbetet ”Cross Media Measurement”. Peter Mackhé, medieexpert på Sveriges Annonsörer, säger att nätjättens medverkan är viktig för hela initiativet.
Digitalt
Effektfrågan är den viktigaste och mest utmanande frågan för Sveriges Annonsörers medlemmar, enligt vd:n Hanna Riberdahl: ”Det kommer att krävas att vi jobbar på bred front”. Därför lanseras nu ”Effektinitiativet”.
Marknadsföring
Frågan om transparens ligger högt upp på Sveriges Annonsörers agenda. ”I dag är det som annonsör omöjligt att göra en översiktlig jämförelse”, säger vd:n Hanna Riberdahl, som berättar varför branschorganisationen prioriterar arbetet med gemensamma medievalutor.
Digitalt
Peter Mackhé, medieansvarig på Sveriges Annonsörer, blir ny bloggare på Dagens Media. ”Det är väldigt kul. Dagens Media är en bra branschtidning som behandlar medier och jag är medieansvarig för Sveriges Annonsörer, så det passar som handen i handsken”.
Utomhus
Två viktiga förändringar har genomförts i nya Outdoor Impact som äntligen är klar. Dessa rör hur visningstid värderas samt minimivärdet kring vad som anses vara en visning. Två avgörande punkter för Ocean Outdoor som digitalt står utanför valutan: ”Ocean Outdoors önskemål har tillgodosetts”, säger Mats Rönne på Outdoor Impact.
Debatt
Få saker skapar så stor debatt i branschen som medievalutor och de siffror som redovisas vid medieköp. Vissa argumenterar till och med för att valutorna inte längre är relevanta, skriver Sveriges Annonsörers medieexpert Peter Mackhé – som tvärtemot menar att valutorna är viktigare än någonsin.
Utomhus
Senast i februari – men helst redan i morgon – ska nya utomhusvalutan vara på plats, kräver Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer, som i går kallade Outdoor Impact till möte. Hanna Riberdahl sätter press på utomhusaktörerna att jobba snabbt – och se till att komma överens: ”Vi på köpsidan kräver ordning och reda”, säger hon.
Utomhus
UPPDATERAD. Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer har kallat Outdoor Impact till ett möte. Förseningen av nya valutan uppges återigen bero på att man inte lyckats hitta en mätmetod som alla utomhusbolag ställer sig bakom: ”Det har förekommit lite diskussioner med Visual Art”, bekräftar Peter Mackhé.
Radio/podd
En stor del av Sveriges poddar ansluter sig till IAB:s nya globala poddvaluta. Men fortfarande står flera bolag och poddar utanför en gemensam mätvaluta. ✓ Detta innebär den nya valutan ✓ Så väntas siffrorna påverkas ✓ Locket på från Spotify
Debatt
Mediehusen behöver tänka till och blir transparenta igen. Att acceptera egna uppgifter utan tredjepartsverifiering är inte hållbart i längden och försvårar för oss på köparsidan. Det skriver företrädare för byråer och Sveriges Annonsörer i ett öppet brev.
Kampanjer
Sveriges Annonsörer är kritiska mot ett förbud av spelreklamen. Istället föreslår organisationen tre andra åtgärder för att reglera reklamen. ”Annonsörerna måste ta ett eget ansvar för hur reklamen utformas”, säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer.
Marknadsföring
Hanna Riberdahl har utsetts till ny vd på Sveriges Annonsörer. Hon var själv dålig på att utnyttja organisationens tjänster som annonsör: ”För mig är det viktigt att verkligen tydliggöra nyttan för medlemmarna”, säger hon till Dagens Media.
Debatt
DEBATT. Ett år efter lanseringen av Poddindex har poddbranschen blivit långt mer transparent och korrekt när det kommer till redovisning av räckvidd. Men det finns fortfarande en del kvar att jobba på och en stor del i ansvarsbördan ligger hos oss annonsörer. Det skriver Peter Mackhé, chef för mediefrågor på Sveriges Annonsörer.
Marknadsföring
Ulf Hermansson Samells tävlingsinstinkt vaknade till liv när han över en lunch diskuterade taxikoncernen Cabonlines expansion med bolagets vd. I februari lämnar han jobbet som marknadschef på Sveriges Annonsörer för att bli Cabonlines första head of marketing.
Digitalt
Falska konton och botar har länge varit ett problem för digitala och sociala medier. Sveriges Annonsörer har granskat följarna till 300 inflytelserika svenskar på Twitter, och kom fram till att upp till 30 procent av följarna är falska.
Marknadsföring
En ny guide från World Federation of Advertisers adresserar frågan om stereotyp reklam på global nivå. "Jag tycker att vi i Sverige har kommit långt i jämförelse med många andra länder", säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.
Marknadsföring
Tillsammans med Curamando och Sveriges Annonsörer ska Adlayer arrangera ett Adtech-forum med syfte att hjälpa annonsörer att förstå hur adtech-system fungerar. Hittills har de lyckats väcka intresset hos 30 av Sveriges största annonsörer.
Marknadsföring
Fyra av tio vet att GDPR är på väg att träda i kraft och nästan lika många svarar att det är sannolikt att de kommer använda sig av sina nya rättigheter. Det framkommer i en Novus-undersökning gjord på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.
Marknadsföring
Isabella Löwengrips tidigare samarbetspartner, influencer marketing-bolaget United Influencers, kommenterar anklagelserna om sifferbluff. "Vi är transparenta med statistiken för alla våra profiler", skriver vd:n Louise Fuchs.
Marknadsföring
Drygt åtta av tio svenskar anser att det är viktigt att varumärken tar ett ansvar för miljön. Framförallt är detta viktigt för kvinnor och äldre. Det visar en Novus-undersökning genomförd på uppdrag av Sveriges Annonsörer.
Marknadsföring
Efter den senaste tidens kritik vill Sveriges Annonsörer ha möte med Google för att diskutera frågan om säker varumärkesmiljö. “Man kan konstatera att de inte har tillräckliga rutiner i och med att problemen fortgår,” säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.
Premium
SPECIALEN DEL 1 AV 3. 2017 blev transparens i den digitala leveranskedjan mer aktuellt än någonsin. Inför 2018 uppmanar Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson annonsörerna att ryta ifrån – och kräva korrekta och validerade mediesiffror.
Digitalt
Facebooks ändrade algoritm riskerar att slå hårt mot annonsörerna. Men branschexperterna manar till lugn – och tror att användarnas engagemang istället kommer att öka. "Jag ser inte det här som en drastisk förändring", säger Emma Blom, vd på byrån Social Industries.
Utomhus
Intresseorganisationen Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson är kritisk till Stockholm stads beslut om att införa etiska riktlinjer för reklam på utomhusytor. På Sveriges Kvinnolobby – som aktivt debatterar frågan om lagstiftning mot sexistisk reklam – är man desto nöjdare.
Premium
PREMIUM. Sveriges stora ljudaktörer har enats om hur poddar ska mätas. Den nya valutan Podd-index avslöjar att statistiksiffrorna i många fall varit ordentligt uppblåsta. "Kan man inte leverera korrekta siffror, är risken att man hamnar utanför", säger Peter Mackhé, som lett arbetet hos Sveriges Annonsörer.